Mine 2 veninder cutter. De siger begge, at det sjovt, og at de snapper med hinanden på Snapchat om det. Men de har begge selv sagt, at de jo ikke gør det for sjov, så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det begynder at se meget voldsomt ud.
Hej Mindhelper
Min veninder cutter altså 2 af mine veninder
De siger begge det sjovt og at de snapper med hinanden på Snapchat om det men de har begge selv sagt at de jo ikke gør det for sjov så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi det begynder at se meget voldsomt ud. Den ene siger hun har det dårligt med sig selv, sagde hun imens hun grinte. så jeg sagde til hende at hun ikke får det bedre når der kommer ar så hun brude stoppe men det eneste hun kunne sige var så skærer jeg min hud af. Så jeg står i et dilemma om hvordan jeg kan får mine veninder til at stoppe med at cutte

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det var da et mega hårdt dilemma, du er landet i. Det er så svært at se nogle man holder af, gøre skade på sig selv. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, at du er vildt meget i tvivl om, hvad du skal gøre.
Hvorfor cutter man?
Det kan være vildt svært at forstå, hvorfor nogle mennesker cutter. Det gør ondt at cutte, ser enormt voldsomt ud, og giver ar. Men det er faktisk mere normalt end man regner med, når folk har det dårligt. Når man cutter, eller laver en anden slags selvskade, så er det oftest fordi, der er nogle ting indeni, som gør rigtigt ondt. Og når noget gør ondt indeni, så vil man gerne have det til at stoppe. Når nogen så cutter, så sker der det, at cuttingen gør, at man ikke kan mærke det gør ondt indeni – for nu gør det ondt, der hvor man cutter i stedet. Det betyder, at der er nogen, der synes det er rart at cutte. Fordi det kan give en følelse af at være lettet, eller give en form for kick.
Så når pigerne siger, at det ikke er for sjov, så er det rigtigt nok. For de gør det måske, fordi der er noget andet, som gør ondt. Men de kan godt synes, at det er rart, selvom det ikke er sjovt. Fordi smerten gør, at de ikke kan føle de andre ting – som for eksempel, hvis man har det dårligt med sig selv. Men det kick, som cuttingen giver, varer ikke så længe. Så derfor bliver folk ved med at cutte, medmindre de får hjælp til at lade være. Det er ikke sikkert, at pigerne ved præcis hvorfor de cutter. Der er ikke altid en enkelt grund til at folk cutter. Du kan prøve at læse mere om selvskade her, og cutting her.
Hvad skal du gøre?
Du skriver og spørger, hvad du skal gøre, for at få dine veninder til at holde op med at cutte. Først og fremmest skal du vide, at det ikke er dit ansvar, at få dine veninder til at holde op. Det er ikke dig, der skal prøve at få dem til at stoppe. Det er dem selv, og nogle voksne, der skal hjælpe dem med det. Men du skal have kæmpe stor ros for at have skrevet herind. For det er så super flot, at du så gerne vil hjælpe dem på vej til at få det godt igen. Du er en god veninde, at du bekymrer dig for dem. Men hvad skal du så gøre nu? Jeg tænker at det kunne være en god idé, at snakke med dine veninder om det.
Snak med veninderne
Jeg tænker, at det er en god idé, hvis du snakker med dine veninder om cuttingen. Dine veninder har nok brug for hjælp til at lade være, og derfor er det en god idé, hvis de taler med en voksen omkring cuttingen. Det kunne være deres forældre, en lærer på skolen eller måske sundhedsplejersken. Det er ikke så vigtigt hvem de taler med, men det kunne være rigtigt godt, hvis de snakkede med nogle voksne om det. Så de voksne kan hjælpe pigerne. Men det er selvfølgelig ikke sikkert, at pigerne har lyst til det. Derfor synes jeg stadigvæk, at du skal prøve at fortælle dem, at det er en god idé. Det er ikke det nemmeste, at tale om. Men du kan prøve at læse vores guide til, hvordan man taler om svære ting med sine venner her. Hvis pigerne ikke har lyst til at fortælle det til en voksen, så er det helt okay, at du gør det alligevel. Det kan være super svært for dig, at skulle gå rundt med den viden. Og jeg tænker det kunne være godt for dig, at fortælle det til nogen. Det kan være en god idé, at fortælle pigerne, at du har tænkt dig, at fortælle det til en voksen. Så er de advaret, og så kan de selv beslutte, om de helst vil fortælle det til en voksen selv. Du kan eventuelt sige følgende
“Det gør mig helt vildt bekymret, at i cutter. Jeg er mega nervøs for, hvordan i har det, og derfor er jeg nødt til at sige det til en voksen. Jeg kan ikke holde ud, at skulle gå med det alene. Hvis i helst selv vil fortælle det til en voksen først, så er det helt selvfølgelig i orden, men så skal i også gøre det. Jeg holder helt vildt meget af jer, og gør det kun fordi, jeg er bekymret for jer. Hvis der pludseligt skete noget med jer, så ville jeg slet ikke kunne bære, ikke at have gjort noget. Så kommer jeg til at føle mig helt vildt skyldig, fordi jeg ikke sagde noget”
For det er for meget for dig, at gå med det alene. Og det er helt okay, at du fortæller det til en voksen. Det er ikke dit ansvar hverken at redde dine veninder, eller holde hånden over dem, så der ikke er nogen, der opdager, at de cutter.
Hvem kan du så snakke med?
Der er flere forskellige, du kan snakke med. Jeg kommer med lidt forslag til, hvem det kunne være.
Dine forældre
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, at fortælle dine forældre, at dine veninder cutter. Jeg er næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil høre, hvad du har at sige. Og så kan de tage fat i nogle andre voksne, så pigerne kan få hjælp. Det kan også være rigtigt rart, at fortælle dine forældre om, hvad du går og tænker på. For det har jo helt sikkert fyldt en hel masse for dig, og det er rart ikke at gå alene med det.
Fortæl det til en lærer
Det er sådan, at hvis du fortæller det til nogle af de voksne på skolen, så skal de sørge for, at der bliver gjort noget ved det. Sådan er reglerne på skolen. Derfor kan det også være en god idé, at fortælle det til en lærer. Måske er der en lærer som du er tryg ved at snakke med, som du kunne tage fat i næste gang du ser ham/hende? Jeg tænker, det er en god idé, at du vælger en voksen, du er tryg ved. Det behøver ikke nødvendigvis være en lærer, det kan også være en sundhedsplejerske, skolepsykolog, pædagog eller rektor.
Tag fat i LMS
Hvis du stadig er utryg og/eller i tvivl om, hvorvidt du skal sige eller gøre noget, så kan du overveje, at tage fat i LMS. LMS står for landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Det er en frivillig forening, hvor man kan få rådgivning omkring selvskade. Dem kan man både kontakte, hvis man selv selvskader, eller hvis man kender nogle der gør. De er eksperter i eksempelvis cutting, og kan komme med nogle rigtigt råd. Deres frivillige er rigtigt dygtige, og du kan få fat på via sms, chat, mail, telefon, videorådgivning og personlige samtaler. Så der er rigtigt mange muligheder, og jeg kan sagtens anbefale LMS.
Det er mega svært, når nogen man holder af selvskader. Det kan være så svært, at gå rundt og tænke på, og derfor er det en god idé, at snakke med nogen om det. Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig og dine veninder.
Masser af varme hilsner fra en Mindhelper