Hej
Jeg er en pige på 18 år
Og da jeg var 12 blev jeg voldtaget og har aldrig snakket med nogle om der, men kan i hjælpe mig med at snakke med nogle om det eller finde et sted jeg kan snakke med nogle.

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Jeg er ked af at høre, at du har været udsat for en voldtægt. Det er en rigtig svær ting at gå igennem – især hvis man går med oplevelsen alene. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. Det er det første skridt på vejen mod at få hjælp.
Godt gået
Du skriver, at du aldrig har talt med nogen om voldtægten, men at du gerne vil snakke med nogen om det nu. Det er super godt gået, at du er nået til et sted, hvor du rækker ud efter hjælp. For når man har været udsat for sådan en oplevelse, kan det påvirke en rigtig meget. Derfor kan oplevelsen også stadig sidde i en mange år efter.
Mange der har været udsat for en voldtægt, synes det kan være rigtig svært at tale om. Det kan der være mange grunde til. Nogle er bange for, hvordan andre vil reagere, når de fortæller det – vil folk blive kede af det? eller vil de tage det seriøst? Andre føler måske skyld og skam over det som er sket. Og derfor vælger de at gå med oplevelsen alene.
Men ligegyldigt, hvad grunden er til, at man ikke har fortalt andre om voldtægten. Så er det en hammer god ide, at tale med nogen om det. For man fortjener at få støtte og hjælp. Så mega sejt, at du har besluttet dig for, at ville tale om det.
Start med en du kender
Et godt sted at starte er ved at fortælle en du er tryg ved, om voldtægten. Det kan for eksempel være en forældre, en god veninde, eller en helt tredje.
Selvom det kan være svært, kan det også være en stor lettelse, at få sagt højt. Og så kan den du taler med måske også hjælpe og støtte dig, når du skal ud og søge hjælp.
Hvis du gerne vil have lidt råd til at tage snakken, kan du prøve at kigge på artiklen om at tale med forældre om svære ting. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre. Nogle unge synes også det kan være en hjælp, at skrive et brev, og vise til den de vil tale med. På den måde kan det være lettere at komme i gang med samtalen.
Steder du kan få hjælpe
Du spørger også, om der er nogle steder vi kender, hvor du kan snakke med en om voldtægten. Jeg tænker bestemt, at det kan være en rigtig god ide at tale med en professionel om det, som du har oplevet. Derfor vil jeg også komme med lidt bud herunder.
Der er forskellige steder man kan tage fat i, når man har været udsat for en voldtægt. Et af dem er Center for voldtægtsofre. Her kan man få hjælp og rådgivning – også selvom det er mange år siden, at det er sket. Dem som arbejder på centrene ved en helt masse om, hvordan det kan påvirke en, at blive udsat for voldtægt. Inde på deres hjemmeside kan du se et kort over de forskellige centre. Så der kan du finde telefonnummeret på det tættest på dig.
Du kan også ringe til Offerrådgivningens telefon. Hos offerrådgivningen taler de med en masse forskellige mennesker hver dag, som har været ofre for forskellige ting – herunder også voldtægt. Derfor gør de også deres bedste for at lytte og støtte. Så dem kan jeg også varmt anbefale.
Lægen kan hjælpe dig videre
Jeg vil også råde dig til at tage op til din egen læge. Lægen kan nemlig henvise dig videre til f.eks. en psykolog, hvor du kan få samtaler. De fleste forbinder det at gå til lægen med noget fysisk. Men lægen er vant til at tale med folk, om alle mulige forskellige ting – også om svære tanker, følelser og oplevelser.
Hvis du vil læse lidt om det med at tage til lægen, så kan du kigge på artiklen Alt du skal vide om at tage til lægen når du har det svært.
Du kan måske også spørge en du er tryg ved, om de vil tage med derop? For mange kan det i hvert fald være lidt lettere at tale med lægen, hvis de har en med under armen.
Svære oplevelser er ikke noget man skal gå med alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at du finder et godt tilbud, som kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper