Jeg er lige blevet student. Men hver gang jeg tænker på, at jeg ikke skal gå i gymnasiet mere, begynder jeg at græde, fordi jeg har følt mig i sikker havn der.
Hej.
Jeg er en 19-årig pige, som lige er blevet færdig med gymnasiet og er blevet student. Dog er jeg virkelig ked af at skulle væk fra gymnasiet, fordi jeg føler mig i sikker havn der. Jeg ved godt, hvad jeg skal med mit liv, og at jeg skal læse videre efter sommerferien. Jeg er dog bekymret for, at jeg ikke finder nogen venner på universitet, eller nogen jeg kan snakke med. Jeg græder hver gang jeg tænker på, at jeg ikke skal gå på gymnasiet længere, og jeg skal starte et sted, hvor jeg ikke kender nogen – hvilket er hver dag. Jeg har flere gange oplevet, at folk siger, at man kun har studiekammerater på universitet, og at man er alene. Hvordan stopper jeg med at bekymre mig om fremtiden og tænke at det nok skal gå?

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Først og fremmest kæmpe tillykke med at blive færdig med gymnasiet. Det er mega sejt, og det kan være mega fedt med den nyfundne frihed. Men det kan også være sindssygt hårdt at skulle væk fra alle de mennesker, man har gået op og ned af de sidste tre år. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg kan godt forstå, det er sindssygt svært at være færdig med gymnasiet. For gymnasiet har været en tryg base de sidste tre år. Du har vidst, hvad du skulle, når du stod op. Og du har sikkert også haft en masse gode venner og veninder der, som du har haft det sjovt sammen med. Den trygge base har du så mistet nu, hvor du er færdig, og det skaber usikkerhed næsten lige meget, hvem man er. For vi mennesker har brug for at have et sted, hvor vi føler, vi høre til for at være trygge. Og selvom du ved, hvad du skal efter sommerferien, så er der stadig en masse ting, der er usikkert. Det kunne for eksempel være spørgsmål som: kommer jeg til at kunne lide at gå på universitet? Kan jeg finde nogen at snakke med? Og så videre.
Så det du oplever er fuldstændigt normalt. Og det er noget, som der er rigtigt mange unge, der oplever, når de er blevet færdige med en del af deres uddannelse. Så du er ikke alene. Og så tænker jeg også, at det betyder noget, at du lige er blevet færdig. Så du har faktisk ikke haft særligt lang tid til at vænne dig til at være student. Så selvom du garanteret er dødtræt af at høre det, så tænker jeg også, at det her bliver nemmere med tiden. For så har du fået lov til vænne dig til, at du ikke længere går i gymnasiet.
Fyld din ferie med ting, der gør dig glad
Nu ved jeg jo ikke, hvor mange planer du har for din ferie. Men hvis ikke du skal så meget, så synes jeg, at du skal prøve at fylde din ferie med ting og sager, der gør dig glad. Det kunne for eksempel være at bruge tid med dine venner og din familie, hvis det er rart for dig. Men det kan også være at bruge tid på en fritidsinteresse, som du er helt vildt glad for. Du skal selvfølgeligt ikke fylde din ferie med så mange planer, at du bliver totalt udmattet bare ved tanken om, at du skal nå dem alle sammen. Men det der med at gøre noget, der gør en glad, kan være med til at flytte fokus lidt fra alle de her bekymringer, der er knap så rare. Og så er det jo også en måde at lave noget på, som gør dig i godt humør og fylder dig med glæde.
Et par gode råd
Det er helt vildt træls at bekymre sig meget. Og det ville være mega rart, hvis man bare kunne få dem til at gå væk. Men bekymringer er faktisk en helt almindelig del af at være menneske. Dengang vi stadig boede på savannen, var det nemlig med til at sikre, at vi overlevede. For hvis man konstant var bekymret for at blive overfaldet af en bjørn, så var man også lidt mere forberedt på at kæmpe, hvis der pludseligt sprang en bjørn ud fra en busk. Men det er sindssygt hårdt at bekymre sig, hvis det tager overhånd. Så jeg vil prøve at komme med et par tips til, hvad der måske kunne hjælpe.
Det første handler om at afsætte bekymringstid. Bekymringstid er et tidspunkt på dagen, hvor du giver dig selv lov til at lade bekymringerne køre for fuld skrue. Til gengæld skal du så også gemme de bekymringer, der popper op i løbet af dagen til det tidspunkt. Så hvis du opdager en bekymring i løbet af dagen, kan du for eksempel sige til dig selv: “jeg har set dig bekymring. Vi ses igen senere.” På den måde får du afgrænset den tid du bekymrer dig i løbet af dagen, og så kommer bekymringerne også til at fylde mindre. Lad være med at blive slået ud, hvis det ikke altid lykkedes i starten. For ligesom med så meget andet kræver det træning at blive god til det. Og det er hammersvært i starten, men det skal nok blive nemmere, jo mere du øver dig. Du kan læse mere om teknikken i den artikel, jeg har linket til om, hvad man kan gøre, hvis man kæmper med mange bekymringer.
Noget andet, der også kan hjælpe, hvis man døjer med rigtigt mange bekymringer, er mindfulness. I mindfulness øver man sig nemlig i at se sine tanker, som det de er. Nemlig tanker. Og selvom de er der, så behøver man ikke altid at tage stilling til dem. Så i mindfulness øver man sig også i, at man sagtens kan anderkende sine tanker og så bare lade dem glide forbi uden at tage mere stilling til dem. Det kan godt lyde sådan lidt højtragende og flyvende. Men det er faktisk rigtigt godt, hvis man døjer med mange bekymringer, fordi det får dem til at fylde mindre. Så hvis du har mod på det, kan du tjekke vores guide til fire nemme mindfulnessøvelser ud.
Snak med nogen
Men det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du har det sådan her, hvis du ikke allerede har gjort det. Det kunne for eksempel være, du kunne snakke med dine forældre. For bekymringer har det nemlig med at vokse sig større og større, hvis man går med dem alene. Men hvis man snakker med nogen andre om dem, så kommer de tit til at føles lidt mindre, fordi andre omkring en kan berolige en. Du kan også prøve at snakke med dine veninder om det. For jeg tænker, at der måske er nogle af dine veninder, der kan genkende det, du beskriver. Og det kan rigtigt tit hjælpe lidt, at man ved, at man ikke er alene med sine tanker og følelser.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis det nu er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke om alting i Headspace. Hos Headspace er der nmlig hverken noget, der er for stort eller for småt. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig en god sommer og rigtigt meget held og lykke fremover. Jeg krydser alle mine fingre for, at det også blive en super god oplevelse for dig at læse på universitetet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper