Hej Mindhelper
Hej kære dig….. Okay så…. Okay så…. Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte…. Det gør nærmest ondt bare at fortælle om til dig…. de truer og tog min telefon fordi jeg havde skrevet og bedst om hjælp af livslinjen….. de truer med jeg ikke må bruge dem…. osv…. de er voldsomme og de taler ned til mig og giver mig skylden for mobning og sådan siger , skulle vi lige gå på den her skole , og en ny, og en anden fordi du ikke kunne finde ud af og gå der. Den var en dag hvor far han var gået efter mig og så fandt mig Han rejste mig op…. slæbte mig hen af jorden og ……og rev i mig og ruskede i mig og han tog bare og hev rundt med mig…. sådan gjorde så jeg faldte og… så …. Hev han egentligt bare rundt med mig fra side til side og skubbede mig ind i ting og …. Sådan…. hende damen spurgte hvad der skete…. jeg begyndte at græde rigtig rigtig meget….. og det bare de siger det er normalt at forældre skal være så voldsomme …… jeg ved ikke om jeg gør det klart nok, hvor voldsomt det er men det er rigtig voldsomt. …. de taler hele tiden ned til mig, truer og de har sat noget på så de kan overvåge mig og se hvem jeg kontakter af sociale medier osv…..

(14 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er rigtig hårdt at være dig lige nu, og at du har oplevet nogle hammer-ubehagelige ting. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind. Det er det helt rigtige du har gjort. For det at række ud efter hjælp, er det først skridt, mod at få det bedre.
Det gør ondt
Du skriver, at din far har været meget voldsom over for dig, og at han har slæbt dig hen af jorden. Det er en rigtig ubehagelig oplevelse at få. For når en man har tæt på sig, er så voldsom over for en. Så kan det både føles skræmmende, og man kan også blive rigtig ked af det. Derfor giver det også god mening, at du begyndte at græde rigtig meget da det skete. det er nemlig en helt naturlig reaktion, når man oplever noget som er voldsomt.
Det er også vigtig for mig at sige, at det slet ikke er okay, at forældre eller andre voksne, er voldsomme overfor en, på den måde som du beskriver. Vi ved nemlig, at det kan have store konsekvenser for den, det går ud over. Og ens forældre skal helst være sådan nogen, som giver en omsorg og passer på en. Og derfor må de heller ikke slå eller true en.
Selvmordstanker
Jeg kan se, at du også har skrevet et andet spørgsmål herind, hvor du skriver, at du snart begår selvmord. Derfor bliver jeg også rigtig bekymret for dig. For når man overvejer selvmord, så er det et tegn på, at der er noget indeni som gør rigtig ondt.
Når man går igennem noget som er hammer-svært, så kan man godt få selvmordstanker. Det kan man, fordi det kan være svært at se sig ud af den situation, man er i. Og så kan selvmord komme til at virke som den eneste løsning. For hvis man nu ikke var her mere, så kunne man heller ikke mærke alt det som gør ondt. Så tit handler det ikke som sådan om, at man ikke har lyst til at dø. Men mere om, at man gerne vil væk fra det som er svært. Måske er det noget du kan genkende?
Men selvmord er aldrig løsningen. For det er muligt, at få det bedre igen, også når det hele ser allermest sort ud. Det oplevede Clara, som kæmpede med selvmordstanker i mange år. Du kan læse et interview med Clara her, hvor hun deler sin historie, om at kæmpe med tanker om selvmord, og om at komme ud på den anden side igen.
Hjælp er vigtig
Når man har selvmordstanker, så skal man søge hjælp. For det er alt for tungt at gå med alene. Vi mennesker er nemlig slet ikke designet til, at skulle klare os igennem noget som er så svært på egen hånd.
Jeg kan læse i dit brev, at du har prøvet at tage fat i Livslinien. Det er super sejt at du har prøvet at række ud efter hjælp. Når man har det skidt, har man nemlig altid ret til, at få hjælp. Og derfor bliver jeg også rigtig ked af det på dine vegne, når jeg høre, at nogen tog din telefon fra dig. For det kan være et stort skridt at tage, at skrive ind til for eksempel Livslinien. Og når man tager det skridt, har man måske rigtig meget brug for, at det lykkedes. Derfor kan det også godt føles som en mavepuster, hvis nogen så stopper en i at gøre det.
Bliv ved med at række ud
Jeg kan sagtens forstå, hvis du kan syens det er svært at skulle række ud efter hjælp, når du har prøvet at blive stoppet i det. Men det er rigtig vigtigt, at du gør det alligevel. Derfor er mit bedste råd til dig at fortælle en voksen i dit liv om, hvordan du har det, og om de ting du har oplevet. Det kan være en lærer, en venindes mor, eller en helt tredje. En voksen vil nemlig kunne støtte dig. Og finde ud af, hvor du kan få hjælp.
Mange unge som går rundt med selvmordstanker, og som har det svært derhjemme, synes det er svært at tale om. Det kan nemlig godt føles sårbart, at dele nogle meget personlige ting med andre. Det er helt normalt at have det sådan. Men samtidig oplever de fleste også, at det kan lette lidt på det som er svært, at få sagt det højt til nogen. For så skal man ikke gå med de tunge tanker alene længere.
Hvis du gerne vil have lidt råd til, hvordan man kan få åbnet op for samtalen. Så kan du kigge på artiklen Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. Selvom artiklen handler om forældre, så kan rådene sagtens bruges til andre voksne også.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du når dertil, hvor du vil tage dit eget liv. Så skal du tage fat i Psykiatrisk skadestue. For ligesom man kan tage på skadestuen, når man har slået sig. Så er psykiatrisk skadestue lavet til at være et sted, man kan få hjælp, når der er noget, som er rigtig svært indeni. Hos Psykiatrisk skadestue arbejder der nogle smadder dygtige mennesker, som er der for at hjælpe og lytte til en. Og det er altid bedre at tage kontakt en gang for meget, end en gang for lidt.
Da jeg ikke ved hvor du bor henne, har jeg lavet en liste over de forskellige psykiatriske skadestuer i landet. Du kan se at deres telefonnumre står der. Men hvis du ikke kan ringe, så må du også godt møde op på adressen. Og så kan de hjælpe dig derfra. Du kan se listen herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Livslinien
Livslinien kender du allerede, og jeg ved ikke om det er muligt for dig at ringe til dem. Men hvis du kan, så er det et rigtig godt sted at tage fat i, når man har selvmordstanker. Hos Livslinien snakker de nemlig hver dag med mennesker, som har det rigtig svært. Og de sidder altid klar til at lytte og hjælpe. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Andre steder du kan få hjælp
Et andet sted du også kan tage fat i er Åben anonym rådgivning. Hos Åben anonym rådgivning kan man få hjælp, hvis der er noget som er svært på hjemmefronten. Så for eksempel, hvis ens forældre er voldsomme over for en. Hos Åben anonym rådgivning arbejder der nogle rigtig dygtige mennesker, som er vant til at hjælpe unge og familier som har det svært. Du kan finde dem ved at google “Åben anonym rådgivning” og så navnet på den kommune du bor i.
Børnetelefonen er et andet rigtig godt tilbud. Dem kan man både ringe og skrive til, så hvis du har en computer, kan du kontakte dem igennem der. For jeg tænker, at de måske også kunne være en hjælp for dig at tale med. Børnetelefonen er både for børn og unge. Og dem der arbejder hos Børnetelefonen ved en helt masse om hvordan det er at være ung, og gå rundt med tunge tanker.
Man skal aldrig gå igennem svære perioder i livet alene. Derfor håber jeg også meget på, at noget i mit svar kan hjælpe dig. Jeg sender en masse gode tanker din vej. Og håber, at du får talt med nogen om hvordan du har det, så du ikke skal gå med dine tanker alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper