Kære brevkasse
Min far har nu i en længere periode onaneret foran mig, mens min mor ikke var her. Han har klasket mig i røven og det er ubehageligt krænkende! Han tager buksernes ”sele” (Har lige glemt navnet på det) af og slår mig med det, så jeg stønner. Hvis jeg sidder og ser film, kommer han og piller i mine private steder. Han truer mig med at sende mig langt væk, hvis jeg siger noget. Han har prøvet at torturere mig, mens jeg var nøgen, hvor han bandt mine hænder og plegede, at holde hårdt om mit hår så jeg fik en smerte. Han har aldrig prøvet på samleje med mig, kun at stikke et par finger op, og blowjob. Han har hængt mig på sådan et stativ hvor han så fandt dildoer frem fra min mor af! Jeg har længe fundet mig i det, men det er ikke normalt vel? Min far sagde, at sådan gjorde man altid da han var yngre!
Jeg har egentligt vænnet mig til det, og jeg bliver også liderlig, men det er ulovligt, og burde stoppes!

(Pige, 17 år)
Kære Pige på 17 år
Hold da op. Det lyder som nogle virkeligt grænseoverskridende ting, som din far udsætter dig for. Derfor er jeg så mega glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig det første skridt på vejen imod at få hjælp.
Det er ikke i orden
Når jeg læser dit brev, lyder det som nogle rigtigt voldsomme ting, din far udsætter dig for derhjemme. Og jeg forestiller mig, at det må være rigtigt svært at få sine grænser overskredet så voldsomt af en person, som faktisk skulle passe på dig, og som du skulle kunne have tillid til. Selvom din far ikke har forsøgt at have samleje med dig, så er det stadig seksuelle overgreb det, du bliver udsat for. Og når forældre udsætter sine børn for seksuelle overgreb, så kaldes det for incest. Incest og seksuelle overgreb er, som du selv skriver, ulovligt. Det ved alle voksne i Danmark godt. Så din far ved godt, at han gør noget forkert. Derfor kan det heller aldrig nogensinde være din skyld, at din far udsætter dig for seksuelle overgreb. Det er nemlig altid den voksnes opgave at sørge for, at det ikke sker.
Det skal stoppes
Når man i en lang periode er blevet udsat for incest, så kan man godt vænne sig til, at det bare er sådan, det er hjemme hos en. Det er heller ikke unormalt, at man oplever at blive våd, når man bliver udsat for et seksuelt overgreb. Det er ikke et tegn på, at man gerne selv vil. Det er ens krop, der reagerer helt instinktivt. Og det er ikke noget, som man selv har kontrol over. Så når du skriver, at du har vænnet dig til det, og at du bliver liderlig, så gør det ikke de ting, som din far gør mere i orden. Og det betyder ikke, at du har lyst. Men det betyder, at det har stået på alt for længe. Og som du selv skriver, skal det stoppes. Der er nemlig ingen børn eller unge, der skal udsættes for seksuelle overgreb. Heller ikke dig.
Snak med en voksen, du er tryg ved
Mit allervigtigste råd til dig er, at du skal fortælle de ting, du har skrevet i dit brev til mig til en voksen, der er tæt på dig. Så de kan hjælpe dig med at få sat en stopper for de ting, din far gør imod dig. Det kan være rigtigt svært, hvis den der udsætter en for de seksuelle overgreb, har truet med, at man ikke må fortælle det til nogen, som din far har. For så kan man nemt blive bange for, hvad der kommer til at ske efter, man har fortalt det. Men jeg er næsten sikker på, at den voksne du snakker med, nok skal passe på dig. Og sørge for, at der ikke kommer til at ske dig noget.
Jeg kommer til at tænke på, hvordan dit forhold til din mor er? Tror du, du ville kunne fortælle hende, at din far udsætter dig for seksuelle overgreb, når hun ikke ser det. Det er normalt, at det kan være svært at fortælle det til sin mor, hvis ens far udsætter en for seksuelle overgreb. Man kan måske være bange for, at ens mor ikke vil tro på en. Men forhåbentligt vil din mor lytte til, hvad du fortæller hende og tro på dig.
Hvis du har erfaring med, at din mor ikke kan hjælpe dig ordentligt eller ikke lytter til dig, er der så en anden voksen i nærheden af dig, som plejer at være god til at lytte til, hvad du fortæller dem? Det kan for eksempel være en lærer på din skole eller måske et andet familiemedlem. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får det sagt til nogen.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis der slet ikke er nogen voksen i nærheden af dig, som du kan snakke med, så skal du tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig, og de kan snakke frem og tilbage med dig om, hvad du har brug for. Og hvordan de kan hjælpe dig bedst. De frivillige rådgivere hos Børnetelefonen har snakket med børn og unge, der bliver udsat for incest før. Så de ved god, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok hjælpe dig så godt, som de overhovedet kan med at få sagt dee ting, som du gerne vil have sagt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, du får snakket med en voksen, der kan hjælpe dig med at få sat en stopper for det her. For det din far udsætter dig for, er ikke okay. Og det skal du ikke bo i.
De bedste hilsner fra en Mindhelper