Hejså
Jeg er startet på en lang videregående uddannelse – medicin. Jeg døjer med angst, depression og jeg har ADD (fik den diagnose for et par måneder siden).
Jeg pendler ca 1,5 – 2 timer hver vej og har været vant til lange transporttid førhen også. Grunden er min kæreste arbejder i en by og jeg skal studere i en anden by så vi har smækket os ned midt imellem.
Min problem og det jeg egentlig skriver om det er alt det rus og sociale ved at starte på studie. Det er hårdt for mig. Og jeg har det mærkeligt over jeg helst bare gerne vil hjem efter dagens program. Hjem til min bedste ven nemlig min kæreste for jeg lader ekstremt meget op i hans selskab. Jeg kunne aldrig magte at starte på studiet hvis ikke det var for ham. Jeg hader bare konstant høre de andre være helt overrasket over valget om at bo langt/længere væk. Fordi det skaber en form for angst i mig. Men når jeg mærker efter vil jeg aller helst bare oftest hjem (trygge rammer). Jeg tror muligvis min ADD spiller ind her og er grunden til jeg ikke har et behov for at være så vildt meget socialt. Jeg føler mig overvældet og at jeg er anderledes end de andre mere festlig typer og mon de kan li mig…

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med at starte på studie og alt det sociale ved opstarten fylder rigtig meget hos dig. Det kan godt være rigtig overvældende at starte et nyt sted. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Vi mennesker har forskellige sociale behov
Når man starter på det nyt studie, kan det godt være helt vildt overvældende, for der sker måske en masse sociale ting samtidig med, at man får en masse informationer og skal forholde sig til mange nye mennesker. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. Derfor er det også normalt, at synes, at det med at starte på studie og alt det sociale godt kan være overvældende.
Det er også sådan med os mennesker, at vi har forskellige sociale behov. Så nogle synes, at det sociale intro er mega fedt, for de elsker måske at være sammen med mennesker og får energi på den måde. Og andre har det bedst i dere eget selskab eller sammen med de allertætteste. Og det er helt okay. Der er nemlig ikke noget, som er mere rigtig end det andet. Derfor tænker jeg heller ikke, at det er mærkeligt, at du gerne vil hjem efter dagens program, for det lyder til, at det er hjemme hos din kæreste, at du lader op og får energi.
Og heldigvis oplever mange unge, at det bliver lidt mindre og ikke føles så overvældende, når man har gået på studiet i lidt tid. For så fylder alt det sociale fra introugen ikke så meget længere. Og så bliver det mere en normal hverdag med undervisning og lektier, hvor man selv i højere grad kan vælge det sociale til eller fra efter ens behov.
Du er ikke alene
Når man lige er startet på studie, og der foregår en masse ting, kan det godt føles som om, at alle andre synes, at alt det sociale er mega fedt. Og ofte er det måske også dem, som synes det, som fylder meget. Så derfor lægger man måske ikke mærke til dem, som ligesom en selv helst bare vil hjem og slappe af efter en lang dag.
Men jeg er næsten helt sikker på, at der er andre på dit studie, som har det ligesom dig. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan prøve at holde lidt øje og se, om der måske er andre, som heller ikke er til det helt vilde, og så prøve at være sammen med dem i stedet?
For det kan være rigtig rart at have nogle på studiet, som man kan snakke med og være sammen med, når man bruger så mange af ens timer på det.
Snak med en studievejleder på din uddannelse
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en studievejleder om, hvordan du har det. Studievejledere ved nemlig en hel masse om studiet og trivsel. Og de er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har det svært og føler sig overvældet. De fleste uddannelser har en studievejleder tilknyttet og ellers har universitetet helt sikkert også nogle, som alle studerende gerne må kontakte. Så det vil jeg varmt anbefale dig at gøre.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være rigtig tungt, at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Og vi mennesker er flokdyr. Derfor har vi brug for andre, når vi har det svært.
Det kan fx være din kæreste, dine forældre, en god ven eller en helt anden, som jeg ikke har tænkt på. For det vigtigste er bare, at du ikke går med det alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når man føler sig overvældet af det sociale på studiet. Det er helt gratis og anonymt at komme i Headspace. Så dem kan du trygt tage fat i.
Får du hjælp til din ADD?
Du skriver, at du har fået diagnosen ADD for et par måneder siden, og at du tænker at din ADD måske også spiller ind ift., at du ikke har lyst til at være vildt social. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du får hjælp til din ADD?
For hvis du gør, tænker jeg at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din behandler om, hvordan du har det og om at være startet på studie. For så kan det måske også være at din behandler kan hjælpe dig.
Og hvis du ikke får hjælp, vil jeg opfordre dig til at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan du har det. For så kan lægen hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig.
Det kan være mega hårdt og overvældende at starte på nyt studie. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig en masse varme tanker, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper