Enten spiser jeg ingenting, eller også spiser jeg VIRKELIG meget. Har i nogle råd til at få styr over min spisning?
hej,
jeg har anoreksi og jeg vejer 54 kg og 178 cm. Maden styrer mit liv. Enten spiser jeg ingeting næsten eller også spiser jeg VIRKELIG meget som fx 1 liter is og 3 store cookies osv. Har i nogle råd til at få styr over min spisning? Jeg er også træt hele tiden og jeg føler næsten jeg har skizofreni – på den ene side er jeg fulstændig ligeglad hvordan min krop ser ud og vil bare gerne have menstruation og på den anden side vil jeg gerne være slank(ikke tynd) og veltrænet, dyrke sport og spise sundt.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Anoreksi er så mega svært at kæmpe med. Mad kan komme til at fylde hele ens liv, og kan ende med at få store konsekvenser for ens helbred. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig et rigtigt godt skridt i retning af at få det bedre.
Når anoreksi flytter ind
De ting du fortæller om, at maden styrer dit liv, og at dit forhold til mad hele tiden svinger. Det er helt normalt at opleve, hvis man kæmper med anoreksi. Du kan forestille dig, at anoreksien er en slags dyr, som er flyttet ind i dit hus – og nu vil den ikke flytte ud igen. Den vokser sig større og større, og fylder til sidst hele huset. Nu styrer den alt hvad du spiser og hvad du gør i løbet af din hverdag. Men selvom anoreksi fylder rigtigt meget lige nu – jamen så kan man altså godt komme af med den igen. Der er virkeligt mange danskere, især piger, som kæmper med spiseforstyrrelse, som slipper helt af med den igen. Du har allerede taget nogle store skridt på vejen, fordi du er klar på, at du gerne vil have et mere naturligt forhold til mad. Og fordi du har spurgt efter hjælp her.
Jeg tænker, at du kan prøve at læse vores artikler om spiseforstyrrelse, om anoreksi og vores artikel med gode råd til dem der oplever spiseforstyrrelse. Men. Det vigtigste råd jeg kan komme med til dig er, at få søgt hjælp så hurtigt som muligt. Det er virkeligt svært, at skulle kæmpe med en spiseforstyrrelse helt alene. Derfor er det også mega vigtigt, at man får en masse støtte undervejs, så man har de bedste vilkår til at få det bedre. Det vil jeg komme med forslag til nu.
Kontakt din læge
Det er rigtigt vigtigt, at man kontakter sin læge, hvis man oplever spiseforstyrrelse. Lægen kan nemlig være med til at undersøge, hvordan ens krop har det i forbindelse med spiseforstyrrelsen. Men han/hun kan også henvise en til de behandlingstilbud, der er til rådighed for en. Det kunne eksempelvis være ved at henvise dig til en psykolog. Lægen kan altså være med til at skaffe dig den bedste hjælp, så du igen kan få et rigtigt godt forhold til mad.
Snak med dine forældre
Jeg tænker at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med dine forældre om spiseforstyrrelsen. Ens forældre er ofte nogle af dem, som kender en bedst, og som har god mulighed for at hjælpe og støtte en, mens man arbejder på at komme af med spiseforstyrrelsen. Så hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så tænker jeg at det kunne være en god idé. Ellers kan det være at du har en moster, lærer, træner eller anden person i dit liv, som du er tryg ved at snakke med. Det kan være mega rart, at få lukket op for alle ens tanker og bekymringer. Når vi snakker om de svære ting, jamen så føles de ofte mindre. Lidt som om, at man lukkede luften ud af en ellers helt spændt ballon.
Få hjælp på din skole
På grund af din alder tænker jeg, at du måske stadig går i skole. Det er sådan, at man faktisk kan få hjælp til sine problemstillinger på det uddannelsessted man går. Hvis du tænker, at det måske kunne være noget for dig, så prøv at tage kontakt til din lærer eller studievejleder, og hør hvad dine muligheder er. Det er lidt forskelligt fra skole til skole, hvad de tilbyder nemlig. Men det kan være en rigtig rar måde, at få hjælp på.
Kontakt LMS
Et andet tilbud du kan overveje er LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Det er en forening, som blandt andet rådgiver mennesker, der oplever spiseforstyrrelse. De er eksperter i spiseforstyrrelse og virkeligt gode til at rådgive i, hvad man kan gøre, hvis man er ramt af en spiseforstyrrelse. Man kan kontakte dem både på telefon, sms, chat, få videorådgivning og personlige samtaler. Og jeg kan virkeligt anbefale dem til dig. De er super søde, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Og så er det forøvrigt anonymt.
Spiseforstyrrelse er noget værre møg at kæmpe med. Men selvom det er svært, så kan man godt lære at håndtere det, og leve et helt almindeligt liv. Ofte kræver det bare en hjælpende hånd på vejen. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper