Det føles nærmest som et nederlag, når jeg har en god dag. For det er nemmere at være sur og ked af det. Men inderst inde vil jeg ikke have det sådan her.
Hej Mindhelper
Jeg føler mig tom indeni. Jeg er en 19 årig pige, som for nogle år siden havde en spiseforstyrrelse og en moderat depression. Grundlæggende har jeg det godt, og er ret priviligeret. Jeg har bare det problem, at jeg ikke har nogle interesser eller hobbyer, som jeg kan bruge min tid på. Jeg har en kæreste, og et arbejde, og når jeg ikke arbejder eller er sammen med kæresten, så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal lave. Som barn var jeg hele rækken af fritidsaktiviteter igennem, og prøvede alt lige fra håndbold til madlavning og hækling, men intet fangede min interesse. Jeg har ingen talenter, og jeg er hverken kreativ, musikalsk eller lignende. Serier og film siger mig ikke så meget, og bøger kan heller ikke fastholde min interesse. Idet at jeg ikke har noget jeg går op i, eller bruger min tid på, føler jeg min tom indeni. Jeg har gået til psykolog, terapi, psykiater og coach, men jeg føler ikke at noget af det hjælper, og at det ærligt talt er lidt spild af både tid og penge. Desuden føler jeg ikke at det er værd at kæmpe så meget, bare for at få det godt. På den anden side ville jeg så inderligt ønske at jeg var glad og havde det godt, og mest af alt; at jeg var tilfreds med mit liv. Sådan ser situationen desværre ikke ud. Er jeg endelig glad eller har en nogenlunde god dag, så føler jeg nærmest at det er et nederlag. At det er nemmere at være sur og ked af det, og ikke snakke med nogen. At det er nemmere bare at isolere mig fra omverdenen, familien og kæresten, og at være ligeglad med det hele. Men inderst inde vil jeg ikke have det sådan her. Jeg kan ikke lide mig selv, og forstår ikke at andre kan. Jeg kan ikke nævne en eneste positiv ting om min selv. Jeg har ingen fremtidsdrømme eller ønsker, og aner ikke hvad jeg vil med mit liv. Det er ynkeligt, og jeg føler at jeg er spild af samfundets og jordens ressourcer.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Hold op, hvor lyder det, som om du har det hamrende svært. Og det lyder til, at du er rigtig hård ved dig selv og ikke lader dig selv være glad. Måske fordi du ikke føler, at du fortjener det? Uanset er jeg rigtig glad for, at du har taget mod til dig og skrevet herind. Det er nemlig vigtigt at dele de svære ting.
Det kan føles trygt at være sur og ked af det
Jeg lægger mærke til, at du generelt virker til at være urimelig hård ved dig selv. Og at det faktisk er et nederlag, hvis du en dag er glad eller bare har en nogenlunde dag. Det er jeg rigtig ked af at høre, for sådan skal det jo helst ikke være. Derfor kommer jeg også til at tænke på, hvorfor du mon oplever det som et nederlag. Men du har ret i, at det kan virke forstyrrende lige pludselig at være glad, når man er vant til at være sur og ked af det. Og når vi er det i lang tid, så kan man helt finde tryghed i de følelser og tanker, der opstår. Men det gør ikke godt for noget. Det mærker du selv nu. Derfor er det også vigtigt at kæmpe mod vreden og tristheden og forsøge at finde de positive ting. Du fortjener nemlig at mærke glæde og alle de andre rare følelser.
Få noget positivt ind i dit liv
Jeg har skrevet i afsnittet over, at du skal begynde at kæmpe imod vreden og tristheden. At du skal begynde at finde de positive ting. Både ved dig selv og ved verden omkring dig. Fordi det er ikke et nederlag at mærke rare ting. Tværtimod. Det er en proces. Og jeg kan godt følge, hvis det lyder helt forkert for dig, når du oplever det som et nederlag. Men prøv en gang. Jeg er sikker på, at det vil gøre dig godt.
Så hvordan får du noget positivt ind i livet? Det første råd jeg har til dig er, at du hver dag før sengetid tænker dagen igennem. Tænk på, hvornår på dagen du havde det lidt bedre eller bare mindst dårligt. Den situation skriver du ned på et papir. Og det papir gemmer du til dagen efter, hvor du gør præcis det samme. Det kan være svært i starten. Men bare rolig – jo mere du øver det, jo nemmere bliver det også. Det er bare vigtigt at hænge i. Jeg linker til en artikel her, hvor du kan læse om øvelsen ‘dagens gode oplevelse’.
En anden god måde at finde noget positivt er ved at kigge på sig selv. Vi har alle nogle styrker, som ligger i os. Men de kan være så svære at få øje på – særligt hvis man tænker meget negativt om sig selv og er hård ved sig selv. Alligevel synes jeg, at du skal bruge lidt tid på at undersøge, hvilke styrker du har. Det kan nemlig hjælpe os til at få det bedre med os selv og gøre vores humør bedre. Så kig på tips til at finde dine styrker. Og hvis du synes, det er svært alene, så tøv ikke med at få en til at hjælpe dig. Faktisk kan det være rigtig rart at høre, hvad andre har lagt mærke til i en. Og du skriver jo også, at der faktisk er personer, der godt kan lide dig. Så de har nok øje for dine styrker og positive sider.
Du skal fortælle det til andre
Nu lyder det, som om du har snakket med en del personer, om det her. Men om ikke andet er det virkelig vigtigt, at du bliver ved med at snakke med dem. Herunder kommer jeg med forskellige forslag til, hvem du kan tage fat i – eller fortsætte med at tage fat i:
• Dine forældre: Har du fået fortalt dine forældre, hvordan du har det for tiden? Hvis ikke du har det, er det virkelig vigtigt, at du får snakket med dine forældre og får fortalt dem det. De er tætte på os og kender os godt. Og jeg tror på, at de rigtig gerne vil være der for dig, støtte dig og hjælpe dig igennem det her.
• Din læge: Jeg kommer til at tænke på, om din læge kender til det her, du går og bokser med. Hvis ikke vedkommende gør det, er det faktisk rigtig vigtigt. Du har allerede set en masse fagfolk. Men det er svært for mig at vide, hvor meget din læge har været inde over. Derfor er det vigtigt for mig at understrege, at du skal snakke med din læge. Så kan vedkommende hjælpe dig til noget hjælp, der forhåbentlig kan hjælpe dig bedre, end det du har prøvet allerede.
• Headspace: Kender du Headspace? Det er et hjælpetilbud for unge, hvor man kan snakke om lige det, man har brug for. Derfor er der også plads til, at du kan åbne op for alle de har følelser og tanker, du går med. Rådgiverne er super dygtige og klar til at lytte og hjælpe alt, hvad de kan. Og så kan du være anonym, hvis du har behov for det.
• Livslinien: Jeg er lidt i tvivl, hvad nogle af dine sætninger egentlig handler om. Det er blandt andet dem om, at det ikke er værd at kæmpe så meget for at få det bedre, og at du er spild af samfundets og jordens ressourcer. Betyder det, at du ikke har lyst til at leve mere? Eller ville ønske, at du bare forsvandt fra det hele? Hvis det er det, vil jeg gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Det er et rådgivningstilbud for personer, der har tanker om selvmord eller om, at det ville være rart, hvis man døde i morgen. Det er slet ikke sikkert, at det er sådan nogle tanker, du går med. Og så kan du bare se bort fra det råd. Men jeg vil bare sikre mig, at du kender til dem, hvis det er tilfældet, at du går med den slags tanker.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på, hvad du kan gøre i din situation. Men det vigtigste er bare, at du ikke går med det her alene. Og at du opsøger forskelligt hjælp, så du kan finde det, der hjælper for dig. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Og pas godt på dig selv.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper