Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år. For et par dage siden var der en aften hvor jeg bare var ligeglad med alt. Jeg kan huske at jeg var blevet uvenner med mine forældre ( hvilket jeg gør hele tiden ) så jeg fik skåret i mig selv ( hvilket ingen ved ) Og jeg fortryder det rigtig meget nu. Og især nu hvor det er sommer og man kun har badetøj på. Sårene er dybe nok til at man lægger hurtigt mærke til dem. Jeg har aldrig gjort selvskade, andet end at rive mit hår ud af hovedbunden hvis jeg virkelig har været ked af det, som det eneste. Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg begyndte at skære i mig selv for jeg havde det ikke så slemt. Så mit spørgsmål er bare om der er en måde jeg kan få dækket mine sår på. Eller om de helt kan komme væk? Jeg kan nemlig ikke overskue at snakke med mine forældre om det. Faktisk ikke rigtig nogle

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder som om, det var en rigtigt træls aften, da du kom til at skære i dig selv. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver god mening
Du skriver, at du ikke helt ved, hvorfor du begyndte at skære i dig selv. Men når jeg læser dit brev, så tænker jeg, det giver meget godt mening, hvorfor du kom til det. For du var blevet uvenner med dine forældre, og det er ikke særligt sjovt. Samtidigt så have du også en følelse af, at du bare var ligeglad med alt. Jeg tænker på, om den følelse mon kom af at være blevet uvenner med dine forældre? Det ville i hvert fald give rigtigt god mening, for man kan sagtens blive ked af det og lidt ligeglad med det hele, når man har været uvenner med nogen.
Men det er ikke nogen særligt rar oplevelse at føle sig lidt ligeglad med det hele. Og selvskade er en copingstrategi – det vil sige noget, som man gør for at håndtere nogle følelser eller tanker indeni, som er super svære. Så jeg tænker måske, at du begyndte at skære i dig selv, fordi følelsen af at være ligeglad med det hele var rigtigt svær, da du var midt i den. For nogle gange så kan vi godt blive mega overvældet af vores følelser lige i det sekund, hvor de skylder ind over os. Og når de så er gået væk igen efter noget tid, så kan man måske godt dagen efter undre sig over, hvorfor man blev så overvældet. Giver det mening for dig?
Selvskade kan være mange ting
Du skriver, at du ikke har gjort selvskade før andet end at hive hår ud af din hovedbund, hvis du har været rigtigt ked af det. Men selvskade betyder bare, at man gør skade på sig selv for at håndtere nogle andre ting indeni en. Derfor kan selvskade også være rigtigt mange ting som for eksempel at rive hår ud af hovedbunden, når man er ked af det. Og hvis man gør selvskade, så er det altid et tegn på, at det gør ondt indeni.
Derfor er det også vigtigt at snakke med nogen om det, selvom det kan virke helt uoverskueligt. For problemet med selvskade er, at selvom det hjælper på den korte bane, så gør det tingene sværere på den lange bane. Det får nemlig ikke de ting indeni, som er svære til at gå væk. Og så har man pludselig to problemer i stedet for et. De svære følelser og selvskaden. Så det er vigtigt, at man får noget hjælp til at håndtere de tanker eller følelser, der er svære på en anden måde.
Såret heler med tiden
Du spørger til sidst, om der er nogen måder at dække det sår, som du fik lavet på. Og det kan jeg desværre ikke give dig et svar på, for det ved jeg ikke. Men ligesom med alle andre sår så heler såret på et tidspunkt. Og hvis du er heldig, så forsvinder det helt med tiden.
Snak med dine forældre
Der er mange unge, der har selvskadet, der fortæller mig, at de ikke har lyst til at snakke med deres forældre om det. Det kan for eksempel være fordi, de skammer sig over, at de har gjort det. Eller det kan være fordi, de er bange for, at deres forældre bliver alt for bekymrede. Så jeg kan sagtens forstå, du synes, det er uoverskueligt at snakke med dine forældre om det.
Men du skal vide, at selvom det kan føles skamfuldt at have selvskadet, så har du ikke noget at skamme dig over. Du forsøgte bare at komme igennem de svære følelser på den bedste måde, som du kunne. Og selvom det ikke er nogen rar tanke, at man måske gør sine forældre bekymrede, så må du godt bekymre dine forældre. Det er nemlig helt naturligt at blive bekymret, når nogen man er tæt på, har det svært. Og forældre er til for at hjælpe og støtte en, hvis der er noget i ens liv, som er svært.
Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at du skal fortælle dine forældre, at du har skåret i dig selv. Så kan de nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for, at det ikke sker igen en anden gang. Du kan læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har brug for nogle tips til, hvordan du kan starte samtalen.
Snak med en anden voksen
Selvom de fleste forældre er rigtigt gode til at støtte deres børn, når de har det svært. Så ved jeg godt, det ikke er alle forældre, der er gode at snakke med, hvis man har brug for det. Derfor tænker jeg på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, du kan snakke med, hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre? Det kunne for eksempel være en lærer på din skole, en god venindes mor eller en helt tredje voksen, du er tryg ved. Så kan du nemlig starte med at snakke med dem. For det vigtigste er, at du får fortalt nogen om det.
Kender du LMS?
Jeg tænker også på, om du mon kender LMS? Hos LMS ved de nemlig blandt andet end masse om selvskade. Så dem kan du tage fat i, hvis du gerne vil starte med at snakke med nogen om det, der slet ikke kender dig. Rådgiverne hos LMS er super søde og super dygtige, og så er de vant til at snakke med unge, der har selvskadet. Så de ved godt, det kan være lidt svært at snakke om. Samtidigt kan du være helt anonym, hvis du helst vil det, så du kan trygt tage fat i LMS.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig, også selvom jeg ikke kunne give dig et direkte svar på det, du spurgte om. Og så håber jeg sådan, at du alligevel får snakket med dine forældre, også selvom det virker uoverskueligt. For du skal ikke gå alene med, at du har skåret i dig selv. Heller ikke selvom det kun var en enkelt gang.
De bedste hilsner fra en Mindhelper