Det bliver kunne værre for hver dag der går, og kan snart ikke klar det mere. Hvad skal jeg gøre, og hvordan fjerner jeg de tanker om selvmord??
Hej
– Det her har været et meget stort problem for mig, lige siden jeg var ca. 6-7 år. Jeg har altid følt den her tomhed indeni mig, jeg forstod ikke, hvad det var før jeg kom i 5 klasse, hvor jeg fandt ud af du kunne være angst og depression. I 8 klasse stoppede jeg med at komme i skole fordi, min angst blev så slemt at jeg ikke kunne tage af sted. Jeg gik ikke i skole i næsten 2 år. Men er begyndte i 10 klasse. Hvilket jeg er meget glad for, men der er stadig denne kæmpe tomhed indeni mig. Den Tomhed bliver størrer og størrer. Jeg er kommet til det punkt jeg ikke har lyst mere..
– Jeg har været tæt på at, begå selvmord en gang men der kom noget i vejen. Siden da har det kun været tanker at begå selvmord…Men som sagt er jeg nået til det punkt jeg ikke virkelig ikke har lyst til mere. Jeg er begyndt at cutte, og jeg hader det. Men føler det er det eneste som hjælper er fortiden…
– Jeg ved ikke hvad jeg skal gør med de selvmordstanker. De bliver kunne værre for hver dag der går, og kan snart ikke klar det mere. Jeg har haft hjælp i 2, men det hjælper ikke så meget, som det har gjort før. Jeg er bange for, jeg snart gør noget meget dumt, hvad skal jeg gør og hvordan fjerner jeg de tanker??

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Øv altså, sikke en masse svære tanker og følelser du går rundt med. Det lyder til at være virkeligt svært at være dig, og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Det er et godt skridt i den rigtige retning mod at få det bedre.
Først og fremmest, hvor er det mega flot, at du er begyndt i skole igen. Det må have været mega svært, når du har været væk så længe, og kæmpet med så mange ting. Derfor synes jeg virkeligt også, at du skal have ros for, at du er begyndt igen, og faktisk er blevet glad for det. Det må du huske at klappe dig selv på skulderen for, for det er jo en kæmpe succes. Jeg synes det lyder til, at du rigtigt gerne vil livet, men du er plaget af alle de her svære tanker om selvmord.
Når de svære ting fylder det hele
Når man har angst og/eller depression, så kan man godt opleve, at det føles som om, at der er en tomhed inden i en. Det kan være rigtigt svært, at finde noget positivt i livet, og det er som om, der intet godt er i verden. Men det er faktisk mere normalt end man regner med, at opleve angst og/eller depression. Og selvom det ikke virker sådan lige nu, så kan man altså sagtens få det godt igen. Du kan prøve at læse det her interview med Clara, som faktisk oplevede rigtigt mange af de samme ting som dig med selvmordstanker og depression, allerede fra hun var helt ung. Clara har det rigtigt godt idag, og oplever ikke længere at have selvmordstanker.
Når man oplever angst, så reagerer kroppen med frygt på nogle ting, som måske slet ikke er farlige. Så hamrer hjertet, man sveder og bliver forpustet – det er rigtigt ubehageligt, men det er ikke farligt. Det er kroppen, der sender et faresignal ved en fejl. Det kan faktisk godt behandles. Og mange mennesker kommer faktisk helt af med angsten igen. Det er bare vigtigt, at man får noget hjælp, eksempelvis ved ens læge. Hvis man udover angsten også har depression, så er det selvfølgelig endnu mere ubehageligt. For depressionen kan gøre en helt ulykkelig, og tage alt energien fra kroppen – så man slet ikke orker noget som helst. Derfor er der heller ikke noget mærkeligt i, at du oplever at have en stor tomhedsfølelse inde i kroppen. Det kan sagtens komme fra angst og depression. Når man oplever følelser og tanker der er SÅ hårde, som dem du gør, så kan man godt blive desperat. Desperat efter at få dem til at holde op. Derfor er det også ret normalt, at man kan opleve selvmordstanker, når man har det så svært. Fordi man simpelthen så gerne vil have, at det holder op med at gøre ondt. Så kan man tro, at selvmord er den eneste løsning. Men det er det altså ikke, og du kan sagtens få det godt igen, selvom det måske ikke virker sådan lige nu. Det er lidt det samme med cutting.
Cutting er også en måde at reagere på, når man har rigtigt ondt indeni. Så kan cuttingen være en måde at flytte den smerte et andet sted hen – og det øjeblik mens man cutter, der føles det måske som en kortvarig lettelse. Det kan også være, at du cutter, fordi det er en måde, at mærke dig selv på. Men når man så har cuttet, så vender tankerne tilbage igen desværre. Så det er ikke en god metode til at hjælpe sig af med tanker og følelser. I artiklen om cutting, jeg har linket til, står der nogle råd til, hvad man kan gøre, når man får lyst til at cutte. De er rigtigt gode, og kan hjælpe med, at håndtere trangen til cutting.
Hvordan håndterer man tankerne?
Det vigtigste er, at du ikke går alene med dine tanker, men at du taler med nogen om tankerne. Det er ikke så vigtigt præcis hvem du taler med, men at du fortæller nogen, hvordan du har det. For det skal du ikke gå med alene – det er for hårdt.
Hvorfor skal man tale med andre?
Grunden til, at det er vigtigt at man snakker med andre er, at det er sådan man kan begynde at få hjælp. Det er både en mulighed for, at dele sine tanker med nogen med det samme, og på den måde få åbnet op for alle de ting der er indeni i en. Når man får åbnet op for ens problemer og tanker, så føles de ofte mindre. Simpelthen fordi det er vildt hårdt, at gå at holde på det selv. Lidt ligesom, hvis man prøver at fylde mere vand i et glas end der kan være – på et tidspunkt flyder bægeret over. Så er det bedre, at fortælle om sine problemer, og på den måde hælde en lille sjat vand ud af glasset hele tiden. Pludselig en dag, så er glasset ikke længere fyldt til randen, og det hele bliver mere overskueligt.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre, hvordan du har det? Uanset om du har snakket med dem før eller ej, så tænker jeg, at det kunne være en god idé, hvis du gør det nu. Jeg er næsten sikker på, at dine forældre gerne vil hjælpe og støtte dig, så godt de kan. De kan også være en hjælp til at finde de rigtige tilbud til dig, så du kan få hjælp og støtte fremadrettet – så du kan komme af med tomhedsfølelsen, og blive glad. Hvis du synes det er vildt svært, at skulle fortælle dine forældre om, hvordan du har det. Så kan du prøve at læse vores guide – sådan taler du med dine forældre om svære ting. Der er en masse gode råd til, hvordan man får taget snakken om ens problemer.
Hvis du synes det lyder helt vildt svært at skulle sige det til dem – jamen så kan du overveje at skrive det i stedet. Hvis du skriver en seddel eller brev og giver til dem, så er det ligeså fin en måde, at få tingene sagt. Det vigtigste er, at du får det sagt til nogen. Hvis du skriver et brev, så er fordelen også, at du kan bruge tid på, at skrive præcis de ting du gerne vil sige. Du kan for eksempel begynde dit brev sådan her: “Kære mor og far (eller anden voksen, du gerne vil fortælle det til). Jeg har længe kæmpet med nogle ting, som er rigtigt svært for mig at sige. Derfor skriver jeg dem her, og det er vigtigt, at i læser det. ” og så kan du skrive alle de tanker og følelser ned, som du går med.
Få hjælp på skolen
Nu hvor du går i skole igen, så er der også mulighed for at få hjælp der. Du kan enten tage fat i en lærer, sundhedsplejerske, skolerektor, pædagog eller en helt 4. voksen. Måske er der en du er tryg ved, som du tænker på nu? Hvis der er det, så kan du overveje, lige at hive dem til side, næste gang du ser dem. Du kan sige til dem, at du har rigtigt meget brug for, at snakke med dem. Så er jeg næsten sikker på, at du nok skal få hjælp. Ellers kan du jo også skrive det, ligesom jeg om tidligere.
Tag fat i lægen
Når man oplever angst, depression, cutting og selvmordstanker, så bør man tage fat i sin læge – hurtigt. Lægen kan hjælpe en med, at blive testet for angst og depression, så man kan få den behandling man har brug for. Og samtidigt kan lægen også henvise en til en psykolog, hvilket måske kunne være en god idé til dig. Jeg vil virkeligt anbefale dig, at tage fat i din læge hurtigst muligt. Lægen er helt vant til at tale om de her problematikker, og er rigtig god til at hjælpe en i den rigtige retning. Du kan være helt tryg ved lægen, men hvis du synes, det er svært at tage afsted til lægen alene, så kan du måske få en ven eller forældre til at tage med dig.
Kontakt Livslinien
Livslinien er et tilbud til folk, som har selvmordstanker. Der kan man ringe ind, hvis man oplever at tankerne kommer, og snakke med en af deres frivillige. De er super søde, og rigtigt dygtige til at hjælpe. De er helt vant til at tale om lige netop selvmord, og de er vant til at rådgive unge. Hvis du oplever selvmordstanker, så er det en god idé at ringe til Livslinien med det samme. Man må ALTID ringe til dem, uanset om man har tankerne eller ej – og hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt. Så uanset hvad, så tænker jeg, at det kunne være en god idé for dig, at ringe til Livslinien. Så du kan få hjælp til, hvordan du håndterer selvmordstankerne. Livslinien har både en telefonrådgivning, chatrådgivning og en netrådgivning, så der er flere forskellige muligheder, du kan bruge.
Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke kender dig, så er Headspace en god mulighed. I Headspace kan man komme og få rådgivning, hvis man er ung og har nogle problemer, man trænger til hjælp med. De er super søde, og du kan være helt tryg ved at snakke med dem. De er vant til at tale om alle mulige slags problemer, og man må altid kontakte dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og ellers har de også en chatrådgivning man kan skrive til.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du oplever, at du overvejer at gøre alvor af dine selvmordstanker, så skal du kontakte psykiatrisk skadestue. Psykiatrisk skadestue kan hjælpe en, hvis man har brug for hjælp lige nu. Jeg har skrevet skadestuerne og deres telefonnumre op her nedenunder. Ring endelig til dem, hvis du tror du har brug for dem – hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er sindssygt hårdt at have selvmordstanker, og derfor er det også helt vildt vigtigt, at man snakker om det med nogen. For ingen fortjener, at skulle gå med så svære tanker alene. Jeg håber virkeligt, at du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at du får den hjælp du skal bruge – så du kan blive glad og slippe af med tomhedsfølelsen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper