Hej Brevkasse
Er en pige på 16 år, og jeg har ingen ide om hvilken uddannelse jeg gerne vil tage.
Det bekymre mig lidt og er bange for jeg ikke rigtig finder ud af hvad jeg gerne vil
Har du måske et godt råd eller lign.?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Alt det med uddannelse kan være super forvirrende. Specielt hvis man er en af dem, der ikke rigtigt ved, hvad man vil. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg kan godt forstå, at det kan bekymre dig og gøre dig urolig, at du ikke ved, hvilken uddannelse du gerne vil have. For når man begynder at komme hen mod slutningen af folkeskolen og ind i gymnasieårene, så fylder uddannelse helt vildt meget. Det er noget som lærerne snakker om. Måske er det også noget, som ens familie spørger til, når man er til familiefester. Og noget som ens venner og veninder snakker og deler deres tanker om. Så hvis man ikke helt har fundet ud af, hvad man godt kunne tænke sig endnu, så bliver man hele tiden mindet om det. Og så kan man godt blive bekymret for, om man mon nogensinde finder ud af, hvad man gerne vil.
Men det er helt normalt, at man ikke ved, hvilken uddannelse man gerne vil have, når man er 16. Der er rigtigt mange på din alder, der ikke ved, hvad de vil, så du er langt fra alene. Og du behøver heller ikke at vide det endnu. Det her er sikkert en rigtigt voksensætning, men du har stadig lang tid til at finde ud af, hvad du gerne vil. Og man behøver heller ikke at være 100% sikker på, at det er det, man gerne vil, når man starter på en uddannelse. For man behøver ikke at have en drømmeuddannelse. Og det er heldigvis også sådan, at selvom man har taget et valg, så kan man altid vælge om, hvis man finder ud af, at man valgte forkert.
Der er rigtigt mange, der skal prøve to eller flere uddannelser før, de finder det, der er den rigtige for dem. Og det er ikke mere rigtigt end at ræse igennem uddannelsessystemet uden at se sig tilbage, fordi man altid har vidst, hvad man ville. Det er bare en anden måde at gøre det på, og det er helt okay. Så selvom du ikke ved, hvad du vil lige nu. Og selvom det måske tager dig et par forsøg, så er jeg sikker på, at du nok skal finde noget, som du har lyst til at lave på et tidspunkt.
Snak med en studie – eller uddannelsesvejleder
Du skriver ikke, om du går i gymnasiet eller folkeskolen. Men det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en uddannelsesvejleder, hvis du går i folkeskolen eller en studievejleder, hvis du går på gymnasiet. Det er nemlig mennesker, der er uddannet til at hjælpe, hvis man har det ligesom dig og ikke rigtigt ved, hvilken uddannelse man gerne vil have. Og de kan for eksempel hjælpe en med at spore en ind på nogle uddannelser, som måske kunne være interessante ud fra de ting, man fortæller dem om, hvad man godt kan lide at lave. De kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan bruge tiden på, hvis du for eksempel har brug for at holde et år fra for at finde ud af, hvad du godt kunne tænke dig.
De fleste skoler har enten en uddannelsesvejleder eller studievejleder tilknyttet. Hvis du ikke har mødt personen på din skole, kan du spørge en lærer om, hvordan du kan få fat i ham eller hende. Hvis ikke de ved det, kan de i hvert fald hjælpe dig med at finde ud af det. Hvis du har lyst til det, så kan du også kigge i vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man er i tvivl om sin uddannelse. Måske er der nogle gode råd i den også, som du kan bruge.
Snak med dine veninder
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har prøvet at snakke med dine veninder om, at du ikke helt ved, hvilken uddannelse du vil have endnu? Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, at du skal gøre det. For det kan være rigtigt rart at dele sine tanker med nogen. Når man får sat ord på sine tanker, så kommer de nemlig tit til at fylde lidt mindre. Og de kommer også tit til at føles lidt mindre farlige, fordi man lige pludseligt ikke er alene med dem. Som jeg skrev, så er der mange unge, der ikke ved, hvad de vil endnu. Så måske er der også nogle af dine veninder, der faktisk ikke rigtigt ved det? Og som vil snakke med dig om det. Nogle gange kan det nemlig være rigtigt rart at snakke med nogen, der har det lidt ligesom sig selv. Det kan også være, at dine veninder selv har nogle idéer til, hvad de kunne tænke sig at lave, som du måske også kan blive inspireret af.
Du kan også snakke med dine forældre
Hvis du har lyst til det, så kan du også prøve at snakke med dine forældre om, at du ikke rigtigt ved, hvad du vil. Selvom man nogle gange glemmer det, så har ens forældre også være unge engang. Så dine forældre kan sikkert godt huske, hvordan det var, da de selv skulle vælge uddannelse. Så måske har de også nogle råd, som hjalp dem, som du måske kan bruge.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg mine fingre for, at du nok skal finde ud af, hvilken uddannelse du gerne vil have på et tidspunkt. Men husk, at det er helt okay, at du ikke ved det lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper