Jeg er blevet kærester med en dejlig pige. Men jeg er bange for, at der er andre drenge, der kan give hende mere end mig. Så jeg bliver nemt meget jaloux.
Hej Mindhelper
I løbet af 3.g på gymnasiet blev jeg virkelig gode venner med den her pige, som jeg også senere endte med at forelske mig i. Jeg troede dog aldrig, at jeg ville have en chance med hende, men det viste sig heldigvis at være forkert, for vi har nu været kærester i cirka 3 måneder. Jeg var forelsket i hende i lang tid (mange måneder), før det blev gengældt fra hendes side, og i den tid forandrede jeg mig også meget, og begyndte at gå langt mere op i min tøjstil, frisure mm. Jeg begyndte generelt at gøre noget ud af mig selv. Dog tror jeg stadigvæk, at mit gamle selvbillede og lave selvværd hænger fast på trods af, at jeg har forandret mig, for jeg har efterhånden hurtigt lært, at jeg har tendens til at blive meget jaloux (hvad jeg ville kalde en usund grad af jalousi), hvilket desværre går ud over mit humør, mit psykiske velvære og kan i værste fald også gå udover selve forholdet.
Selvom hun insisterer på, at hun ikke vil andre drenge noget, og at jeg er den eneste, der betyder noget for hende, er det som om, at det ikke har nogen effekt. Jeg ved imidlertid også godt, at hun ikke vil forlade mig, og jeg tror lige så meget den tanke, der går mig på, handler om, at jeg føler, at andre drenge, der måske ser bedre ud eller har bedre personlige kvaliteter end mig, kan give hende noget, som jeg ikke kan give hende. Jeg bliver nogle gange ked af det og lukker mig ind mig selv, hvis hun blot nævner navnene på visse drenge, som jeg kender. Jeg ved nemlig fra før vi blev kærester, at hun har været lun på dem og haft en mindre flirt med dem.
Jeg kan dog også blive jaloux og ked af det over andre fuldstændig latterlige ting. Fx om min kærestes familie bedre kan lide min svoger end mig. Nogle gange bliver jeg bare fanget i et negativt tankespind vedrørende jalousi på baggrund af én uskyldig kommentar, som kan påvirke mig hele dagen.
Jeg ved, at mine følelser er irrationelle og latterlige, så jeg synes, det er meget pinligt at indrømme, og derfor har jeg heller ikke indviet min kæreste i, hvor slem min jalousi egentlig er, da jeg simpelthen skammer mig for meget over det. Mit bedste bud er som sagt, at det stammer fra lavt selvværd, men ellers aner jeg det ikke. Jeg ville bare ønske, at jeg ikke tænkte, som jeg gjorde, når min jalousi er så uberettiget, som den er og ikke har andet formål end at gøre mig ked af det og indelukket.

(Dreng, 20 år)
Kære dreng på 20 år
Følelsen jalousi er mega hård at gå rundt med. Og jeg er sikker på, at vi er mange, der kan nikke genkendende til, hvor svær den kan være at slippe. Jeg kan godt følge, at jalousien kan være skamfuld. Derfor er det også virkelig sejt af dig, at du har valgt at dele dine tanker.
Jalousien er en almindelig følelse
Det lyder til, at den her jalousi faktisk fylder rigtig meget for dig. Særligt i dit forhold med din kæreste. Og det er jeg ked af at høre. Men du skal vide, at jalousi er en rigtig almindelig følelse – og du er bestemt ikke den eneste, der føler den til en grad, hvor man synes, det er er usundt. Jalousi er ofte et tegn på, at man er bange for at miste. Og det kan komme af, at man kender noget til personens fortid. Men det kan også komme af, at man føler sig usikker på sig selv, mindre attraktiv, eller som du nævner ikke har det største selvværd.
Accepter at følelsen opstår
Det med følelser er svært. Og ofte er det sådan, at jo mere vi graver i følelser og giver dem opmærksomhed, jo tydeligere har de det med at blive. Det gælder også jalousien. Derfor er første trin at prøve at acceptere, at den kommer. Og at den godt må være der. Det lyder måske rimelig fjollet – og måske også ret svært. For hvordan får man lige fortalt sig selv, at følelsen godt må være der? Men en sætning, du kan prøve at sige er fx: “Nu kan jeg mærke, at jalousien skyller ind over mig. Og det må den godt. For det er en helt almindelig følelse, der kan poppe op hos mig.” Det er dog ikke det eneste, du kan prøve. Derfor synes jeg, at du skal kigge på vores råd mod jalousi.
Du kan arbejde med dit selvværd
Du skriver nogle gange om dit selvværd, som du ikke synes er særlig højt. Og det kan faktisk gøre det ret svært, fordi man kan få så filans mange negative tanker om sig selv, som kan være svære at stoppe. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har prøvet at arbejde med dit selvværd? Hvis ikke, har vi nogle råd til at styrke dit selvværd. Du kan også prøve vores guide til at udfordre negative tanker, som måske kan hjælpe dig lidt på vej.
Tal med nogen om det
Det vigtigste råd, jeg har til dig, er faktisk at fortælle nogen om den her jalousi. Også selvom du har svært ved det. Og selvom det er forbundet med skam hos dig. Det er mega hårdt, ja. Men det kan være nemmere at håndtere svære følelser, når man deler det med andre. Det må meget gerne være din kæreste (hvilket egentlig også er et råd i artiklen om råd mod jalousi). Men det kan også være dine forældre, kammerater, eller andre du lige kan komme i tanke om. Det vigtigste er at få sat ord på, hvornår, hvorfor og hvordan denne her følelse er så svær for dig.
Jeg ønsker dig god vind med det her. Jalousi er en svær følelse. Det er det. Derfor er det også helt forståeligt, at den fylder for dig. Men jeg tror på, at hvis du får snakket med nogen og kigger rådene igennem, kan du blive hjulpet godt på vej.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper