Hej Mindhelper
Jeg har en del tanker, tankerne handler om alt muligt. Noget de fx kan handle om er Selvskade og selvmord, jeg har lavet selvskade men har givet alle mine genstande til en af mine venner som har smidt det ud, fordi jeg skal snart på opvisningens tur med min efterskole og man kan se arrene på min arm og vil derfor gerne stoppe. Men siden jeg har givet alle tingene så trækker selvskaden bare meget mere i mig, derudover er jeg også begyndt og få selvmordstanker, dog er det tanker jeg ALDRIG kunne finde på at udfører (det siger jeg nu, men kunne heller aldrig finde på og lave selvskade, men jeg mener jeg ikke udfører mine tanker). er også blevet mobbet i 7 og 8 klasse hvilket stadig sidder rigtig meget i mig. Jeg tænker hele tiden på de kommentarer der er kommet, om jeg er god nok osv.
snakker allerede med en slags psykolog, men vil ik have mere hjælp men har brug for mere hjælp for det bliver bare værre og værre… men hvad er næste skridt?

(15 år)
Hej 15 årig
Det lyder til at du har det svært for tiden, og at selvskade og de svære tanker fylder meget hos dig.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet til os, for det skal du bestemt ikke stå alene med.
Du er sej
Først og fremmest vil jeg gerne starte med at rose dig for at have givet alle dine genstande væk. Det er super modigt af dig og første skridt mod at få det bedre.
Det kan ofte være svært at stoppe med at selvskade, så derfor er det også rigtig godt, at du skriver til os, for at bede om hjælp.
Du skal vide, at du ikke er alene. Vi er her altid, hvis du har brug for at dele noget eller bare brug for et godt råd.
Selvskade bliver en ond spiral
Der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man selvskader. Nogle bruger den fysiske smerte til at fjerne fokus fra den smerte, man føler indeni.
Nogle føler ikke noget indeni og bruger derfor den fysiske smerte til bare at føle et eller andet.
Og andre igen, gør det af en helt tredje grund.
Men fælles for dem alle tre er, at selvskade er måden man håndterer det, der er svært på.
Selvskade leder ofte til mere selvskade
Og det kan være en rigtig farlig og svær spiral at være fanget i.
For selvom selvskaden ofte hjælper, lige når man gør det, så kommer der ofte følelser af skam og skyld bagefter.
Følelserne af skam og skyld kan så gøre at man får det endnu sværere, og derfor får endnu mere lyst til at selvskade.
Derfor synes jeg også, at det er en mega god ide, at du gerne vil stoppe med at selvskade. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til os.
For heldigvis kan man godt få det bedre og slippe af med selvskaden.
Hvad kan du selv gøre
Det er nu engang sådan, at svære tanker har det med ikke at gå væk af sig selv.
Derfor er det ofte vigtigt, at vi selv gør noget for at finde ud af, hvordan vi skal håndtere dem.
Det skal du selvfølgelig ikke stå med helt alene.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad dit næste skridt kunne være.
Her kan du få hjælp
Når man går med mange svære tanker, og også er begyndt at få tanker om selvmord, så er det meget vigtigt at man får hjælp.
Heldigvis findes der rigtig mange steder, du kan få hjælp.
Her hos Mindhelper har vi samlet en oversigt over hjælp du kan få i din kommune.
Du vælger blot din kommune i søgefeltet, og så kommer der tilbud frem, som er gratis for dig.
Snak med nogen du stoler på
Det vigtigste og bedste, du kan starte med at gøre, er at få sagt højt hvordan du har det, til nogen du stoler på.
Det kan være en i din familie, en ven, en af dine lærere på efterskolen, en af dine venners forældre eller en anden. Det vigtigste er, at det er en, du er tryg ved og stoler på.
For hvis vi går med vores tanker og følelser alene, så kan de ende med at fylde helt vildt meget i os. Og med tiden bliver det alt for svært at gå med alene.
Du kan tænke lidt på det, som en ballon man hele tiden puster i, hver gang man har svære tanker og følelser. Og på et tidspunkt bliver ballonen så stor, at vi bliver nødt til at lukke lidt luft ud, så den ikke springer.
Når vi taler højt om vores følelser og tanker, så er det som at lukke luft ud af ballonen.
Du kan prøve at læse vores artikel om at snakke om svære ting. Vi har både lavet en om at tale med sine venner om svære ting, og en om at tale med sine forældre om svære ting.
Tag en smut forbi lægen
Læger ved rigtig meget om, hvordan vi mennesker fungerer – både nede i kroppen, men også oppe i hovedet.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært og selvskader.
Så kan lægen hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Her står en masse gode råd til, hvordan du kommer til lægen, og hvordan du forbereder dig bedst muligt.
Det kan fx være, at du synes det lyder lidt overvældende, og gerne vil have en ven eller forælder med. Det må man altid.
Foreningen for selvskade
Et sidste sted jeg vil nævne for dig, er Foreningen Spiseforstyrrelse og Selvskade.
De ved nemlig helt vildt meget om selvskade, og om at have det svært.
Derfor kan de være rigtig gode at tale med, når man selvskader og har selvmordstanker.
Hos dem kan du få meget forskellig rådgivning. Du kan både ringe til dem, chatte med dem, skrive til deres brevkasse eller få en fysisk samtale eller videosamtale.
De er utroligt søde og ved rigtig meget, så dem kan jeg varmt anbefale.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når man selvskader og har selvmordstanker. Men der er heldigvis meget hjælp at hente. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi, og hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper