Hej Mindhelper
For noget tid sidden var jeg rørt steder som jeg ikke havde lyst til at blive rørt, og jeg blev også ved med at sige nej og stop. det var virkeligt ubehageligt, og hver gang jeg tænker på det, føler jeg mig utilpas og jeg kan ikke være i min egen krop. jeg blev ikke voldtaget, men jeg blev rørt steder jeg ikke havde lyst til.

(15 år)
Kære Du
Det er en rigtig ubehagelig oplevelse at blive rørt steder, man ikke har lyst til. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det er ikke noget, du skal gå med selv.
En svær oplevelse
Du skriver, at du ikke blev voldtaget, men at du blev rørt steder, du ikke havde lyst til. Du skriver også, at du sagde nej og stop. Det kan være rigtigt grænseoverskridende, at blive rørt, uden man har lyst til det. Og Sådan en oplevelse kan godt sidde i en bagefter.
Selvom man ikke har haft sex, så er det stadig et overgreb, når en anden rør ved en, og bliver ved med det, efter man siger stop. Derfor er det også normalt, at ens krop reagerer på det bagefter. Måske føler man sig utilpas og ked af det, eller får en følelse af, ikke at kunne være i sin egen krop, som du beskriver. For minderne om oplevelsen kan godt sætte sig i kroppen.
Tal om det
Når man er blevet rørt steder, man ikke havde lyst til, er det vigtigt at tale med nogen om det. For det er ikke en oplevelse, man skal gå med alene. Derfor er mit bedste råd til dig også at fortælle en voksen om oplevelsen. For så kan den voksne hjælpe og støtte dig. Det kan tit også være med til, at de svære tanker og følelser bliver lettere at gå med. Lidt ligesom hvis man bære en tung kuffert, og der så er en der komme og tager fat i hanken.
Nogle af de voksne som er tættest på en, er ofte ens forældre. Så måske kan du tale med dem, om oplevelsen? Det kan også være at der er en anden voksen, du hellere vil tale med. Og det er helt okay – det vigtigste er, at du taler med nogen om det. Så det kan f.eks. også være en lærer, en god venindes mor, eller en helt tredje.
Mange unge, som har oplevet, at blive rørt uden de havde lyst til det, synes det kan være svært at tale om. Nogle føler at det er pinligt, eller måske har de skyldfølelse og kan ikke lade være med at tænke på, at de skulle have gjort noget anderledes i situationen. Hvis du har det sådan skal du vide, at du ikke er alene. Men det er også vigtigt for mig at sige, at man aldrig er skyld i, at andre overskrider ens grænser på den måde. Derfor fortjener man heller ikke, at skulle klare sig igennem det alene.
Nogle unge synes, det er lettere at skrive et brev og give til den, de vil snakke med. Så det kan du også overveje. Eller du kan vise det brev, du har sendt herind. Du kan læse flere råd til at tale om svære ting i Guiden til at tale med forældre. Den kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Få hjælp
Det kan også være en god ide, at få hjælp fra nogen ude fra, når man har oplevet noget ubehageligt. For selvom oplevelsen fylder rigtig meget lige nu, så er det muligt at få det bedre. Sommetider har man bare brug for en hjælpende hånd.
Jeg har lavet en liste herunder med nogle tilbud, som måske kan være noget for dig. Hvis du synes, det er en stor mundfuld, så kan du også spørge en, du er tryg ved, om i kan kigge på tilbudene sammen. Og måske kan den anden også hjælpe dig med at ringe eller skrive, til et af stederne.
Center for voldtægtsofre: Det første sted er Center for voldtægtsofre. Her ved de en helt masse om, hvad det vil sige, at have fået overskredet sine grænser. De arbejder også med overgreb, hvor der ikke har været sex. For de ved, at det stadig er noget, som kan påvirke en meget. Man kan også sagtens tage fat i dem, selvom det måske er lang tid siden, det er sket. Du kan finde oplysningerne på det center, som er tættest på dig på deres hjemmeside.
Offerrådgivningen: Et andet tilbud, som jeg varmt kan anbefale er Offerrådgivningen. Her kan man ringe ind anonymt ind, hvis man har været udsat for en ubehagelig oplevelse. Rådgiverne der arbejder hos Offerrådgivningen er rigtig søde og dygtige. Og de ved godt, at det er noget, som kan være svært at tale om. Så de gør altid deres bedste for, at det skal være en god oplevelse at ringe derind.
Headspace: Til sidst vil jeg også nævne Headspace. Headspace er et sted for unge, hvor man kan komme og få samtaler. Her kan man tale om lige netop det, som fylder. Ingen problemer er for store eller små. Og de frivillige som arbejder i Headspace er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Så dem kan du trygt tage fat i. Det er gratis, og du kan også være anonym, hvis du helst vil det. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer, og eller kan du også skrive til dem på chat.
At være blevet rørt uden man havde lyst til det, er en svær oplevelse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper