Hej,
jeg er lige skiftet skole for cirka 3 uger siden. Og jeg føler mig ret ensom. Mine veninder har det godt på deres nye skoler, men ikke mig. Jeg har sagt det til min mor. Men hun siger at jeg mindst skal gå der i 2 måneder. Men jeg må ikke engang selv vælge om jeg vil tilbage. Det kommer an på hvordan hun tror jeg har det. Hvad skal jeg gøre?
Jeg bliver mere og mere trist/deprimeret af at gå der 🙁

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det kan være rigtigt svært at skifte skole og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er svært at falde til
Det lyder til, at det har været en hård start på den nye skole. Det er ikke særligt rart at føle sig ensom. Og hvis man så også hører fra sine andre veninder, at det bare går super godt for dem, så kan det godt bare gøre det hele meget værre. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du bare gerne vil tilbage til din gamle skole eller finde en helt ny skole. For det er selvfølgelig ikke meningen, at du skal blive endnu mere trist af at flytte skole.
Men jeg kommer også til at tænke på, at det kun er 3 uger, at du har været på den nye skole. Og det kan nogle gange godt tage lidt længere tid, før man falder ordentligt til i en ny klasse. For det er bare hammersvært, når man skal prøve at komme ind i en ny klasse og lære alle de mange nye mennesker at kende. Og nogle gange tager det lidt længere tid før, at man får lært alle at kende og kan se, hvem man passer godt sammen med. Derfor tænker jeg også, at din mors idé med at blive der 2 måneder måske ikke er så dårlig? Det vil være 5 uger mere, end du allerede har været der. På den måde vil du have lidt længere tid til at finde ud af, om der måske er nogle fra din nye klasse, som egentligt er meget søde. Og som måske kunne blive dine nye venner?
Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man lærer nye mennesker at kende. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd til, hvordan man lige kan gribe det, når man står i en situation, hvor man føler sig ensom. Du kan også læse vores artikel med 11 gode råd til dem, som føler sig ensomme. Jeg tænker, at især råd 2, 3, 4 måske kunne være rigtigt gode for dig?
Vil du tilbage til den gamle skole?
Det lyder til, at du overvejer, om du gerne vil tilbage til din gamle skole. Men jeg kommer også til at tænke på, hvorfor du flyttede i første omgang? For de fleste skifter skole, fordi de ikke har det så godt og derfor ikke kan lide at være i klassen. Og hvis det var sådan, at du havde det, så vil det måske ikke være så rart, at flytte tilbage igen? Så vil det måske være bedre, at prøve at lede efter en helt 3. klasse. Du skriver, at nogle af dine veninder også er flyttet til nye skoler og er blevet glade for deres klasser. Er der måske nogle af de skoler, som du også ville kunne se dig selv gå på?
Bliv ved med at snakke med din mor
Et af de bedste råd jeg kan give dig er, at få snakket med nogen om, hvordan du har det. For hvis man går igennem en rigtig svær periode, hvor man også føler sig ensom. Så er det en rigtig god idé, at søge støtte hos nogen. På den måde kan ensomheden nemlig godt komme til at føles mindre og det kan være rigtigt rart at få lidt ekstra øjne på ens problemer. Så bliver man 2 til at løfte problemerne, lidt ligesom hvis det var en tung sten, man prøvede at bakse rundt med.
Derfor kunne det også være en rigtig god idé, hvis du bliver ved med at snakke med din mor om, hvordan det går. Så vil hun kunne støtte dig og hjælpe med gode råd, hvis det hele bliver lidt for meget. På den måde vil din mor også kunne høre og se, om du er trist og på den måde finde ud af, om det vil give mening for dig, at flytte skole igen.
Snak med dine gamle veninder
Det lyder til, at du har nogle gode veninder fra din gamle skole. Vil du måske kunne snakke med dem om, hvordan det går med dig på den nye skole? For det kan være rigtigt rart at snakke med nogle, som også har prøvet at være den nye. Og måske har de nogle rigtigt gode råd om, hvad der har gjort, at de er landet godt i deres nye klasse. Du kan også prøve at høre ad, om de kunne have lyst til at lave noget sammen efter skole. Måske kan det hjælpe lidt på ensomheden, når det er svært i den nye klasse.
Det kan være virkeligt svært, at starte i en ny klasse. Nogle gange vil det blive nemmere med tiden, når man er faldet til. Og andre gange vil det give mening, at flytte skole igen. Uanset hvad du kommer frem til er den bedste løsning for dig, så er det okay. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig – uanset hvilken klasse du ender i.
De bedste hilsner fra en Mindhelper