Hej
Jeg har det seneste år, gjort selvskade og haft det virkelig skidt. Sidste år tabte jeg mig, og det blev virkelig trælst tilsidst, jeg gik op i kalorier og hvordan jeg ser ud. Det klart jeg gerne vil passe ind, men min vægt fylder meget og jeg er så ked af det over min krop og jeg føler mig tyk og ulækker vær gang jeg ser mig i spejlet. Jeg har deller og en stor doppelthage hele tiden. Side. Jeg tabte mig tog jeg 3 kilo på, og det har slået mig ud. Jeg magter det seriøst ikke mere. Vil bare gerne være tilfreds med mig selv. Eller tabe mig mere igen, hvilket er virkelig hård og det er svært at tage sig sammen til at træne.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder som om, at det med krop og vægt fylder rigtig meget for dig. Det kan være mega hårdt, at gå og tænke, at man ikke er god nok som man er. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Vægttab er måske ikke svaret
Du skriver, at du føler dig tyk og ulækker når du ser dig selv i spejlet. Det lyder rigtig ubehageligt, for det er nogle super hårde tanker, at have om sig selv. Der er helt sikker mange, der har det på samme måde som dig. Man føler, at man burde se andreledes ud, og det kan være virkelig frustrerende. Når man har det sådan, så kan man komme til at tænke, at måden at få det bedre med sig selv på, er ved at tabe sig. Og så slår man sig selv oveni hovedet, hvis det ikke lykkes. På den måde kan det blive en ond cirkel hvor, man hele tiden går og kritiserer sig selv for ikke at gøre det godt nok. Men mange oplever, at det ikke gør det bedre at tabe sig. Tit kommer de negative tanker om en selv nemlig indefra og kan handle om, at man har lavt selvværd. Hvis du syntes at det passer på dig, kan du prøve at kigge på denne her artikel om, hvordan man kan få et bedre selvværd.
Vi er vores egen hårdeste kritiker
Nogen gange kan man blive så optaget af at ændre sit udseende, at man glemmer alt det andet som også er vigtigt. Hvis du prøver at tænke på nogen mennesker, du holder af, fx en fra din familie eller en god ven. Jeg næsten sikker på, at det første du tænker på, ikke har noget at gøre med, hvordan den person ser ud. Man holder nemlig af andre mennesker, fordi man godt kan lide dem som personer. På samme måde, kan det måske være en hjælp at huske på, at andre mennesker slet ikke går lige så meget op i, hvordan man ser ud, som vi nogen gange selv gør. Det kan man nemlig godt glemme, hvis man går og tænker dårlige tanke om sig selv. For vi mennesker er ofte vores egne hårdeste kritikere.
Alle ser forskellige ud
Du skriver, at du gerne vil passe ind. Her tænker jeg, at du mener, at du ikke syntes at du passer ind på grund af dit udseende. Er det rigtigt forstået? Nogen gange kan man godt komme til at tænke, at alle andre ser meget anderledes ud end en selv. Men selvom det føles sådan, så er virkeligheden ikke sådan Alle mennesker har noget på deres krop, som de ikke bryder sig så meget om. Det er helt naturligt, at man ikke kan lide alt ved sin krop.
Et tip som du kan prøve, hvis du har mod på det, er at at tage et smut i svømmehallen. Ja, det kan virke lidt skørt, men det kan hjælpe en til at opdage, at alles kroppe er forskellige og lang fra perfekte. Vi mennesker kommer i alle mulige forskellige variationer – og det er helt okay! Alle kroppe er gode kroppe, hvad enten de har appelsinhud, deller, strækmærker eller hvad det ellers måtte være, som man kan have det svært med. Du kan prøve at kigge på artiklen her, som handler om, hvordan man kan få det bedre med sin krop.
Selvskade som copingstrategie
Du skriver også, at du selvskader. Det at selvskade, kan være en måde at håndtere svære følelser på. Og det kan for en stund gøre, at man får det bedre. En anden måde at sige det på, er at selvskade kan være en copingstrategi. Du kan prøve at læse den her artikel om selvskade, her er der nogen råd og øvelser du kan prøve af, hvis du har mod på det. Det er nemlig ikke godt for en, at bruge slevskade som copingstrategi.  For selvom selvskade virker lige nu og her, så virker det ikke på den lange bane, for det får ikke de svære følelser til at gå væk
Tal med en voksen
Har du fortalt en voksen om hvordan du går og har det? De følelser og tanker du har omkring dig selv og din vægt, er noget der er alt for tungt at gå med alene. Derfor er det rigtig vigtigt at få fortalt nogen om de følelser du har omkring din krop og at du selvskade. De voksne i dit liv, kan være med til at finde ud af, hvilken hjælp der kan være god for dig at få. Det er vigtigt at få fortalt det, når man går og har det skidt. Derfor vil mit råd til dig være at fortælle en voksen i dit liv, de ting du har skrevet i dit brev. Det kan være en forældre, lære, eller en anden voksen du føler dig tryg ved. Hvis du har brug for det, kan du læse denne guide til, hvordan man kan snakke om svære ting med voksne.
Tag fat i LMS
Du kan også prøve at tale med nogen, som du ikke kender i forvejen. Her har LMS nogen rigtig gode tilbud, som du kan gøre brug af. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. I LMS sidder der en masse søde og dygtige mennesker, som ved en helt masse om selvskade og om at have det svært med sin krop. De har en masse forskellige rådgivningstilbud, hvor man fx kan snakke eller skrive med en af deres frivillige. Du kan vælge at være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber at noget i mit svar, kan være til hjælp. Og så håber jeg at du snart får det bedre med din krop, så du kan fokusere på nogen gode ting i stedet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper