Hej
Jeg er en ung pige på kun de 14 snart 15 år. Idag gik det op for mig at det jeg gør mod mig selv, endelig er en form for selvskade. Har cuttet før men er stoppet så godt jeg kan, da det sårede rigtig mange af mine tætteste. Men efter det begyndte jeg langsomt at begynde at slå mig selv…. i starten var det ikke så volsomt, bare små slag men det er med tiden blevet værrere…. er begyndt at rive hår af mig selv og sætte neglene hårdt ind i armen og ende med blå mærker….
Normalt til hverdag virker jeg som en glad person, så derfor er der ikke rigtig nogle der bemærker hvordan jeg har det. Er generalt en meget glad person så længe jeg er sammen med nogle mennesker, men lige så snart jeg er helt alene går det galt. Jeg begynder at overtinke og derfor smutter det engang imellem. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og dette føler jeg lidt er min aller sidste change for svar.
Har overvejet muligheden for at det kan være en form for angst jeg har, men jeg er ikke helt sikker. ps selvskaden er ikke så slem, er bare bange for at hvis ikke jeg får svar at den bliver værrere.
Har i et råd eller lignene?

(14 år)
Hej 14 årig
Når man selvskader, så er det altid et tegn på, at der er noget inde i en, der er hammer-svært. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Selvskade er en copingstrategi
Det lyder som om, der er noget inde i dig, der er rigtigt svært. For når man selvskader, så er det altid et tegn på, at der er noget indeni, der gør ondt. Selvskade er nemlig det, som man kalder for en copingstrategi. Det vil sige, at det er en strategi, man bruger til at håndtere nogle følelser indeni, som gør ondt. Og som du selv skriver, så er det at slå sig selv også en form for selvskade.
Definitionen på selvskade er nemlig bare, at man med vilje gør skade på sig selv for at flytte fokus fra det indeni, som er svært. Cutting er det, der tit bliver nævnt i forbindelse med selvskade, fordi det er den mest udbredte form. Men det kan også være for eksempel at slå sig selv eller bore sine negle ned i huden.
Problemet med selvskade er, at selvom det måske virker lige, når man har det svært. Så gør det alting meget sværere på den lange bane. For selvskaden får ikke de svære følelser og tanker indeni til at gå væk. Den fjerner bare fokus fra dem i et kort øjeblik. Men når det så holder op med at gøre ondt, så kommer alle de svære tanker og følelser tilbage igen. Og så har man lige pludseligt to problemer at kæmpe med. De svære tanker og følelser og selvskaden.
Flyt tankerne
Jeg tror det med, at man kan være glad og have det sjovt, når man er sammen med andre. Men når man så kommer hjem og er alene, så begynder tankerne at køre rundt oppe i hovedet på en, er noget, som mange kan genkende. For når man er sammen andre, så er det noget til at flytte fokus væk fra de tanker og følelser. Men lige så snart man er alene, så er der lige pludseligt ikke noget, der kan distrahere en længere. Og så bliver man lige pludseligt meget mere opmærksom på alle de tanker og følelser, der ræser af sted indeni en. Giver det mening for dig?
Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig at prøve at lave noget, der kan flytte fokus lidt fra tankerne, når de ræser allermest af sted indeni i dig, mens du er alene. Det er ikke så vigtigt, hvad det er. Bare det er noget, som du skal bruge lidt opmærksomhed på. Det kunne for eksempel være at snappe med dine veninder eller skrive med dem på Messenger. Men det kan også være at male, at danse tosset rundt til noget musik på dit værelse eller se en god serie. Hvis du mangler inspiration til, hvad du kan lave, så kan du prøve at læse vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring
Snak med nogen
Du skriver, at der ikke er nogen omkring dig, der lægger mærke til, hvordan du har det, fordi du normalt er en glad person. Det er rigtigt hårdt at skulle klare alle sine svære følelser og tanker alene, og det kan føles super ensomt. For vi mennesker har brug for at få hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har det svært.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal snakke med en voksen tæt på dig om, hvordan du har det. For selvom det måske nogle gange kunne være rart, hvis andre kunne se på en, at man har det svært og har brug for hjælp. Så er svære tanker og følelser ikke altid noget, som man kan se hinanden. Derfor kan folk omkring dig ikke vide, hvordan du har det, hvis du ikke fortæller dem det.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det skal bare være en voksen, som du er tryg ved, og som du forestiller dig ville være god til at lytte til det, som du fortæller. Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste vil nemlig gerne hjælpe og støtte, hvis deres børn har det svært. Men det kan også være en god lærer på din skole, en rar faster eller en helt tredje person. Hvis du har brug for lidt inspiration til, hvordan du kan få startet samtalen, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er mange af rådene, der sagtens kan bruges, selv hvis du tænker, du vil snakke med en anden voksen end dine forældre.
De kan også hjælpe hos LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, og det er en forening, der hjælper mennesker, som kæmper med for eksempel selvskade. Hos LMS har de en rådgivning, hvor du kan komme til at snakke med en super sød og dygtig frivillig rådgiver om selvskaden. Der er mange forskellige muligheder for at komme i kontakt med deres frivillige rådgivere, så du kan vælge den mulighed, du er mest tryg ved. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det. Så det kunne måske også være en mulighed for dig at tage fat i dem, hvis du har lyst.
Tag et smut forbi lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé, hvis du tog et smut forbi din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det er noget psykisk, som er svært. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, der driller dig, når tankerne løber af med dig. Samtidigt så kan din læge også snakke med dig om, hvad du kunne have brug for af hjælp for at få det bedre. Og hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få den hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det. Så du ikke skal gå med alle de tanker, der driller dig helt alene. Det fortjener du nemlig ikke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper