Hej
Jeg vil gerne droppe ud af 2.g STX da jeg har haft det meget svært mentalt for tiden, da jeg har fået meget mobning af forskellige mennesker, hvilket har gjort mig meget ked af det. Jeg er bare bange for, hvad der vil ske efter jeg gør det. Jeg vil helst starte på arbejde efter selvføglelig, men man har bare ikke så mange muligheder uden en gymnasiel uddannelse. Ved bare ikke hvad jeg skal, så det kunne være fedt med nogle ideer. Tusind tak.

(Dreng, 19 år)
Hej min ven,
Shit det lyder bare som om, det er op ad bakke lige for tiden… det er jeg ked af at høre. Jeg er glad for, du har skrevet ind til os, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig med nogle idéer til, hvad du kan stille op.
For det er udmattende ikke at være tilpas i sin situation, men samtidigt være usikker på, hvad man kan gøre.
Og så er det bare en virkelig alvorlig sag at blive mobbet… så jeg kan virkelig godt forstå, at det påvirker dit mentale helbred.
Hvilke muligheder har du?
Jeg læser, at du hovedsageligt leder efter nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Så lad os prøve at få et overblik over situationen i sin helhed og se på, hvilke muligheder du har for at ændre på nogle ting, så du kan få det bedre.
Jeg forestiller mig, at du er ret tæt på nogle eksamener lige nu… det kan måske være med til, at det hele føles lidt mere uoverskueligt – men efter eksamenerne venter der heldigvis en sommerferie.
Tænker du, at du tager eksamenerne inden du træffer en beslutning om, hvad der skal ske?
Derefter kunne sommerferien i hvert fald være et godt bud på holdepunkt, hvor du kunne tage en pause og overveje tingene grundigt.
Der er flere muligheder
Det lyder som om, du synes, du har to muligheder: drop ud uden en plan eller bliv i skolen og kæmp dig igennem det sidste års tid med mobberier, og hvad der ellers følger.
Men er der andre muligheder?
Har du tænkt over, om du kunne skifte gymnasium og gå dit sidste år et andet sted? Det er eventuelt noget, du kunne tage en snak med din studievejleder om.
Eller kontakte Studievalg Danmark. Få noget hjælp til at danne dig et overblik over dine muligheder.
Livet, hvis man dropper ud af gymnasiet
Jeg vil egentlig gerne bruge lidt tid på at understrege, at der ikke er noget i vejen med at droppe ud af gymnasiet, hvis det skulle være dét, du havde brug for.
Jeg droppede faktisk selv ud af gym to gange før det lykkedes mig at gennemføre. Og der er mange, som tager lidt anderledes veje end direkte gennem gymnasiet.
Men! Som du selv siger: det er ikke det nemmeste i verden at finde ufaglært arbejde, og det kan også være hårdt at komme ud på arbejdsmarkedet!
Derfor tænker jeg, at det ville være rart for dig at en plan, hvis du vælger at droppe ud og lave noget andet i en periode.
Hvis du har nogen i dit liv, som du kan tale med, og som kan hjælpe dig med at ligge den plan, så tag fat i dem. Dine forældre, venner eller en studievejleder eller anden voksen, du synes om fra gymnasiet?
Få støtte når du er usikker
Du skriver, at du slås lidt med dit mentale helbred for tiden, og at du har været udsat for mobning på din skole… det er jeg så ked af at høre. Det er megahårdt at gå igennem.
Derfor forstår jeg også godt din lyst til at droppe ud, så du kan komme væk fra det, som trækker dig ned. Det er faktisk virkelig godt, at du ikke finder dig i ting, som gør dig ked af det.
Som sagt så håber jeg, at du kan tale med nogle mennesker du har nær. Men hvis det ikke er så nemt, som det er sagt, så vil jeg anbefale et sted som headspace.
De er virkelig søde og dygtige og altid klar til at hjælpe, når du har brug for det. Både på telefon, chat og face-to-face. Det kan du læse mere om på deres hjemmeside.
Du er ikke alene
I virkeligheden er det vigtigste, du kan huske dig selv på, at der ikke er noget, som er rigtig og/eller forkert i din situation.
Nogle mennesker skifter skole, nogle mennesker dropper ud af gymnasiet, nogle mennesker gør noget helt tredje.
Alt sammen er helt OK! Og det er alt sammen nemmere, hvis man ikke skal gøre noget af det helt alene…
Derfor er jeg også så glad for, at du har skrevet ind til os, og jeg håber – mere end noget andet – at du vil række ud til nogle flere mennesker, enten i din omgangskreds eller via headspace.
Der er mange muligheder for dig, og jeg ved, at du finder din vej igennem det, du står i lige nu. Men spørg om alt den hjælp, du kan få! Du skal ikke gå igennem det her alene.
ALT DET BEDSTE FRA ASKE!!!