hej.
jeg har haft mange fravær i skolen og kommer en eller to gange om ugen.
Jeg har svært ved at stå op om morgenen og bliver itvivl om hvordan jeg ser ud.
Jeg bruger meget tid på at glatte mit hår hver dag både om aftenen og om morgenen.
Jeg bruger mascara og bruger meget tid og energi på hvad jeg skal tage på. når det driller mig bliver jeg stresset og går i panik. jeg bryder mig ikke om t komme for sent. derfor kommer jeg ikke i skole hvis jeg ikke er klar til at komme ud.
Jeg lægger mig til at sove de dage jeg ikke kommer i skolen derfor kan jeg ikke sove om natten.
Jeg har ingen fritidsinteresse og dyrker ikke motion og heller ikke aktiv når jeg er hjemme.
Jeg har svært ved at være i skolen bliver træt og gider ikke lave noget når jeg kommer hjem.
Jeg vil ikke have psykolog hjælp. jeg tænker at det må jeg selv klar sammen med min forældre.
De må hjælpe mig men ikke en fremmed menneske som jeg ikke kender.
Hvad gør jeg? hvordan laver jeg min døgnrytme normalt igen og har det godt med mig selv sammen med andre.
vh en pige på 13 år

(13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at det med at komme i skole og tankerne om, hvordan du ser ud fylder meget hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
At tænke over, hvordan man ser ud
Du skriver, at du bliver i tvivl om, hvordan du ser ud. Det med at tænke over, hvordan man ser ud er noget, som langt de fleste unge kender til. For når man bliver teenager bliver man helt naturligt mere bevidst om sig selv og andre. Og oveni det, så er vi mennesker flokdyr. Derfor vil vi rigtig gerne passe ind og blive accepteret af andre. Og derfor er det også helt normalt at tænke over, hvad andre tænker om en. Men sommetider kan tankerne om, hvordan man ser ud komme til at fylde så meget, at de kommer til at stå i vejen og spænde ben for en selv. Og det kan være hammerhårdt og drænende.
For nogle kan det hænge sammen med, at de bøvler med lavt selvværd, og ikke rigtig føler, at de er gode nok. Er der noget, som du kender til? Hvis du gør det, så skal du vide, at selvværdet heldigvis godt kan bygges op igen. Og i vores artikel om selvværd står der nogle gode råd til, hvordan man gør det. Så måske der er noget i den, som kunne være en hjælp for dig?
Jeg tænker også, at der måske er noget i vores artikel om at slutte fred med sin krop og udseende, som kunne være hjælpsomt for dig?
Søvn
Du skriver, at det er svært for dig at falde i søvn om natten. Det kan være hammerfrusterende, når man ikke kan falde i søvn. Og når man ikke får sovet så meget om natten kan det også være endnu sværere at komme op om morgenen. Og det med søvn kan godt komme til at blive lidt en ond spiral, hvor man er træt om morgenen, fordi man ikke får sovet om natten, og så sover man i løbet af dagen, men så kan man ikke sove om natten.
Derfor kan det også være en god ide at prøve at lade vær med at sove lure i løbet af dagen, så man bedre kan sove om natten. Og jeg ved godt, at det er mega svært, når man er hammertræt. Men tit kan det være det værd, at være træt et par dage for så at få en bedre søvnrytme. I vores artikel Svært ved at falde i søvn? Står der endnu flere gode råd til, hvordan man får en god søvnrytme.
Snak med din lærer
Du skriver, at du ikke bryder dig om at komme for sent. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kan snakke med din lærer om, at du ikke har det så godt med at komme for sent. For så kan det være at I fx kan lave en aftale om, at du kommer ind i klassen i den næste pause eller måske noget andet, som du synes er rart? For så kan du måske alligevel komme afsted de dage, hvor du ikke helt når det til tiden.
Find tøj om aftenen
Et andet helt konkret råd, som også kan gøre det nemmere at komme ud af døren om morgenen er, at finde tøj frem til næste dag. På den måde undgår man at stå midt i en tøjkrise kl.07 om morgenen. Så måske det også kunne give dig lidt mere ro om morgenen.
Snak med dine forældre
Nogle gange har man brug for en hjælpende hånd for at få det bedre – det sker for langt de fleste mennesker på et eller andet tidspunkt. Derfor er det også rigtig godt, at du gerne vil have hjælp af dine forældre. Noget af det allerbedste, som man kan gøre, når man har det svært er nemlig at snakke med nogen om det. Og der er ens forældre et rigtig godt bud. Derfor tænker jeg også, at det er en rigtig god ide at snakke med dine forældre om det.
Hjælp fra en, som man ikke kender
Du skriver også, at du ikke vil have hjælp af en fremmed, som du ikke kender. Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke skræmmende og måske ubehageligt at skulle tage imod hjælp fra en, som man ikke kender. Sådan er der mange som har det, men de fleste oplever heldigvis, at det faktisk er rigtig rart at snakke med en, som slet ikke kender dem. For det kan være et frirum, hvor man kan sige lige, hvad man vil, og ikke behøver holde noget tilbage.
Så hvis du alligevel får lyst til det, så kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder hos dem. Og de frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Der er Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du også fange dem på chat.
Det kan være mega svært, når man har meget fravær, og tænker meget over, hvordan man ser ud. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper