Alle tror, at jeg er mega glad hele tiden. Men sandheden er, at jeg har det helt vildt skidt. Jeg cutter, og jeg har tanker om at tage livet af mig selv.
Hej Mindhelper
Jeg har det ikke særlig godt jeg cutter og gider egentlig ikke at leve mere. Alle tror jeg er personen der altid er mega glad og bare har overskud til alt men det er bare en facade. Indeni er jeg ved at bryde sammen for jeg har intet overskud, har svært ved at komme igang med ting, har rigtigt lavt selvværd, er stresset og har bare lyst til at græde hele tiden men kan ikke. Jeg vil virkelig gerne stoppe med at cutte men det er som om jeg ikke kan leve uden at gøre det og jeg tør ikke at sige det til nogen for hvad ville de så tænke om mig. Jeg er også sikker på at hvis jeg sagde det til mine forældre ville de blive mega skuffede over mig for hvem gider at have en datter som “den rigtige mig” der ikke kan finde ud af noget. Jeg har tænkt på at begå selvmord mange gange og ved også hvordan jeg vil gøre det men når det kommer til stykket er det som om jeg ikke tør og jeg kommer til at tænke på at min bedste veninde nok ville blive mega ked af det. Jeg har ikke fortalt hende det og tør heller ikke men hver gang jeg er ked af det kan hun gøre mig glad igen og tror egentlig hun er grunden til at jeg stadig lever. Så når jeg føler at jeg bare er lort til alt kommer hun og minder mig om at det ikke passer. Selvom jeg ikke tror på det giver det alligevel et selvtillidsboost eller det gjorde det før men det er som om der ikke er noget der hjælper mere. Hvad skal jeg gøre??

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
• Din veninde
Du skriver, at din bedste veninde kan gøre dig glad igen. Og måske endda grunden til, at du stadig er i live. Men du fortæller mig også, at hun ikke ved noget om dine selvmordstanker. Ved hun heller ikke noget om din cutting? Jeg tror, det vil være rigtig godt for dig, hvis du snakker med din veninde om alt det svære, du oplever for tiden. Når hun ved, hvad du bokser med, kan du også være mere real med hende. Og hun kan være der fuldstændig, når det bliver svært for dig. Fordi hun ved, hvordan du virkelig har det.
• Livslinien
I dit brev nævner du, at du har tanker om selvmord. Og at du også ved, hvordan du vil gøre det. Det gør mig bekymret for dig. Derfor er det vigtigt for mig at fortælle dig om Livslinien. Kender du dem? Det er et sted, hvor rådgivere sidder klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. De er sindssyg dygtige og vant til at snakke om netop de tanker. Så du skal ikke være bange for, at der er noget, der er for stort eller småt til at dele med dem. Jeg er sikker på, at du kan få en rigtig god snak med dem. Og at du får nogle gode råd med på vejen. Så jeg synes helt sikkert, at du skal tage fat i Livslinien.
• LMS
Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på LMS, fordi du fortæller om din cutting. Og at du ikke har fortalt nogen om det. Nogle gange kan det være nemmere at starte med at fortælle nogen om de svære ting, hvis man ikke kender dem. Og især også hvis dem, man fortæller det til, ved noget om det, man bokser med. Derfor synes jeg, at du skal overveje, om det vil give mening for dig at tage fat i LMS. Det vil nok godt kunne hjælpe dig.
Kig på vores artikler
Du skriver, at du ikke overskuer noget. At du har lyst til at græde hele tiden. At du er ved at bryde sammen. Det må være rigtig svært at have det sådan. Nogle mennesker, der har det sådan, har en depression. Her på Mindhelper har vi en artikel om typiske tegn ved depression. Prøv at tage et kig på den. Det er nemlig vigtigt, at man tager det alvorligt, når man er helt nede.
Du nævner også, at du ikke ved, hvad du skal gøre i din situation. Og det kan jeg godt forstå. For det kan føles helt vildt uoverskueligt, når man bare er ked af det. Når man ikke har energi til at komme i gang med ting. Derfor synes jeg, at du skal tjekke vores artikel om råd mod tristhed ud. Jeg tænker, at der er nogle af rådene, du kan bruge.
Se på andre brevkassespørgsmål
Jeg har faktisk lige fået et brev ind, der minder meget om det, du har sendt her. Derfor tænker jeg, at du kan kigge på det brevkassespørgsmål. Der er nok noget, der også kan hjælpe dig deri. Du finder brevkassespørgsmålet her.
Jeg håber, at du får taget mod til dig, så du får fortalt nogen om, hvordan du har det. Det er hammervigtigt. For du fortjener ikke at gå med det alene. Pas godt på dig selv.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper