Hej Mindhelper
Jeg kom ind på et ”fint” hhx gymnasie, og nu har låst mig selv fast med ingen ”god” vej ud. Jeg tog i 10. på en forkert men også fin efterskole, hvor jeg derefter stadigvæk ikke vidste, hvilket gymnasie jeg skulle vælge. Så jeg skrev mig ”som en joke” op til lidt af et stræber gymnasie, med tanken om at jeg at jeg aldrig ville komme ind, men det gjorde jeg så… og kort sagt i 2.G er jeg nu fuldstændig slidt ned. Jeg finder studiet spændende, og jeg har gode lærere, men studiemiljøet er slet ikke mig eftersom jeg er meget introvert, ikke fordi jeg er generet, men fordi jeg køre best solo. Men 3-4 timers transport hver dag i alt, har jeg ikke meget overskud og energi til at studere, lige så hårdt som jeg ønsker, og jeg føler mig generelt bagud og ”dummere” end dem i min klasse der nemt forstår stoffet. Så ja, jeg har sat standarden for højt, og nu virker alt andet som et ”step-down”, og derfor har jeg ikke skiftet… Jeg vil så gerne på uni, men jeg bliver så skuffet over mig selv, når jeg føler jeg ikke lever op til mig selv, fordi ”jeg kan jo ikke engang få gymnasiet til at køre for mig”. Jeg ønsker en høj uddannelse, men når jeg allerede har det svært, så gør alt ondt. Hjælp?…

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at du føler dig rigtig presset lige nu, og at tankerne omkring uddannelse og dit valg af gymnasium fylder rigtig meget hos dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt at gå med så mange bekymringer. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dem med os.
Det er hårdt, når vi sætter høje krav
Det lyder til, at du sætter rigtig høje krav for dig selv, og det kan være rigtig hårdt at gå og have det sådan. For det slider rigtig meget på ens energi og overskud. Det er også sådan med os mennesker, at vi ofte sætter ekstra høje og urimelig krav til os selv. Og når vi så ikke kan leve op til dem, så kan man godt komme til at dunke sig selv i hovedet, og få en følelse af ikke at være god nok. Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at det måske er noget som det, som er på spil hos dig. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er det, tænker jeg, at det måske kunne være hjælpsomt for dig at tage et kig på vores artikel Alt for perfektionisk? få 10 råd til at skrue ned for kravene til dig selv. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man sænker baren og bliver gladere.
Alle har et kosteskab
Du skriver også, at du føler dig bagud og dummere end dem i din klasse. Det kan være en rigtig svær følelse at sidde med, og det kan påvirke ens humør og overskud rigtig meget. Og så kan man godt komme til at vende det indad og føle, at man slet ikke er god nok. Du skal vide, at det er helt normalt at sammenligne sig selv med andre. Det gør vi alle sammen. Det er noget som sidder i os fra dengang, vi levede ude i vildmarken. Der var det vigtigt at holde øje med dem omkring os og sørge for at passe ind i flokken, så vi ikke blev efterladt til at kæmpe mod vilde dyr alene.
Det er også sådan med os mennesker, at vi har en tendens til kun at sammenligne os med det, som går godt for andre. Og det rigtig hårdt, for når vi kun ser alt det gode og andres succeser, så kan man godt komme til at føle, at man slet ikke slår til.
Men selvom det måske virker som om, at alle andre har mega styr på det og forstår stoffet nemt, så er det ingen mennesker, som er helt ovenpå og perfekte hele tiden. Jeg er næsten helt sikker på, at dine klassekammerater også har nogle ting, som er udfordrende for dem. Og måske de også sidder med samme følelse i maven. Vi mennesker har nemlig en tendens til kun at fortælle eller vise det frem, som går rigtig godt. Du kan tænke på det lidt ligesom en butik, som viser alle de fine ting frem i vinduet, men alt rodet gemmer de væk ude bagved. Så næste gang du oplever, at du sammenligner dig med dine kammerater, kan du prøve at tænke på helheden og huske på, at de helt sikkert også gemmer noget i kosteskabet.
Nogle mennesker oplever også, at det kan være rart at lave en liste med alle de ting, som de er gode til, som de kan tage frem og kigge på, når man oplever at sammenligne sig med andre. Og så kan det være rart at have listen, så man kan sætte en stopper for de negative tanker om en selv. I vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv, kan du også læse lidt mere om, hvordan man kan udfordre tankerne, og ikke være så hård ved sig selv. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Man kan godt få en høj uddannelse, selvom man har haft det svært i gymnasiet
Du skriver, at du gerne vil på uni senere, men at du allerede har det svært nu. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge som kender til. For det kan være rigtig hårdt at gå i gymnasiet. Der er måske lange dage, mange lektier og afleveringer, som sluger rigtig meget tid og energi. Og når man står midt i det, kan man godt komme til at tænke på, om det overhovedet er muligt at få en høj uddannelse. Men det er muligt. Der er rigtig mange mennesker, som får sig en høj uddannelse uden at have topkarakter eller have haft det nemt i gymnasiet.
Derfor kommer det i fremtiden heller ikke til at betyde så meget, hvilket gymnasium, som du har gået på. Det er der ingen videregående uddannelser som kigger på.
Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du får mærket efter. Hvis du kan mærke at det gymnasium, som du går på nu ikke er det rigtige for dig, er det helt okay at skifte.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en studievejleder. De ved nemlig en hel masse om alt det med uddannelse og trivsel. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går med tanker om at skifte gymnasium og en følelse af ikke at være god nok. De er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor er det som regel også rigtig gode til at hjælpe og lytte. De fleste gymnasier her en studievejleder tilknyttet, som man kan tage fat i og få en snak.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig rart at snakke med nogen og få luftet alle sine tanker og bekymringer, så de ikke ligger og ulmer og vokser i maven. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. De er måske nogle af de mennesker, som er tættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting. Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Snak med dine venner
Det med at føle at gymnasiet er svært og sammenligne sig med andre, er noget som rigtig mange unge kender til. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle gode venner, som du kan snakke med om, hvordan du har det? For måske der også er nogle af dem, som har prøvet at have det sådan. Så kan det være, at I kan snakke lidt om din og deres oplevelser. Og uanset om de kender følelsen eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor søger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være rigtig hårdt, når man føler sig presset og slidt ned at at gå i gymnasiet og pendle. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper