Hej Mindhelper
Er en dreng på 16 der ikke helt ved hvad jeg vil. jeg føler jeg sidder fast i livet, har ikke nogen drømme ligesom alle andre i mit liv har. har det svært ved at komme op om morgen og jeg har enlig bare lyst til at komme væk, men har ikke nogen at snakke med det om, føler jeg bliver skubbet væk eller set ned på hver evig eneste gang. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere.

(16 år)
Kære dig,
Det lyder til at du går med nogle svære tanker for tiden. Det kan være rigtig svært, hvis dem omkring sig har en masse drømme og planer, og man selv føler, at man sidder fast. Det kan jeg rigtig godt forstå du synes er svært, sådan tror jeg de fleste ville have det.
Det er helt normalt ikke at vide, hvad man vil
Jeg kan godt forstå, hvis du føler et pres ift. at skulle vide allerede nu, hvad du vil i livet. Og jeg kan godt forstå at presset kan blive endnu større, hvis du oplever, at folk omkring dig er afklaret. Men samtidig vil jeg også skrive til dig, at det er helt normalt ikke at vide hvad man vil.
Desværre kan jeg ikke give dig et direkte svar på, hvad du skal i fremtiden, for det kan kun du bestemme for dig selv, men jeg vil rigtig gerne give dig nogle råd til, hvordan du kan komme en beslutning nærmere.
Lav en liste
Nogle gange så skal man kaste sig ud i ting for at finde ud af, hvad man ikke vil. Og ja, jeg skrev faktisk ikke. For det er de færreste af os som starter på en uddannelse, et job eller noget tredje som bare er det helt rigtige helt fra start. Så nogle gange handler det også om, at turde starte på noget.
Derfor tænker jeg, om du mon kunne lave en liste med ting som du kunne forestille dig kunne være interessante? Prøv at læg alle fordomme, andres holdninger og meninger fra dig, og mærk efter hvad du kunne have lyst til.
Listen behøver ikke have mange ting på sig. Det kan være du kun kan komme på én ting, og det er helt okay, så er det måske det du skal prøve af, og bagefter er du allerede klogere på hvad du synes om det, end du var inden. Valg i livet kommer også af erfaringer. Dem kan vi kun lave, hvis vi har prøvet forskellige ting.
Som inspiration lister jeg blot et par ting herunder:
- 10. klasse
- Efterskole
- Gymnasiet
- Erhvervsskole
- Et nyt job
- Frivilligt arbejde (Der findes rigtig mange forskellige typer jobs)
- Erhvervspraktik i en virksomhed
- En god ferie
- Sport
Tal med en der ved mere om dine muligheder
Du skriver ikke, hvad du laver lige nu, så derfor lister jeg nu blot nogle muligheder over mennesker, du kan tale med, alt efter hvad du laver for tiden.
Hvis du går i skole, eksempelvis folkeskole eller på gymnasiet, så har de fleste uddannelser en vejleder som du kan tale med. Vejledere ved rigtig meget om, hvad ens muligheder er, der hvor man er lige nu.
Holder du lige nu fri, og er dermed ikke tilknyttet noget, så kan du altid søge hjælp hos din kommune. Din kommune har en vejleder eller en anden person der har viden omkring dine muligheder. De kan være rigtig gode at tale med, da de kan give dig et godt overblik over hvad du kan gøre.
Uddannelsesguiden er en hjemmeside lavet af Undervisningsministeriet. De hjælper med at give et overblik over de forskellige uddannelser man kan tage i Danmark, og hvilke jobs det kan lede til.
På hjemmesiden Uddannelsesguiden.dk, er der både en oversigt over, hvordan du kontakter din kommune og derudover har de en E-vejledning, hvor du kan skrive, ringe eller sende en E-mail for at tale med en vejleder.
Headspace vil altid lytte
Du skriver at du har svært ved at tale om dine tanker med folk omkring dig, derfor får jeg lyst til at anbefale dig at kontakte Headspace. Headspace er en organisation der tilbyder vejledning og samtaler til unge mellem 12-25 år.
Headspaces rådgivere er frivillige og uddannede til at tale om alt fra stort til småt. De vil altid lytte og møder dig med varme og åbenhed. Headspace har afdelinger i de fleste større byer. Du kan finde en afdeling nær dig på Headspace.dk.
Jeg håber at mit svar kan være med til at hjælpe dig på rette vej, jeg hepper på dig og sender dig rigtig meget god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper