Hej Mindhelper
Jeg er i tvivl om jeg har været udefor et seksuelt overgreb, eller det er min egen fortjeneste.
Jeg har flirtet med en fyr og endda kysset med ham på en ferie hvor jeg var rigtig fuld, vi tager i byen nogen stykker og jeg ender med at blive så fuld jeg er ved at vælte, falder i søvn og har det så skidt i en taxa på vej til en efterfest. Jeg har altid givet udtryk for jeg ikke ønskede noget, men han fik lokket et kys ud af mig.. herefter finder jeg mig selv liggede uden at sige et ord hverken til eller fra, hvor jeg er usikker på hvad der er sket eller om jeg prøver at fortrænge noget? Men er ret sikker på han er igang med at forsøge at have sex med mig uden jeg har sagt noget, for ligger bare.. og først lidt tid efter spørger personen om han skal lade være, hvor jeg så siger JA.
Før dette er der blevet spurgt, “presset” på med ord.
Jeg føler ikke noget had til ham, fordi jeg føler det er min skyld det endte derud, jeg kunne bare have ladet være med dit dut og dat.. har endda snakket med personen efter, det så lang tid siden nu, men jeg kan bare ikke komme videre af en eller anden grund.
Føler ikke jeg kan komme videre, fordi jeg ikke ved hvor jeg skal placere alt det her.

(20 år)
Kære du
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg også i tvivl om det er et seksuelt overgreb. For det lyder som om, at det er i en gråzone.
Men jeg er slet ikke i tvivl om, at det har været en ubehagelig oplevelse for dig og du har fået overskredet dine grænser. Og den her situation bliver ved med at fylde hos dig af samme grund.
Derfor synes jeg også, at det er rigtigt godt, at du skriver herind og deler dine tanker. Og jeg vil prøve at komme med lidt råd til, hvad der måske kunne være et godt næste skridt for dig.
Du har fået overskredet dine grænser
Du beskriver det her med, at du har været meget fuld. Og det lyder til, at fyren har prøvet at presse dig til at have sex med ham. Men at han så stopper, da han for alvor fatter, at du ikke har lyst. Det er også derfor, at jeg er lidt i tvivl om, om det er et overgreb. Men uanset hvad, så har det i hvert fald været en klar overskridelse af dine grænser.
Jeg vil samtidigt sige, at han skulle have trukket sig helt, da han så hvor fuld, du var. For så er der så meget alkohol ind over, at man ikke længere kan antage, at personen vil kunne give et reelt samtykke til sex. Og så er det ikke en god idé, at skubbe på for at have sex, fordi der er så stor en risiko for, at det bliver en ubehagelig oplevelse for den ene eller begge parter.
Så når du spørger om det er din egen fortjeneste, så tænker jeg helt kort – nej, det er det ikke.
Men om det er et seksuelt overgreb på det niveau, at du vil kunne anmelde ham for det, hvis du ønsker det, er jeg i tvivl om.
Det er der heldigvis andre, som er eksperter i, som vil kunne rådgive dig i, hvis du har brug for den afklaring. Og det er helt naturligt og helt okay, hvis du har brug for afklaringen – uanset om du kunne overveje at anmelde det eller ej. Det er altid dit valg.
Kontakt Lev uden vold
Jeg tænker, at det kunne være hjælpsomt for dig at kontakte foreningen Lev uden Vold
Lev uden vold rådgiver nemlig blandt andet i tvivlsspørgsmål omkring seksuelle overgreb og voldtægt. Og med deres hotline har du muligheden for at fortælle lidt mere i dybden om, hvad du kan huske, der er sket den aften.
Det er helt gratis, og de vil kunne rådgive dig bedre, end jeg kan her i brevkassen.
Kan du snakke med ham om det?
Det kan godt være, at du ikke er interesseret i at tale med ham. I så fald må du se bort fra det her råd.
Men det lyder til, at I stadig har en eller anden kontakt? Og jeg kommer til at tænke på, om det vil være rart for dig at snakke med ham om, hvad der er sket.
Altså hvordan han husker situationen og hvordan han reagerer, når I taler om det. Simpelthen for at give dig lidt mere afklaring om, hvad der er sket den aften. Og hans intentioner i situationen.
Er der nogen omkring dig, som du kan snakke med lige nu?
Du skriver ikke noget om, om du har talt med venner eller bekendte om situationen. Men måske der er en tæt ven eller veninde, du kunne snakke med? Bare for at have en anden at dele det med, så du ikke behøver at gå rundt og bære den her tvivl alene.
Det kan være mega rart at have nogle andre, der lige kigger på en og siger “du er altså ikke skør, det giver god mening, at det her stadig rumsterer”. Og hvis du ikke er klar til det endnu, så vid, at det er det, jeg tænker, når jeg læser dit brev.
Jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig lidt på vej, selvom jeg heller ikke har kunne give dig den afklaring, som jeg sagtens kan forstå, at du har brug for. Stort kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper