Hej
Jeg er en dreng. Også er jeg 17 og bor i et hjem, hvor jeg har en fuld far, som er fuld hvert eneste dag, dvs. en alkoholiker. Jeg har også en mor. Min far er meget meget voldelig og jeg er meget bange for ham. Min mor er en rengøringsdame – vi er ikke dem som har de fleste penge. Min far leder altid efter mig i huset, når han kommer hjem, hvis jeg ikke er hjemme lige præcis på den tid min far vil have det, slår han min mor istedet for mig. Han er ude efter at slå mig. Men som sagt. Derfor er jeg der altid når han kommer hjem, min mor er en ung sorgbar og skrøbelig kvinde, som ikke fortjener en mand som ham. Når han kommer hjem er det første han gør, at finde mig. Jeg står altid klar på mit værelse for, hvis jeg ikke er der går det udover min mor. Han kommer ind, smækker døren i og slår mig med sit bælte som gør hammer nas. Han har bestemte tider. Efter skoletid, skal han bare slå mig, ellers kan han dræbe min mor. Han har voldtaget mig én gang, kun én som var grusomt. Det lyder meget gay, klamt mm. Men jeg har INTET kunne gøre! Jeg har intet at være flov over! Jeg blev tvunget og der er ingen der kan sige til mig, at jeg skal være flov. Jeg har mærker ar sår.. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for i corona tiden er alt blevet værre. Det er ikke som når jeg idet mindste tager i skole, hvor jeg ser ham mindre. Nu bliver jeg bare slået og slået. Hvis I skal spørge indtil min mor = hun prøver hver gang, HVER gang at forhindre ham. Men hun er sådan bange. Hun er så ung og smuk og hun har intet ungdom haft. Jeg har brug for hjælp – ikke for mig, men for min mor. Hun fortjener et bedre liv, uden en alkoholiker, ulækker mand.
Hej

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det er super utrygt, når man vokser op i et hjem, hvor der både er alkohol og vold. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det er ikke i orden
Hold da op. Det lyder som en rigtigt voldsomt familiesituation, du er i derhjemme. Og jeg kan forestille mig, at det er rigtigt utrygt for dig at være derhjemme. Derfor giver det også rigtigt god mening, at der er ekstra svært nu, hvor skolerne og alt andet er lukket på grund af corona. For jeg kan forestille mig, at du får en pause fra utrygheden, når du er i skole. Jeg vil rigtigt gerne understrege, at det ikke på nogen måder er i orden, at din far slår dig og din mor. Det gør nemlig rigtigt ondt både udenpå og indeni at blive slået af et menneske, der skulle passe på en. Og det er noget, der kan sætte spor i en i rigtigt lang tid bagefter. Derfor er det også sådan, at det faktisk er forbudt i den danske lovgivning at slå sine børn og sin kone.
Du har intet at være flov over
Du skriver, at din far har voldtaget dig en gang. Det lyder som om, du godt er klar over, at det på ingen måder var din skyld, at det skete. Og det har du helt ret i, for når ens forældre voldtager en, så kaldes det for incest. Det er altid den voksnes ansvar, at incest sker. For som du selv skriver, så kan man ikke gøre noget, når der er nogen, der voldtager en. Derfor er det også en rigtigt voldsom oplevelse at blive voldtaget, specielt man bliver voldtaget af et menneske, der er så tæt på en, og som egentligt skulle beskytte en. Så det er selvfølgeligt heller ikke på nogen måde okay, at din far voldtog dig. Og ligesom det er ulovligt at slå andre, så er det også ulovligt at begå incest i Danmark.
Er der en voksen, du kan snakke med?
Jeg kan godt forstå, at du rigtigt gerne vil have hjælp til dig og din mor. For vi har allesammen brug for, at vi kan føle os trygge og sikre på, at der ikke sker os noget derhjemme. Så når man ikke er tryg derhjemme, fordi der er en voksen, der er slår og drikker, så har man brug for hjælp. Og det bedste du kan gøre for at få hjælp, er at fortælle en voksen, hvordan det er at være hjemme hos dig. Så kan den voksne, du snakker med, nemlig hjælpe dig og din mor med at finde ud af, hvordan I kan blive trygge derhjemme igen. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du kan snakke med?
Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. Selvom ens lærere mest underviser en, så har de nemlig også et ansvar for at hjælpe, hvis de får at vide, at man for eksempel ikke har det særligt godt derhjemme. Og de fleste lærere vil også rigtigt gerne hjælpe, fordi de holder af sine elever og bekymrer sig for dem. Men hvis der er en anden voksen i nærheden af dig, du hellere vil snakke med, så kan du også sagtens gøre det. Det er nemlig ikke så vigtigt lige, hvem det er, du snakker med. Det vigtigste er, at du snakker med nogen, så dig og din mor kan få den hjælp, som I fortjener.
Tag fat i Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig en masse søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst det. Du kan desuden få en bisidder hos Børnetelefonen, hvis du for eksempel skal snakke med kommunen. Kommunen er nemlig et af de steder, hvor man kan få hjælp, hvis man har det svært. Og en bisidder er en voksen, som kan tage med, når man skal snakke med kommunen. Så kan de sidde ved sammen med en og hjælpe til med, at man får sagt alle de ting, man gerne vil have sagt. Så en bisidder er en voksen, der er på ens side og som sørger for, at man bliver hørt. De kan også hjælpe hos
Bryd Tavsheden
Nogle andre du også kan tage fat i for at få hjælp, er Bryd Tavsheden. Bryd Tavsheden er nemlig en organisation, der hjælper børn og unge, som vokser op med vold i hjemmet. Hos Bryd Tavsheden kan du også komme til at snakke med en sød og dygtig rådgiver, der ved en hel masse om, hvordan det er at være ung i et hjem, hvor ens forældre slår. Og deres rådgivere kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du og din mor kan få hjælp henne.
Det er rigtigt svært og hårdt, når man vokser op med vold og alkohol i hjemmet. Og det kan føles som om, der slet ikke er nogen vej ud af det. Men der er heldigvis hjælp at få, hvis man snakker med en voksen i nærheden af en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper