Hej Mindhelper
Hej mindhelper jeg er en 13 årig pige og jeg ved ikke om jeg har depression men jeg har ret mange af de symptomer fra depression men hvad skal jeg gøre hvis ikke jeg har nogen jeg er tæt nok med eller tryk nok med som jeg kan fortælle det til

(13 år)
Hej 13-årige pige
Det kan være hammersvært, når man er ramlet ind i en svær periode, og ikke føler at man har nogen, som man kan fortælle det til. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Svære perioder er normale
Du skriver, at du har ret mange af symptomerne på depression. Svære tanker og følelser er en helt naturlig del af livet. For både vores humør og følelser svinger gennem hele livet. Så nogle gange er humøret helt i top og andre gange er det helt nede i kulkælderen. Derfor er det også normalt, at man en gang imellem oplever nogle af symptomerne på depression. Det vil langt de fleste mennesker prøve på et tidspunkt i deres liv. Og heldigvis oplever rigtig mange også, at den svære periode ligeså stille bliver bedre igen.
Men for nogle står det så længe og påvirker dem så meget, at det bliver til det, som man kalder en depression.
I vores artikel om depression står det lidt mere om, hvad der er, og hvilke tegn der kan være særligt gode at holde øje med. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være rart for dig at læse?
Hvem kan du snakke med?
Du spørger, hvad du skal gøre, hvis der ikke er nogen, som du er tryg ved at fortælle, hvordan du har det. Det kan være ret tungt at gå og have det svært og være bekymret for, om det man oplever måske er en depression. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at det kunne være godt at fortælle det til nogen. At dele det svære er nemlig noget af det allerbedste, som man kan gøre. Derfor kan det også godt være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man ikke føler, at der er en oplagt person at snakke med. Jeg har derfor lavet en liste til dig herunder med personer, som kan være gode at snakke med.
• Dine forældre
Der er rigtig mange unge, som synes, at det kan være svært at tale med deres forældre om hvordan de har det. Nogle synes fx, at det kan være pinligt, og andre er måske nervøse for, hvordan deres forældre vil reagere. Heldigvis vil langt de fleste forældre dog rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært. Så kunne det måske alligevel være en mulighed at snakke med dine forældre?
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
• Skolen
Lærere kan også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært. De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne hjælpe deres elever. Så har du måske en yndlingslærer, som du kan hive til side og snakke med?
I vores artikel om at få hjælp på skolen kan du også læse lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe, når man har det svært.
• De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Du er også altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos dem sidder der en hel masse søde og rare rådgivere klar til at hjælpe og lytte. Rådgiverne er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor gør de også altid deres allerbedste for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og det er helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
• Vejviseren
Her på Mindhelper har vi også en vejviser, som kan vise dig alle de hjælpetilbud der findes i din kommune. Jeg sætter vejviseren ind herunder, og så skal du bare vælge den kommune, du bor i
Find hjælp i din kommune
• Tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at have det svært, så kan det også være en god ide at tage et smut forbi lægen. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, du bøvler med. Og om der måske er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få. I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, står der også lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen, når man har det svært.
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper