Jeg cutter. Jeg er stresset. Jeg føler, at jeg skuffer mine forældre. Jeg er aldrig glad mere. Kan ikke græde. Og jeg tænker konstant, at jeg er til besvær.
Hej Mindhelper
Jeg cutter og har næsten gjort det i et år nu. I skolen er jeg ret stresset over lektier og prøver virkelig på at præstere godt så mine forældre bliver glade men føler mere jeg skuffer dem. Jeg føler mig bare næsten aldrig glad mere, jeg kan ikke græde når jeg vil og har virkelig ikke overskud til noget eller nogen. Jeg tænker hele tiden at jeg bare er til besvær og at det hele kunne være så meget bedre uden mig men tør ikke at dræbe mig selv for hvordan ville mine forældre lige reagere på det. Jeg har ikke altid haft det sådan lige pludselig kom det bare og jeg ved virkelig ikke hvad der sker og hvad jeg skal gøre.

(Pige, 14 år)
Kære du
Det lyder rigtig hårdt med det pres, du har på dig. Det kan være rigtig svært at være i. Især når du i forvejen ikke har overskud til noget. Derfor er det hammergodt, at du har valgt at dele dine problemer. Det er første skridt til at få det bedre.
Er det noget, der kommer udefra?
Du skriver, at du gerne vil præstere godt, så dine forældre bliver glade. Så jeg tænker på, om de har sagt noget om, at du skal gøre det godt for, at de bliver glade? Eller er det mere en følelse, du har indeni? Det pres, vi oplever, kan nogle gange komme udefra. Men oftest er det faktisk os selv, der har en masse tanker om, hvad man burde kunne leve op til. Derfor synes jeg, at du skal snakke med dine forældre og spørge dem, om de er skuffede over dig, når du ikke præsterer godt. Eller om det i virkeligheden er noget, du tænker, at de bliver.
Snak med dine forældre
Generelt er mit vigtigste råd til dig, at du skal snakke med dine forældre. Det virker til, at du har helt vildt meget, du går med selv. Men du skal ikke gå med det alene. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for dig. Men det bedste er, hvis du kan dele det med andre. Det kan ofte gøre, at det føles en smule nemmere at bære. Hvis du har lyst, kan du læse flere fordele ved at dele sine problemer med andre.
Cutting er et tegn på, at du har det skidt
Du skriver, at du ikke kan græde, når du vil. Det lyder bestemt ikke særlig rart. Og det kan være meget frustrerende, når man føler, at man skal ud med det. Cutting kan ses som en måde at flytte fokus fra det, der gør ondt indeni, til noget, der kan mærkes udenpå. Jeg kommer til at tænke på, om der er en sammenhæng mellem din cutting og det, at du ikke kan græde? Måske kan det give mening, hvis man netop ser på det på den måde? Uanset om det giver mening eller ej, er det bestemt ubehageligt ikke at kunne græde. Og det er et vigtigt tegn på, at der er noget svært indeni dig, der gerne vil ud og have luft.
Hvis det bliver for meget for dig, skal du vide, at du altid kan tage fat i LMS. De sidder klar til at hjælpe dig og snakke med dig om din cutting.
Kig på råd mod tristhed
Du føler dig aldrig glad mere, og du ved ikke, hvad du skal gøre. Det er virkelig også en hård situation, du står i. Men jeg kender til en artikel, hvor du kan læse om, hvad du kan gøre. Artiklen er en, vi har her på Mindhelper. Og den giver dig råd til at håndtere tristhed. Den synes jeg, du skal tage et kig. Jeg tror nemlig på, at der er nogle af rådene, du kan bruge.
Tag kontakt til Livslinien
Som den vigtigste rosin i pølseenden vil jeg gerne lige gøre dig opmærksom på Livslinien. Det vil jeg, fordi du skriver, at det hele ville være bedre uden dig. At du tænker, at du er til besvær. At du siger, at du ikke tør begå selvmord. Det fortæller mig nemlig, at du har tanker om at tage dit eget liv. Og når du har de tanker, er det vigtigt, at du deler dem med nogen. Inde ved Livslinien er de vant til at snakke om selvmordstanker. Derfor tænker jeg, at de kan være et rigtig godt sted for dig at starte med at snakke om dine tanker.
Jeg håber, at du får snakket med dine forældre, så du ikke går alene med alt det her. Jeg ønsker alt det bedste for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper