Jeg er begyndt at tabe mig meget og jeg er bange for, at jeg har en spiseforstyrrelse.
hej mindhelper
jeg er bange for at jeg har en spiseforstyrrelse, jeg er begyndt at tabe mig meget. så jeg vil egentlig bare gerne vide hvad er symptomerne er
mvh J

(Pige, 15 år)
Kære J
Jeg er super glad for at du har skrevet herind og spurgt til symptomerne på spiseforstyrrelse. For hvis man har en spiseforstyrrelse, så er det nemlig mega vigtigt, at man får hjælp til at håndtere den, så man kan få det godt igen.
Hvad er spiseforstyrrelse?
Spiseforstyrrelse kan se ud på flere forskellige måder. Men fælles for spiseforstyrrelser er, at ens forhold til mad og krop forandres. Man begynder måske at tabe sig med vilje, overspise rigtigt meget, selvom man er mæt eller måske kaste op, når man har spist. Det kan også være at man begynder at dyrke super meget motion, for at holde sin vægt nede. Du kan læse mere om spiseforstyrrelser i vores artikel her. Der står en hel masse viden, som er rigtig god at have, hvis man tror man har en spiseforstyrrelse.
Der er 3 typiske spiseforstyrrelser, som ser lidt forskellige ud. Den første er anoreksi. De typiske symptomer på anoreksi er, at man bange for at tage på i vægt, også selvom man måske ikke har nogen grund til det. Det kan være at man vejer sig hele tiden eller holder regnskab over kalorier. Nogle føler sig tykke, selvom de ikke er det, eller måske endda er undervægtige. Nogle bliver ved med at tabe sig, selvom de bliver for tynde. Ofte er man meget kontrolleret over, hvad man spiser, stiller strenge krav til sig selv og frygter bestemte madvarer. Nogle dyrker rigtigt meget motion eller tager piller for at tabe sig eller holder vægten. Piger kan også godt opleve, at deres menstruation stopper helt, fordi de er blevet for tynde.
En anden spiseforstyrrelse er Bulimi. Typiske symptomer på bulimi er, at man kaster op efter man har spist. Det med maden kommer til at fylde rigtigt meget i ens liv, og nogle tænker på mad hele tiden. Nogle spiser i hemmelighed og spiser måske rigtigt meget og kaster så op bagefter. Man er ofte rigtigt utilfreds med sin krop. Nogle dyrker også rigtigt meget motion, sulter sig selv i perioder eller tager medicin, for ikke at tage på.
Den 3. slags er tvangsoverspisning, hvor man spiser rigtigt store mængder af mad, uden at føle man har kontrol over det. Men ved den slags spiseforstyrrelse taber man sig typisk ikke.
Hvis du kan genkende nogle af symptomerne, jeg har listet op, så er det en rigtig god idé, at tage det alvorligt og søge noget hjælp. Men det skal jeg nok skrive lidt mere om længere nede i brevet.
Giver det stadig ikke mening?
Min første tanke, når jeg læser dit brev er, om du er begyndt at tabe dig med vilje? For man kan godt tabe sig uden at det er en spiseforstyrrelse. Så hvis har tabt dig, men ikke ved hvorfor, så er det ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse. Men det er stadig rigtigt vigtigt, at du reagerer på det. For hvis man begynder at tabe sig uden grund, så er det en rigtig god idé, at tage en tur til lægen og få tjekket op på, om ens krop har det godt. Der kan nemlig være mange årsager til, hvis man pludseligt begynder at tabe sig uden grund.
Snak med nogen og søg hjælp
Hvis du oplever, at nogle af symptomerne fra spiseforstyrrelserne passer på dig, så er det vigtigt, at du får fortalt nogen om det. Jeg tænker især, at det er en god idé, at du får fortalt dine forældre det, hvis du oplever spiseforstyrrelse. For de er dem, som allerbedst kan hjælpe, støtte dig og sørge for, at du får mere professionel hjælp, hvis der er brug for det. Hvis du synes det er svært at få snakket med dine forældre, så kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kunne være en moster, idrætslærer, sundhedsplejersker eller 4. person. Det vigtigste er, at du får det fortalt til nogen.
Tag en tur til lægen
Hvis man oplever spiseforstyrrelse, så er det rigtigt vigtigt, at man tager en tur til lægen. Lægen kan nemlig tjekke om ens krop har det godt og hjælpe en med at få den hjælp, som man har brug for, så man kan komme af med spiseforstyrrelsen igen. Det kan eksempelvis være hos lægen selv eller måske en psykolog.
Kontakt LMS
Hvis du tænker, at du nok har en spiseforstyrrelse, så har du sikkert super mange spørgsmål lige nu. Jeg kan anbefale dig at kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS). LMS er en frivillig forening, som hjælper folk der oplever spiseforstyrrelser. De er mega dygtige og super søde. Der kan man få rådgivning i hvad spiseforstyrrelser er for noget og hvordan man skal håndtere det. Man kan både ringe, skrive, chatte eller få personlige samtaler hos LMS. Jeg kan varmt anbefale dem.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper