Spring til hovedindhold
Udgivet: 29/07/2026
Hej Mindhelper. Jeg har følt lægge at jeg er meget alene, jeg har en kæreste men han bor en time væk, jeg har gået på efterskole hvor jeg snakke med 2 piger en til to gang om måneden nogen gange mere, de bor også lidt væk, min venner gruppe fra efterskole holder fester ind i mellem. Jeg går på en uddannelse men følger ikke at nogen fra min klasse eller dem jeg snakke med, giver en stor fuck om jeg er da eller ej. Jeg snakke ikke med gamle venner fra min by fordi jeg ikke har taget de bedste valg, følger ikke det er en mulighed at tage kontakt. Det går mig på når alle snakke om deres rigtig gode venner fordi jeg har det svært med venner, jeg er ikke nogens bedste ven, og har meget få venner, følger det er min skyld og at jeg selv er uden om det, følger mig bare så utroligt alene og ved ikke hvad jeg skal gøre, følger det er virkelig sværet når jeg har meget angst omkring mennesker. Har ikke sagt til nogen at jeg er ensom. Er træt af at det går ud over min kæreste fordi jeg hele tiden har lydt til at snakke med ham og han bruger tid med venner og ikke kan, og at jeg så følger mig mere alene.

(Pige, 17 år)
Kære du,
Hvor synes jeg det er stærkt og sejt, at du har taget dig tid til at skrive ind til os. For ensomhed er en virkelig hård følelse at gå rundt med alene, og det skal du bestemt ikke. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej til, hvad du kan gøre, så du kan føle dig mindre ensom.
Når flere ting fylder
Først og fremmest får jeg lige lyst til at nævne, at jeg læser flere emner i dit spørgsmål.
Du nævner, at ensomheden fylder, at du bokser med noget angst, og at du også føler, at de valg du har taget tidligere i dit liv begrænser din kontakt med tidligere venner.
Men når jeg læser dit spørgsmål, så virker det til, at det er ensomheden, som fylder mest. Derfor vil jeg fokusere på det i mit svar til dig.
Hvis der er andre af tingene, som du kan mærke, at du også har brug for at skrive til os om, så skriv endelig igen!
Ensomhed rammer desværre mange
Når man er ensom, så kan man virkelig gå rundt med en følelse af, at man er den eneste, som har det på den måde. For det er en rigtig smertefuld følelse, og den kan føles altopslugende.
Men faktisk så er ensomhed desværre noget som rammer rigtig mange mennesker, og de fleste mennesker oplever at være ensomme i løbet af deres liv.
Men alligevel er det også en følelse, som kan være helt vildt svær at tale om. Og netop derfor bliver det måske ikke så tydeligt, at andre mennesker faktisk også kan gå med samme følelse.
Jeg synes det er helt vildt sejt, at du har opdaget, at det faktisk er ensomhed, som fylder hos dig. For det er også det første skridt til at gøre noget ved det!
Det bedste du kan gøre er at tale om det
Selvom ensomhed kan være rigtig svært at tale om, så er vejen ud af det ofte netop det: At sige det højt.
Jeg hørte engang en virkelig klog terapeut sige, at svære følelser vokser i mørke. For når vi går med vores følelser helt alene, og aldrig fortæller andre om dem, så får de heller aldrig noget modspil. Og så kan de netop vokse og vokse og vokse.
Og lige med ensomhed synes jeg egentlig det giver ret god mening, at man kan være helt vildt i tvivl om, om man overhovedet bør sige det.
For måske kan man tro, at ensomheden vil blive større, hvis man taler højt om den. Men faktisk oplever de fleste, at det kan give en stor lettelse at sige det højt. Måske kan du også mærke det bare lidt, efter at have skrevet det ind til os?
Kan du tale med din kæreste?
Måske sidder du også allerede nu og tænker: Men hvem skal jeg tale med det om?
Og derfor vil jeg også komme med et par bud, som jeg tænker kunne være gode steder at starte.
Først kommer jeg til at tænke på, om du har nævnt for din kæreste, at du føler dig ensom?
Hvis ikke, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at fortælle ham det.
For du nævner blandt andet, at du er træt af, at det ofte ‘går ud over’ din kæreste, fordi du tit gerne vil tale med ham. Men hvis nu du nævnte for din kæreste, at du faktisk føler dig ensom, så håber jeg, at det kan lede til to ting:
1. Han får en meget større forståelse for, at du har brug for kontakten med ham.
2. Han kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre for at blive mindre ensom.
For husk, hvis man er kærester med nogen, så er man det fordi man elsker personen og holder af dem. Og når man elsker nogen, så vil man også ofte gøre virkelig meget for, at de skal have det godt.
Kan du tale med en på din skole?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har en god lærer eller en god studievejleder, som du kan tale med på din uddannelse?
Måske kender de din klasse, og kan tale med dig om den ensomhed du føler ift. klassen.
For nogle gange kan det være rart at tale med en, som kan se ens situation udefra. Især hvis man selv føler sig låst i situationen, og ikke ved, hvad man skal gøre.
Alle mennesker har brug for værdifulde fællesskaber
En anden organisation, som jeg vil nævne for dig, er Ventilen.
Ventilen er en organisation som arbejder for, at ingen unge i Danmark skal være ensomme.
Og derfor ved de også helt vildt meget om ensomhed. Og de har forskellige tilbud, som man kan bruge.
Fx har de steder i hele Danmark, hvor man kan møde op og være med til aktiviteter. På deres hjemmeside kan du se de forskellige mødesteder, hvornår de mødes og hvorhenne.
Alt du skal gøre er faktisk bare at møde op. Første gang du kommer, skal du komme en halv time før, og så sidder de frivillige i Ventilen klar til at snakke med dig og lære dig at kende.
Ventilen kan være et mega godt sted at komme, hvis man føler sig ensom. Både fordi man kan lære andre unge at kende, men også fordi man får lov at være med til sjove aktiviteter, og fordi de frivillige ved meget om ensomhed, og rigtig gerne vil tale med dig om det.
Girltalk har også gode tilbud
En sidste organisation jeg vil nævne for dig er GirlTalk.
De kæmper nemlig for at mindske mistrivsel blandt piger i Danmark.
Og så har de bare utroligt mange tilbud, som er super gode.
De har både rådgivning på deres hjemmeside. Altså fx chat og brevkasse, men de har også gruppeforløb for unge, hvor man kan møde andre.
Du er ikke alene
Her til sidst får jeg bare lyst til lige at nævne, at du skal vide, at du ikke er alene. Også selvom det nogle gange kan føles sådan.
Men du skal vide, at hvis man tør at række ud efter hjælp, så står hjælpen også ofte klar. Selvom det kan være et svært og stort skridt at bede om hjælpen.
Jeg synes i hvert fald, at du er virkelig sej, og jeg synes det er så godt gået, at du tør sætte ord på dine følelser.
Jeg håber sådan, at mit svar kan hjælpe dig i den rigtige retning.
De bedste hilsner fra Stephanie
Var svaret nyttigt for dig?