Hey
Jeg er ked af det hele tiden og jeg føler tit at jeg ikke føler noget fx når jeg ser den person som jeg kan lide så kan jeg mærke at min krop giver noget tegn men nu føler jeg ik en skid ud over ked af det og tænker tit på hvis jeg dør så alting løst hvad skal jeg gøre

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er nogle super hårde følelser og tanker, du kæmper med for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Du er ikke alene
Du har det rigtigt svært for tiden. For det er super hårdt, når man går rundt og er ked af det det meste af tiden. Når man er rigtigt ked af det. Og hvis man har været det i rigtigt lang tid, så er det ikke unormalt, at man kan få den tanke, at hvis bare man døde, så ville det hele være løst. Den popper tit op, fordi ens tanker er farvet af, at man er så ked af det. Når de er det, så kan det godt komme til at føles som om, det aldrig nogensinde kommer til at holde op med at gøre ondt indeni. Og så er det, at det at dø kan komme til at føles som den eneste måde, man kan få fred på. Kan du mon genkende det?
Men du er ikke alene om at have det sådan her. Og der er hjælp at få, så døden er ikke den eneste udvej. Der er nemlig rigtigt mange, der kæmper med at gå rundt at føle sig kede af det hele tiden ligesom dig. Men jeg ved, at der også er rigtigt mange af dem, der har haft det ligesom dig, der har fået det godt igen. Når man er blevet så ked af det, som du er lige nu, så kræver det bare, at man får hjælp for, at man kan få det godt igen. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at læse Claras historie. Hun havde det lidt ligesom dig, men i dag har hun fået det godt igen, fordi hun fik den rigtige hjælp. Nogle gange kan det give lidt håb at læse om andre, der har haft det ligesom en selv, der har fået det godt igen.
Snak med nogen
Mit allervigtigste råd til dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For de her tanker og følelser er alt for tunge til, at det er nogle, du skal gå rundt med alene. Det ville være for tungt for selv den stærkeste mand på jorden at gå rundt med så svære tanker og følelse alene. Så det er noget, du skal have hjælp til at klare fra en voksen, som er i nærheden af dig. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Hvis de plejer at være gode til at lytte til dig og snakke med dig, så er det nemlig en rigtigt god idé at snakke med dem. For det er dine forældre, der har ansvaret for, at du har det godt.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, så er det lige så godt at snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kan for eksempel være en lærer på din skole, eller en super sød og rar onkel eller tante. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med i første omgang. Det vigtigste er at du får snakket med en voksen, der kan hjælpe dig med at få det godt igen.
Tag fat i Livslinien
Nogle gange når man har tanker om, at alting ville blive løst, hvis man døde, så kan man også få selvmordstanker. Er det mon også sådan for dig? Hvis du har det sådan. Eller hvis tankerne om, at alting ville være bedre, hvis du døde, kommer til at fylde for meget, så kan du altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere hos Livslinien er vant til at snakke med unge, der tænker, at alting ville blive løst, hvis de døde. Du kan være helt anynom, hvis du helst vil det. Og så kan du både ringe til Livslinien, men du kan også skrive til dem, hvis du er har det bedre med det. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Snak med din læge
Når du er så ked af det, at du nærmest ikke kan føle andet end tristhed. Og når du har tanker om, at det hele ville blive løst, hvis du døde. Så synes jeg også, det ville være en god idé at snakke med din læge. For som jeg skrev, så er der hjælp at få, så man kan blive glad og få det godt igen, hvis man har gået rundt og været ked af det længe. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få den hjælp henne. Derfor er det vigtigt, at du snakker med ham eller hende. For det kan godt blive godt igen. Også selvom jeg godt ved, det måske ikke føles sådan lige nu.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For det fortjener du. Der er nemlig ikke nogen, der fortjener at gå rundt og være ked af det hele tiden – heller ikke dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper