Hej Brevkasse
Jeg har en udfordring i forhold til kærlighed. Jeg gik for 3.5 år siden fra min kæreste. Forholdet var meget præet af psykisk vold og forholdet var generelt ikke sundt, jeg endte ud med en depression. Jeg var i det første halve år efter i stor bedring og nød godt af mine psykolog timer som fik mig rejst igen. Men jeg har så de sidste 2 år ihverfald, døjet med at hun fylder en del i mine tanker (Primært kun minder og gode stunder). Jeg kan ikke selv finde svar på hvorfor, eller hvordan jeg kan slippe af med dem. For jeg føler virkelig det sætter en stopper for mit dating liv, i form af jeg har svært ved at finde interessen i en anden pige.

(25 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at komme videre med sit datingliv, hvis man hele tiden tænker på sin ekskæreste, og alt det gode man havde sammen.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. Det kan være svært at gå med alene.
Vores følelser bestemmer, hvad vi husker bedst
Du skriver, at det er 3.5 år siden, at du gik fra din kæreste. Jeres forhold var præget af psykisk vold, og det var så hårdt, at du endte ud med en depression.
Når man har været i sådan et forhold, så er det helt normalt, at det kommer til at fylde rigtig meget i ens tanker. Også i lang tid.
Der er nemlig nogle kloge mennesker, som har fundet ud af, at jo flere følelser vi har forbundet med et minde, jo bedre husker vi det.
Derfor giver det også rigtig god mening, at dit forhold til din ekskæreste stadig fylder rigtig meget.
Vores hukommelse kan forvirre os
Selvom dårlige minder godt kan fylde lige så meget som gode minder, så har vores hukommelse det med at forvirre eller snyde os.
Rigtig mange som har slået op med deres kæreste, kan genkende følelsen af at tænke tilbage på deres forhold og kun huske de gode ting.
Man glemmer, hvor dårligt man havde det sammen, hvor ubehagelig ens ekskæreste var over for en, og man tænker måske at “så voldelig, var han/hun heller ikke”.
I bund og grund glemmer man, hvorfor det var, at man egentlig slog op?
Man slår op af en grund
Ofte er det et tegn på, at man savner at være sammen med nogen. Og når man gør det, så prøver ens hjerne at snyde en.
Her er det vigtigt at huske på, at man slog op af en grund.
I dit tilfælde, var det fordi hun var psykisk voldelig over for dig i sådan en grad, at det endte med en depression.
Hvad skal du gøre?
Betyder det, at du skal stoppe med at tænke på hende? Nej, det gør det ikke.
Det er helt okay at tænke tilbage på de gode ting i et forhold. Det gør næsten alle. Også selvom det var dårlige forhold.
Men hvad skal du så gøre?
Mit råd til dig er at prøve at læse vores artikel: Kærestesorg – Sådan kommer du dig over din ekskæreste.
Selvom det er lang tid siden, at I har slået op, så står der en masse gode råd til, hvordan du kan parkere tankerne om din ekskæreste og komme videre.
Har du snakket med dine venner om det?
Et af de vigtigste råd i artiklen er, at du skal prøve at tale med andre om, hvordan du har det. Det hjælper at dele sine tanker med andre. Så hvis du får sagt højt, hvad det er der fylder og hvorfor, så kan det faktisk være en stor hjælp.
Derfor synes jeg, at det kunne være en god ide, hvis du snakkede med dine venner om det. De kender måske din ekskæreste og kan huske, hvordan du havde det, da I var sammen.
Måske har de nogle gode pointer eller råd til, hvad du kan gøre, fordi de kan se situationen udefra.
Stort set alle kender til det med kærestesorger og kan derfor relatere til at tænke på en ekskæreste i lang tid.
Har du hørt om Bryd Tavsheden?
At gå fra en kæreste som er voldelig, kan være en svær proces. Man er måske bange for at slå op med dem, og man kan gå og tænke på det i lang tid efter, man har slået op.
Her skal du vide, at du langt fra er alene.
Der er mange andre unge, som har oplevet eller oplever vold i deres parforhold. Hvis det er tilfældet, kan det godt være svært at snakke med nogen om. For hvordan reagerer de, og hvordan skal man sige det?
Hvis du sidder med en følelse af, at det kunne være rart at få talt med nogen om det, så kan Bryd Tavsheden varmt anbefales.
Her sidder der en masse søde og dygtige rådgivere, som ved rigtig meget om vold i forhold. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis dit forhold til din eks stadig fylder og sætter en stopper for dit datingliv.
Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller booke et gratis samtaleforløb.
Det kan være svært at komme videre med sit datingliv, hvis man har svært ved at slippe tankerne om sin eks. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig videre. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper