Hej Mindhelper
Jeg er bange for at miste kontrol over mig selv og måske komme til at dræbe nogen fordi mit hoved har så meget kontrol over mig og jeg ved ikke have jeg skal gøre

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du går med en masse svære tanker lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Det er ikke noget, du skal gå med alene.
De svære tanker
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at ens hoved og tanker har  meget kontrol. Derfor giver det også mening, at du måske synes det er ubehageligt og ikke ved hvad du skal gøre. Selvom tanker kan føles enormt virkelige, er det vigtigt at huske på, at de ikke er farlige. Vi mennesker har tusinder og tusinder af tanker i løbet af dagen. Nogle tanker kan vi tvinge frem, mens langt de fleste tanker kommer og går, uden at vi kan gøre noget ved det. Vi kan derfor ikke altid selv styre, hvilke tanker vi får. Nogle af tankerne er rare og dejlige, og andre er ubehagelige og skræmmende. Det er helt normalt.
Selvom tanker i sig selv ikke er farlige, kan de godt føles lidt ligesom kviksand – jo mere man prøver at kæmpe mod dem og forsøger at tænke på noget andet, jo længere synker vi ned i dem. Derfor kan det også nogle gange være en god ide, at øve sig i at sige at det er okay, at tanken er der. For ligesom vejen ud af kviksand er at ligge stille og ikke kæmpe imod, så kan ens tanker også miste lidt af sin magt, hvis man stopper med at forsøge at få dem til at forsvinde.
Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men heldigvis oplever mange, at det bliver lettere med tiden. Nogle gange kan det også hjælpe, at øve sig i at træde et skridt tilbage fra tankerne. På den måde, kan det også være lidt lettere at adskille sig selv fra de svære tanker. Hvis du har mod på at give det et skud, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel Træd et skridt tilbage fra de tunge tanker og få det lettere med dem. I den står der nemlig nogle enkle teknikker til mere ro.
Du gør det rigtige
Som sagt, er der ikke noget galt eller farligt ved at have en tanke – det kan man ikke styre. Men man kan styre, hvad man gør med tanken, og hvordan man forholder sig til det. Det at du reagerer på dine tanker og bliver bange for dem, viser også at det ikke er noget, som du har lyst til at gøre. Så selvom du skriver, at du ikke ved hvad du skal gøre, så har du allerede gjort noget super godt. Du har reageret på det og rakt ud efter hjælp. Det er første skridt mod at få det bedre og få noget af den hjælp, som du måske har brug for. Det er hammer sejt og det skal du have super meget ros for!
Snak med nogen om det
Noget af det bedste man kan gøre, hvis man går med en masse svære tanker og følelser, er at snakke med nogen om det. Ofte er det både lettende og rigtig rart at få sagt sine tanker højt. Tit mister tankerne også magten, når man siger dem højt. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at tale med nogen om de tanker, du går rundt med i forhold til at miste kontrollen. Det kan fx være dine forældre, en god lærer eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at det er en, som du er tryg ved og stoler på.
Headspace
Hvis du tænker det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre, så er du også altid velkommen hos Headspace. Hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler at man er ved at miste kontrollen. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste storbyer.
Tag et smut forbi lægen
Hvis følelsen af at dit hoved bliver ved med at have kontrollen over dig, og du ikke ved hvad du skal gøre, kan det være en god ide at tage et smut forbi lægen. Det kan nemlig være super ubehageligt og rigtig drænende, hvis det bliver ved. Nogle gange går sådan nogle tanker væk af sig selv, men andre gange har man brug for hjælp. Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad slags hjælp der vil være godt for dig.
Det kan være super svært at gå og være bange for at gøre noget man ikke har lyst til, fordi man føler at ens hoved kontrollerer det hele. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper