Hej Mindhelper
Jeg fandt ud af for en del år siden at min mor blev voldtaget af et familiemedlem. Mange i familien ved det, men ingen har sagt eller gjort noget. Alle behandler ham ordentligt som om intet er sket.
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være sådan. Jeg er skamfuld over min familie. Har lyst til at skælde dem alle ud! De er jo kujoner! Min mor har bedt mig om ikke at sige noget, jeg ville aldrig gøre noget mod hendes vilje, så jeg siger intet. Men jeg er ved at blive skør! Min familie er stor, men ikke én står frem? Udover det har han også voldtaget min moster. Jeg får kvalme af at tænke på at han stadig er i varmen og har det godt. Jeg kan ikke tåle mange af mine familiemedlemmer mere efter det her. Er der ingen af dem som har en samvittighed?

(20 år)
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig ubehageligt at finde ud af, at din mor er blevet voldtaget. Og at det så også er af et familiemedlem, som I alle stadig ser, kan jeg godt forstå er utroligt svært at være i.
Når ting ikke bliver sagt højt
Noget der kan være utroligt ubehageligt, er når vi ikke taler højt om svære ting.
For det kan føles som om, at der er en kæmpe lyserød elefant i rummet, som ingen sætter ord på.
Og det gør det endnu sværere, når der i jeres familie både er et offer og en overgrebsperson i samme rum. Og hvor alle endda ved det.
Når ingen siger noget
Det er helt naturligt, at du bliver rigtig vred, når du ved, at alle i familien ved at det er sket, men at ingen gør noget.
For det kan føles sindssygt uretfærdigt, at det virker til, at der ikke er nogen konsekvens for den person, som har gjort noget, der er utroligt forfærdeligt.
Men jeg bliver også nysgerrig på, hvorfor de ikke vil tale om det?
Tal med din mor
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har talt med din mor om, hvordan det kan være, at I ikke taler om det i familien?
Det kan der være mange grunde til, men det er i hvert fald en start at finde ud af, hvad der er op og ned.
For som du siger, så er du ved at blive skør over, at ingen taler om det. Men samtidig vil du ikke gå imod din mors ønske og sige det højt.
Så kan du mon få en forklaring fra hende?
Og uanset hvad få fortalt hende, at det fylder rigtig meget indeni dig, og at det er noget, du tænker meget på.
Du kan læse vores artikel om at snakke med forældre om svære ting, hvis du vil have gode råd til, hvordan du kan starte samtalen.
Kontakt Center for Voldtægtsofre
Et andet sted jeg varmt kan anbefale dig at kontakte, er Center for Voldtægtsofre.
For de tilbyder nemlig rådgivning både til ofre, men også til pårørende. Og så er de eksperter i lige netop voldtægt.
Og i den situation du sidder i, hvor det påvirker dig, at din familie ikke taler højt om det, er det rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om det.
Center for Voldtægtsofre har otte afdelinger, og du kan kontakte den der er nærmest på dig. Her kan du tale med professionel, som kan hjælpe dig.
Offerrådgivningen
Et andet sted du også kan ringe til, er Offerrådgivningen. De hjælper både ofre for kriminalitet eller ulykker og deres pårørende.
Det kan nemlig være rart at tale med nogen, som kender til det man går igennem.
Du kan både ringe til dem eller chatte med dem. Begge dele er gratis, og du er helt anonym.
Få støttende samtaler hos headspace
Et sidste sted jeg lige vil anbefale dig, er headspace.
Hos headspace kan man som ung komme og få vejledning af deres dygtige rådgivere.
De er utroligt søde og vil altid lytte til dig.
Det som gør headspace rigtig godt er blandt andet, at de har fysiske lokaler, hvor man kan komme og tale med en rådgiver. Samtidig kan du være helt anonym, hvis du har brug for det.
Hvis du hellere vil chatte med dem, så kan du også det.
Jeg kan godt forstå, at det er helt vildt svært, at din familie slet ikke taler om, hvad der er sket med din mor og moster. Det er utroligt ubehageligt. Men derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig.
Jeg sender dig en masse positiv og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper