Hej..
Jeg er en pige og jeg har det svært her hjemme og i skolen.. Jeg har altid været en populær og rar pige, men her på det sidste får jeg mere og mere skæld ud af mine forældre og i skolen går det heller ikke så godt, jeg har svært ved at koncentrer mig i timerne, og dem jeg plejer at hygge mig med forstår mig ikke. En af mine venner er en dreng og han er begyndt at tale grimt til mig, og mine pige venner plejede at synes jeg var den sjove i vores gruppe, men nu er det lidt som om at de lukker mig lidt ude, de spørger dog tit om jeg er okay, men jeg kan ikke forklare dem det, de forstår det ikke. De tror også at jeg kan lide min drenge ven, selvom jeg slet ikke kan lide han, vi er bare venner.. Hvad skal jeg gøre!

(14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til at der er en del ting som fylder hos dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt, når man har det svært både derhjemme og i skolen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Når man har det svært, kan man gå have svært ved at koncentrere sig
Det lyder til, at der er rigtig mange ting, som er svære hos dig lige nu. Det kan være rigtig ubehageligt, når ens forældre skælder meget ud. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det er lidt svært derhjemme lige nu. For ens hjem skal helst være en tryg base, hvor man kan komme hjem og slappe af og puste ud. Og det er forældrenes ansvar at sørge for, at det er rart at være derhjemme. Men hvis ens forældre hele tiden skælder ud, kan det være rigtig svært at slappe af og få ro til at lade op, når man er hjemme.
Du skriver også, at du har svært ved at koncentrere dig, når du er i skole. Og sådan kan man godt få det, når man har det svært. For så er der rigtig mange andre ting, som fylder og gør det svært for en at koncentrere sig. Men heldigvis kan man godt få det bedre igen og få sin koncentration tilbage. En af de allerbedste ting, som man kan gøre, når man har det svært er at tale med nogen om, hvordan man har det. For så bliver det ofte lidt lettere at bære på. Du kan tænke på det lidt ligesom en taske, som er hammertung, og som man næsten ikke kan slæbe afsted. Men når der så er en som tager i det andet håndtag og hjælper en, så er tasken meget lettere at bære.
Snak med dine forældre i fredstid
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre og fik fortalt, hvordan du har det, og at du ikke synes at det er så rart, når de skælder så meget ud. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at man har har det godt. Og derfor kan det også være rart for dem at få at vide, når der er nogle ting, som man ikke synes er så rare. For måske de slet ikke selv er opmærksomme på, at de kommer til at skælde meget ud.
Når man skal snakke om nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at gøre det, når man ikke er uvenner eller ens forældre skælder ud. For det kan nogle gange være lidt svært at snakke ordentlig om det, når man står midt i alle følelserne. Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Snak med en lærer
Du skriver, at det også er svært i skolen og derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede men en af dine lærere om, hvordan du har det. De fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe, når deres elever har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når der er nogle ting som er svære. Lærere er vant til at snakke med unge, som har det svært og derfor er de også rigtig gode til at lytte. I vores artikel om at få hjælp på skolen, når man har det svært, kan du også læse lidt mere om, hvordan skolen og lærerne kan hjælpe en.
Kan du prøve at snakke med dine veninder?
Du skriver at dine veninder ofte spørger, om du er okay, men at du ikke kan snakke med dem om, hvordan du har det. Følelsen af at andre måske ikke forstår, hvordan man har det eller, at det er svært at forklare, tror jeg, at der er rigtig mange som kender. For når man har det svært, kan man godt føle, at man er alene om at have det sådan. Og så kommer man måske bare til at holde det hele for sig selv. Selvom det måske føles svært og man tænker, at ens veninder måske ikke forstår det, så oplever rigtig mange, at det faktisk er rart at snakke med sine venner om, hvordan man har det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kunne prøve at snakke med dine veninder?
For måske der også er nogle af dem, som har prøvet at have det svært og bøvle med nogle ting, men måske heller ikke har følt, at de kunne fortælle det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Det kan også godt være, at dine veninder ikke helt 100% kan forstå, hvordan du har det, men uanset om de forstår det eller ej, så vil langt de fleste veninder rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i den, så vil de altid gerne lytte. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være rigtig hårdt, når det både er svært derhjemme og i skolen. Derfor håber jeg også, at der er noget i svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det
De bedste hilsner fra en Mindhelper