Hejsa
Jeg er en pige på 22 år jeg har været sammen med min kæreste on and off i 3 år
Vi er meget glade for hinanden og har næsten et perfekt forhold.
Dog ødelægger jeg det ofte med mine kæmpe jalousi. Jeg bliver jaloux over mange ting, alt der har med andre piger at gøre. Min kæreste er meget udadvendt og fest glad og går i byen stort set hver weekend. Jeg er også selv fest glad men ikke så meget til byen.
Jeg bliver næsten syg af jalousi når han skal i byen, jeg tænker på hvor tæt man danser på et fyldt diskotek og jeg kan ikke have det, det ender tit med jeg nærmest er parat til at slå op fordi jeg ikke kan rumme det. Men han siger de rigtige ting og forklare sig, jeg er 100% sikker på at han elsker mig og kun mig, men jeg kan ikke forstå grunden til byen hver weekend. Han hat slået op med mig før og det var nok også grundet mine anfald jeg nærmest kan få. Hvis vi en sjældent gang er i byen sammen tager han aldrig med mig hjem og bliver indtil tidlig morgen. Jeg er træt af at have det sådan og jeg ved han er træt af den samme konflikt igen og igen. Hvad skal jeg gøre

(20 år)
Kære Pige på 22 år
Det kan være hårdt, når jalousien fylder meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Jalousi
Du skriver, at din jalousi ofte ødelægger dig og din kærestes forhold. Det lyder rigtig frustrerende. For når man ellers har et godt forhold er det super ærgerligt, at jalousien skal spænde ben for det.
Jalousi er en følelse, som langt de fleste kender. Og det med at jalousien kan fylde og være svær at styre, er der også en del unge, som kæmper med. Derfor er du langt fra alene om, at synes at det kan være svært. Jalousien kommer tit, når man holder meget af en anden person. Derfor kan den også være et udtryk for, at man er bange for at miste vedkommende. For hvad hvis han mødte en pige, han blev interesseret i? Er jeg egentlig god nok? eller kan jeg være sikker på, at han vil bliver hos mig?
Forskelligheder
Du skriver også, at din kæreste godt kan lide at tage i byen, men at du selv ikke er så meget til det. Det kan sommetider være udfordrende, når man gerne vil forskellige ting i et forhold. For der skal helst være plads til, at begge personer kan gøre det, de synes er fedt. Samtidig tror jeg også, at de fleste unge ville synes, det var lidt træls, hvis deres kæreste tog i byen hver weekend, hvis de ikke selv gjorde. For måske ville man egentlig gerne lave noget sammen.
Tal med ham
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med din kæreste om, hvorfor du bliver jaloux? Ellers er mit bedste råd til dig, at gøre det. At få sagt tankerne højt kan nemlig være med til at punktere nogle af de bekymringer, man går med. Du kan måske også tale med ham om i kunne lav nogle ting sammen i weekenderne, hvis du savner at være mere sammen med ham. Det er selvfølgelig hans valg, om han stadig vil gå meget i byen. Men det kan sommetider hjælpe, at lave nogle hyggelige eller sjove ting sammen, så weekenderne ikke kun kommer til at dreje sig om, at han tager i byen.
Arbejd med jalousien
Det er også en god ide at arbejde med jalousien. For ligesom med alle mulige andre følelser, kan den være svær at styre. Derfor kan det også være fint at tænke på, at det handler om, at blive bedre til at håndtere den, i stedet for at fjerne den. En måde at håndtere jalousi på er, at prøve at give følelsen plads til at være der – at acceptere den, uden at handle på den.
En teknik som kan hjælpe med det er, at opfinde en figur til jalousien. På den måde bliver det lettere at distancere sig fra den, og ikke tro på alt den siger. Det kan du læse mere om i artiklen Opfind en figur til tunge tanker. Du kan også læse flere råd til at håndtere jalousi i artiklen Alt for jaloux? Få 7 råd.
Snak med nogen
Noget af det bedste at gøre, når man bøvler med svære tanker er, at dele dem med andre. Så har du mon talt med en veninde, en søskende eller en helt tredje, om jalousien? Ellers kan det måske hjælpe at gøre det. For det kan være rart at have en at dele tankerne med.
Det kan også være, at du kan aftale at lave noget med en, du kender, når din kæreste skal i byen. Når man selv laver noget, kan det nemlig være med til at distrahere en fra jalousi-tankerne.
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, man kan komme og få samtaler. Og det kan være en god hjælp at tale tingene igennem med en ude fra. De frivillige, som arbejder i Headspace er rigtig søde og dygtige. De er vant til at tale med unge, om svære ting. Så dem kan jeg varmt anbefale. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer. Det er gratis, og du kan også være anonym.
Det er hårdt at kæmpe med jalousi. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper