Hej, fra en pige på 16 år.
Jeg synes det er virkelig svært for tiden. Jeg føler mig nedtrykt, ked af det, træt og uforstået. Min mor gør alt hvad hun kan for at holde hånden under mig, og hjælper mig virkelig meget. Jeg har det svært med at slide på hende samtidig med, jeg har det så svært, at jeg har svært ved at bruge energien på at tænke på hende, hvilket giver mig ekstremt dårlig samvittighed, selvom jeg godt ved hun kun hjælper mig i bedste mening. Samtidig føler jeg forholdet til min far er blevet splittet, vi kunne snakke så godt sammen engang, men det sidste stykke tid er det som om hvert ord jeg har sagt til ham, er han blevet sur på mig, fordi jeg ”udtrykte mig forkert” hvilket gav ham flashbacks til hans egens barndom med en far, der var efter ham.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre længere, især efter min mor sagde inden hun gik, ”hvis ikke det snart stopper mellem dig og din far, flytter han”, hvilket jeg blev virkelig, virkelig bange for. Derudover lider jeg af selvmordstanker, jeg har svært ved min klasse, og jeg har svært ved at fokusere, beslutte de mindste ting og være mig selv. Jeg er utrolig presset for tiden og har ofte ikke lyst til at leve..
vh Mig:I

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er rigtig mange ting, som er svære og fylder hos dig lige nu. Og det skal du ikke gå med alene. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det gør ondt indeni
Det lyder som en hammersvær situation, som du er havnet i. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det hele er svært for tiden. For det lyder til, at der er rigtig mange forskellige ting, som du går og bøvler med. Når der er en masse ting, som er svære, så er det helt naturligt, at man kommer til at føle sig nedtrykt og presset.
Og du skal vide, at selvmordstanker ikke er unormale, når man står i en rigtig svær situation. Selvmordstanker er ofte et tegn på, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Man kan måske have svært ved at se sig ud af det hele. Og så kan selvmordstankerne godt poppe frem. Men selvmord er ikke løsningen, for selvom det kan være rigtig svært at se, når man står midt i det, så kan man godt få det bedre igen. En af dem som også har kæmpet med selvmordstanker er Clara. Du kan læse hendes historie her. I dag har Clara det meget bedre, og er helt fri fra selvmordstankerne. For heldigvis får langt de fleste det godt igen med den rigtig hjælp. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det, så du kan få den hjælp, som du har brug for.
Du må godt bekymre dine forældre
Du skriver, at du har det dårligt med ikke at bruge din energi på at tænke på hende, når hun hjælper dig så meget. Og den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. Men det er helt okay at bekymre og søge hjælp hos sine forældre. Det er det, de er det til. Og det kan forældre godt holde til. Det er nemlig de voksnes ansvar at hjælpe og bekymre sig om deres børn. Og ikke omvendt. Så du skal ikke have det dårligt med at trække på din mor, når du har det svært. De fleste forældre er faktisk rigtig glade for at kunne hjælpe deres børn, når de kæmper med nogle svære ting. For de vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortæller din mor om selvmordstankerne, og om hvordan du går og har det. For så kan det også være, at hun kan hjælpe dig med at få noget hjælp. Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse om, hvordan man kan gribe det an.
Kan du snakke med din far i fredstid?
Det lyder til, at dit forhold til din far er blevet svært, selvom det har været godt tidligere. Det kan godt føles lidt som en mavepuster, når ens far pludseligt begynder at blive sur på en, når man ellers plejer at have et godt forhold. Derfor er det også helt naturligt at blive ked af det over det. Og du skal vide, at selvom din far selv har nogle ting i sin barndom, som har været svære. Så er det ikke okay, at det går ud over dig. Det er nemlig ikke din skyld ellers har noget med dig at gøre.
Når jeg læser dit brev, synes jeg også, at det lyder til, at du måske godt kunne tænke dig, at få et godt forhold til din far igen. Er det mon rigtigt forstået?
For hvis det er sådan, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du prøvede at snakke med ham i fredstid. For når man står midt i alle følelserne, kan det være svært at snakke om tingene på en ordentlig måde. Men når man så ikke er sur eller uvenner, kan det være nemmere at få snakket ordentligt om tingene. Så måske det kunne være rart for dig og din far at få snakket om det, når ingen af jer er sure eller kede af det. Så kan det også være at I kan snakke om, hvordan det skal være mellem jer i stedet for. Og på den måde finde en løsning, som er rar for dig. Så du ikke skal gå rundt og være bange og have ondt i maven.
Hvis forældre beslutter, at den ene ikke længere skal bo der, er det aldrig børnenes skyld
Du skriver også, at din mor har sagt, at din far flytter, hvis uoverensstemmelserne ikke stopper. Og det kan jeg sagtens forstå, at du er bange for. For alle ville blive skræmte over at vide, at ens far flytter, hvis ikke man holder op med at være uvenner. Men du skal vide, at det ikke er dit ansvar. Det er forældrenes ansvar at sørge for, at det er rart at være derhjemme. Derfor er det heller ikke okay, at din mor lægger det ansvar over på dig. For hvis forældre beslutter, at den ene ikke længere skal bo der, så er det aldrig børnenes skyld.
Kan du snakke med en anden voksen?
Det er alt for tungt at gå rundt med en masse svære tanker og følelser helt alene. Du kan tænke på det lidt ligesom en taske, som er rigtig tung. Og som man næsten ikke kan slæbe afsted. Men hvis der så kommer en og tager fat i det andet håndtag, er det som om at tasken pludselig bliver lidt lettere at bære. Og det samme gælder for svære tanker og følelser.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er en anden voksen, som du kan snakke med, hvis du ikke kan snakke med dine forældre. Det kan eksempelvis være din yndlingslærer, en venindes mor eller en tante, som du er tryg ved. For det er nemlig ikke så vigtigt hvem du snakker med, så længe det er en voksen, som du er tryg ved.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Og det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det.
Livslinien
Nogle af dem som også rigtig gode at snakke med, når man oplever selvmordstanker, er de frivillige hos livslinien. De er super søde og er vant til at snakke med unge om selvmordstanker. Derfor ved de også godt, at de måske kan være lidt svært at snakke om. Men de er rigtig gode til at lytte og sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både ringe til dem, chatte eller sende en mail. Så dem kan jeg virkelig anbefale dig at tage fat i, hvis selvmordstankerne dukker op, eller du bare har brug for at snakke og få afløb for de svære tanker og følelser. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt. For de vil altid gerne hjælpe og lytte hos livslinien.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog en tur til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og har det skidt og bøvler med nogle svære tanker. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtig hjælp for dig. Så du ikke skal blive ved med at være nedtrykt og kæmpe med selvmordstanker. Læger snakker også ofte med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor er de som regel også rigtig rare og gode til at lytte og hjælpe. I vores guide til at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan der er at gå til lægen, når man bøvler med nogle svære ting.
Det lyder til, at være en hammersvær situation, som du er havnet i. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå og have det så skidt. Det kan godt blive bedre, og det første skridt har du allerede taget ved at skrive herind- sejt!. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper