Jeg er en meget tynd pige, der tit får at vide, at jeg er rigtigt tynd. Det rammer mig rigtigt hårdt. Og jeg har tit lyst til at cutte for at få følelserne væk.
Hej
jeg er en meget tynd, næsten mager pige som tit for at vide for tynd jeg er
det er mega hårdt fordi for mig er det ligsom når andre bliver kald tyk eller fed det rammer mig rigtig hårdt
jeg får tit lyst til at cutte for at få følelserne væk
hvad kan jeg gøre for at stoppe med at have de tanker?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det kan være rigtigt hårdt, når man får kommentarer på sin krop og på sit udseende. Det er et meget følsomt emne for mange. Så det giver rigtigt god mening, at det rammer dig virkeligt hårdt. Og jeg er super glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Snak med dem om, at det gør dig ked af det
Det rammer dig virkeligt, at folk fortæller dig, at du er meget tynd. Og det gør dig rigtigt ked af det. Så det giver så god mening, at det er rigtigt svært for dig lige nu. Men jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dem, at den slags kommentarer faktisk gør dig rigtigt ked af det? Jeg tænker nemlig ikke, at folk gør det i ond mening. Men derfor gør det stadig rigtigt ondt på dig, når folk siger det. Og det tænker jeg er rigtigt vigtigt, at du får sagt til dem. For så ved de nemlig, at det ikke er særligt sjovt for dig at få at vide. Og så kan de meget bedre rette sig efter det og undgå at fortælle dig, hvor tynd du er.
Snak med dine forældre
Du spørger, hvordan du kan få tankerne til at stoppe? Det allerbedste du kan gøre, er at få snakket med nogen om de svære tanker og følelser. For du har det virkeligt ikke nemt lige nu. Og svære tanker og følelser har det med at bygge sig op, så de bliver større og større, hvis man går med dem alene. Og specielt tanker, der er så tunge, som dem du går rundt med. Det er alt for hårdt at gå og bære rundt på alene. Og det fortjener du virkeligt ikke.
Derfor er mit allervigtigste råd at få snakket med dine forældre om de svære tanker og følelser. Det kan måske virke rigtigt svært og skræmmende at skulle sige det? Sådan er der mange, der har det, og det kan jeg virkeligt godt forstå. Men måske det kan hjælpe dig at skrive det i et brev til dine forældre. Det kan være nemmere for nogen, for så behøver man ikke selv sige så meget. Det er bare rigtigt vigtigt, at du får det fortalt, så du kan få den hjælp og støtte, du har brug for. For det fortjener du virkeligt, så du kan få det bedre igen. For det er nemlig muligt for langt de fleste at få det godt igen, hvis de får den rigtige hjælp.
Tag fat i LMS
Du skriver, at du har lyst til at cutte for at få følelserne væk. Cutting er selvskade, og det er en måde at passe på sig selv på, så man ikke skal mærke alle de ting indeni, der gør ondt. Så det giver rigtigt god mening, at du får lyst til at cutte. For du har det faktisk virkeligt svært lige nu. Men det er bare ikke den bedste måde at passe på sig selv på. Både fordi det faktisk er farligt. Men også fordi, de svære følelser kommer igen, når man holder op med at cutte. Så det løser ikke de svære følelser.
Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får noget hjælp til de tanker. Og nogen af dem, der er rigtigt gode til at hjælpe med tanker om cutting er LMS. De er nemlig eksperter inden for blandt andet selvskade. Det betyder, at de har rigtigt meget viden og erfaring omkring tanker om selvskade. Derfor er de også rigtigt dygtige til den slags tanker, du går rundt med. Så det ville være rigtigt godt for dig at tage fat i dem.
Jeg håber rigtigt meget, at mit svar har kunnet hjælpe dig. Og at det har givet dig nogle idéer til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg virkeligt alle mine fingre for, at du får det bedre, så du ikke skal kæmpe med tanker om cutting.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper