Hej
Jeg føler ikke jeg kan gå til nogle og jeg har det rigtig dårligt for tiden. Jeg læser alle steder man skal snakke med nogle om det men hvad så vis man ikke har nogle at snakke med overhovedet, når jeg prøver at snakke med min mor bliver vi uvenner fordi hun ikke forstår jeg og hun sætter rigtig høje krav til mig, min far og mig har ikke et tæt bånd, jeg er lige droppet ud af min efterskole og har derfor ingen veninder jeg kan snakke om ting på den måde føler jeg. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men føler ikke jeg høre til nogle steder og jeg føler mig forkert over alt. Hvad skal jeg gøre

(15 år)
Kære Du
Det er mega hårdt, når man føler, at man ikke har nogen at snakke med. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For ingen skal gå alene med svære ting.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at der er flere ting, som fylder hos dig – at være stoppet på efterskolen, at føle sig forkert, at opleve ikke at have nogen at snakke med. Det er nogle rigtig hårde og svære følelser at gå og bøvle med. Derfor kan jeg også godt forstå, at du har det svært for tiden.
Efterskole
Men du skal vide, at det er helt normalt at tiden efter, at man er droppet ud af efterskolen kan være ekstra svær. For vi mennesker reagerer, når der sker store skift i vores liv. Derfor kan det også godt sende en ned i kulkælderen, når man bliver nødt til at stoppe på efterskolen. Og man kan måske komme til at sidde tilbage med en følelse af at være alene, og ikke rigtig høre til. Men selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så varer det svære heldigvis ikke evigt. Langt de fleste oplever, at det svære og tunge ligeså stille begynder at fylde mindre. Nogle gange sker det af sig selv, og andre gange har man måske brug for en hjælpende hånd.
Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, som kunne være en hjælp for dig?
At føle sig forkert
At føle sig forkert er en hammersvær følelse at kæmpe med, og der kan være mange forskellige grunde til, at man har den følelse. For nogle hænger det sammen med, at de har lavt selvværd. Og derfor ikke rigtig føler, at de er gode nok eller slår til. Er der mon noget af det, som du kan genkende?
Hvis der er, så tænker jeg, at det kunne være en god ide for dig, at tage et kig på vores artikel om selvværd. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man ligeså stille kan bygge sit selvværd op igen.
Jeg vil også lige nævne vores artikel om personlige styrker. I den er der nemlig nogle tips til, hvordan man finder frem til sine personlige styrker. For vi har alle sammen nogle styrker – sommetider har vi måske bare glemt dem. Og så kan det være rigtig rart at få dem gravet frem, og på den måde huske på, at man er god nok præcis, som man er.
Forældre
Du skriver, at dig og din mor bliver uvenner, når du prøver at snakke med hende. Det er jeg ked af at høre. For det kan godt være lidt af et slag i maven, når man prøver at dele noget, som er svært, og den anden så ikke reagerer, som man havde håbet på. Men jeg vil alligevel rose dig for at have forsøgt at snakke med din mor. For som du selv skriver, er noget af det bedste, man kan gøre, når man har det svært at snakke med nogen om det. Og ens forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættet på en. Derfor er det som regel også rigtig godt at snakke med dem.
Men hvis det går helt i hårknude og slet ikke dur at tale med din mor, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en mormor, en ven af familien eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med det svære alene.
Nogle andre at snakke med
Der findes også flere forskellige tilbud til unge, hvor man kan komme og snakke om det, som er svært. Så jeg tænker, at der måske er et af de tilbud, som kunne være gode for dig. Derfor har jeg lavet en liste med tre rigtig gode gratis tilbud herunder:
• Headspace
Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. Intet er for stort eller småt. Og de frivillige der arbejder hos Headspace er super søde og rare, og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor gør de også altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte. Hvis du synes, at det er rarere kan du også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også skrive til deres chat.
• Cyberhus
Sommetider kan det også være rart at skrive med andre unge og dele det, der fylder. Derfor vil jeg også lige nævne Cyberhus. Hos Cyberhus kan man nemlig bl.a skrive med andre unge i en gruppechat eller skrive til deres brevkasse, og få svar af andre unge der. Og det er fuldstændig anonymt.
• Ventilen
Ventilen er at sted, hvor man kan komme og hænge ud og være sammen med andre unge, som også føler sig alene eller ensomme. De laver en hel masse fede aktiviteter som fx at tage på ture, lave spilleaftener eller lave aftensmad sammen. Og de frivillige, som er der sørger altid for, at alle er med, og at det er et rart sted at være.
Vejviseren
Jeg har også lige sat vejviseren ind. Her kan du vælge den kommune som du bor i, og se de hjælpetilbud, der findes i din kommune.
Find hjælp i din kommune
Hvis det bliver ved, så tag et smut til lægen
Her på falderæbet vil jeg også lige sige til dig, at det kan være en god ide at smutte til lægen, hvis du bliver ved med at have det svært. For lægen kan også hjælpe med at finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få.
Det er hammerhårdt at føle, at man ikke har nogen at snakke med. Derfor skal du også vide, at jeg har hørt dig. Og jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå med alt det svære alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper