Hej
Jeg skriver til jer, fordi jeg lige er startet på gymnasiet i 1.g. Jeg går i en rigtig god klasse, og jeg føler mig faktisk tryg, med de personer der er i klassen. Jeg har ikke gået der i så mange dage, men jeg føler, at jeg allerede er begyndt at have svært ved at række hånden op. Det er som om at der er en stopklods indeni mig, og jeg vil rigtig gerne sige mere i timerne, da jeg tit sidder med svarene. Det betyder jo også rigtigmeget for karakterne, om man siger noget i timerne eller ej. I folkeskolen havde jeg også rigtig svært ved det, men det blev bedre i slutningen af 9. klasse.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder rigtigt irriterende, at du mærker en stopklods, når du vil række hånden op. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind. Og jeg vil prøve at komme med lidt råd til dig.
Først og fremmest, hvor er det bare dejligt at høre, at du er landet i en god klasse. Det gør altså bare hele gymnasietiden meget sjovere, hvis man føler sig tryg sammen med sine klassekammerater. Så stort tillykke med din nye skolestart. Det bliver sikkert nogle super fede år.
Husk at give dig selv en pause
Jeg synes det er rigtigt sejt, at du allerede er ambitiøs for dine karakterer, og tænker over at du gerne vil præstere i klassen. Derfor kan jeg da også sagtens forstå, at det frustrerer dig, at du føler modstand mod at række hånden op. Men jeg tænker også, at du bør huske på, at du jo kun lige er startet. Og du klarer det super fint.
Det kan være mega spændende, men også ret skræmmende at begynde i gymnasiet. Og derfor synes jeg heller ikke, at der er noget mærkeligt i, at du måske stadig er lidt påpasselig med at række hånden op. Sådan tænker jeg, at der er flere i din klasse, der nok har det. Prøv at læg mærke til, om der ikke også er andre, som ikke rækker hånden op så tit endnu. Der er helt normalt, at det tager lidt tid at føle sig helt tryg i sin klasse og ved sine lærere. Derfor tænker jeg også, at det er helt okay, hvis du lige har brug for lidt tid, inden du begynder at række hånden op.
Hvis man mærker en stopklods, så kan man godt komme til at slå sig selv i hovedet over det. Måske har du tanker som; “Ræk nu bare hånden op, du kender jo godt svaret”, “Kom nu, ellers kan lærerne ikke se hvor god du er”. Men når du mærker stopklodsen komme, så prøv i stedet at spørge dig selv om, hvorfor den er der? Er der noget bestemt som gjorde, at du ikke havde lyst til at række hånden op? Nogle gange kan det være en god idé, at prøve at finde ud af, om der er noget bestemt, der holder en tilbage. Så kan man nemlig meget nemmere finde ud af, om der er noget man kan gøre ved det.
Det betyder ikke alt
Du har helt ret i, at hvor meget man rækker hånden op, kan være med til at påvirke ens karakterer. Men det betyder altså ikke det hele. De der gymnasielærere er faktisk ret gode til at finde ud af, hvor man ligger henne karaktermæssigt. Og udover det, så ved lærerne godt, at det kan være mega svært, at få sagt noget her i begyndelsen. Ens karakterer bliver afspejlet af, hvordan man har klaret det hele året, og ikke kun hvordan man klarede det i begyndelsen. Derfor har du også stadig massere af tid til, at vise lærerne, at du sagtens kan svare på deres spørgsmål.
Lav delmål
Hvis man har et mål der hedder: jeg vil gerne blive bedre til at række hånden op i klassen. Jamen så er det faktisk et ret svært mål at opnå. Fordi hvor ofte er det? Hvornår er man god nok? Derfor kan det være en rigtig god idé, at stille sig selv nogle mindre delmål. Det kunne eksempelvis være, at man gerne vil række hånden op 1 gang hver dag. Eller måske endda 1 gang hver time. Så ved du nemlig, at når du har gjort det, så har læreren hørt dig, og du behøver ikke række hånden op mere den dag. Så er det en succes. Når det så gør super godt, jamen så kan du ændre dit mål til 2 gange. På den måde lærer man lige så stille sig selv, at blive bedre og bedre til at række hånden op.
Du kan også læse vores artikel: Bange for at række hånden op? Få 8 gode råd her. Der kan du få en masse gode tips til, hvordan du kan få det lidt nemmere med at række hånden op.
Snak med nogen om det
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé, hvis du snakker med nogen om stopklodsen. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller en lærer. Hvis du snakker med dine lærere, så kan du også spørge dem til råds, og spørge ind til, hvad de egentligt forventer af jer gymnasieelever. På den måde viser du også dine lærere, at du er interesseret i at forbedre din præstation. Du kan også prøve at snakke med nogle af de andre elever om det. Måske er du allerede ved at få nogle venner i klassen, eller i hvert fald nogle, som du klinger godt med. Så kan du jo prøve at snakke med dem om, hvordan de føler det er, at række hånden op i klassen. De har nok ret forskellige svar, men jeg kunne forestille mig, at der er flere, som har det ligesom dig. Og det kan være rigtigt rart at vide, og så kan i støtte op om hinanden undervejs.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget, og at du kommer til at få nogle mega gode gymnasieår. Rigtig meget held og lykke herfra.
De venligste hilsner fra en Mindhelper