Hej Mindhelper
Jeg har et problem, jeg føler ikke jeg er god nok og jeg ved ikke hvad ejg skal gøre. Alle i min klasse er mega kloge og jeg er bare dum. Jeg er både ordblind og mega høj så jeg bliver bare mobbet og passer ikke ind.
De samlinger mig med en dreng der har ADHD og lyserød hår. Men ejg kan godt lide ham så jeg forstår ikke hvorfor de er så onde mod ham.
Han r mega lækker
hvad skal jeg gøre????
Har lowkey også autisme

(17 år)
Hej med dig
Det lyder til at være en rigtig ubehagelig situation du står i lige nu.
Mobning er aldrig okay
Nogle gange når man bliver mobbet, kan man godt komme til at tænke på, om det er en selv, der er noget galt med.
At hvis man var anderledes eller gjorde noget anderledes, så ville man ikke blive mobbet.
Sådan er det ikke. For lige meget hvordan man er eller hvordan man ser ud, er mobning aldrig i orden.
Det gør nemlig rigtig ondt at blive mobbet og det kan påvirke en rigtig meget. Derfor synes jeg også, at det er super sejt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Sådan slutter du fred med dig selv
Når jeg læser dit brev, får jeg lidt en fornemmelse af, at du er lidt for hård ved dig selv. Både med hvordan du ser ud, men også hvor klog du er.
Vi mennesker kan hurtigt komme til at sammenligne os med dem omkring os. Og hvis vi ikke ligner dem, kan vi hurtigt komme til at tænke, at det er en dårlig ting.
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at du bestemt ikke er den eneste, der har det svært med en del af dem selv.
Nogle er kede af, at de føler sig for lave. Andre er kede af, at deres ører stritter eller størrelsen på deres lår. Vi har alle sammen noget, vi ikke er tilfredse med. Og nogle gange kan det påvirke vores humør så meget, at vi tænker rigtig onde ting om os selv.
Heldigvis, kan man godt lære at slutte fred med sit udseende og den man er. Det tager tid, men hvis man øver sig, kan man blive meget bedre til det.
I vores artikel: Slut fred med din krop og med dit udseende og Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, finder du en masse gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv og slutter fred med den du er.
Snakker du med dine forældre om det?
Ofte kan det være rigtig hårdt og drænende at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det?
For når der er noget, som man synes er svært, så kan det være en rigtig god ide til at tale med en voksen om hvordan man har det.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få fortalt dine forældre, hvordan du har det, kan du vise dem det brev, som du har sendt til os. Her beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du går og har det.
Kan du snakke med din lærer om det?
Mobning i skolen er aldrig okay. Derfor er det også vigtigt at man får snakket med nogen på skolen om det, så de kan hjælpe med at stoppe det.
Det er nemlig ikke kun lærernes ansvar at undervise, men også at være sikker på, at alle i klassen har det godt.
Hvis du ikke helt ved hvad du skal sige til din lærer eller hvordan du får dem til at hjælpe dig, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Få hjælp på din skole eller din uddannelse. Her finder du en masse gode råd til, hvordan du får hjælp på din skole.
Det kan være rigtig hårdt, når man ikke føler man er god nok og bliver mobbet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper