Hej
Jeg har nu gået rundt med dette i et par måneder og kan stadig ikke sove ordentligt.
Jeg tror jeg skriver dette brev, bare så jeg kan få det jeg tænker på 24/7 ud. Jeg ville nemlig aldrig kunne se nogen i øjnene hvis jeg fortæller hvor svag jeg var i forhold til dette.
Til min vens fødselsdag for lidt tid siden, var hans bror der selvfølglig også. Han var mange år ældre end mig. Kommer aldrig over hvordan en voksen mand dobbelt så gammel som mig selv, kunne finde på at gøre sådan noget mod en lille pige.
Jeg husker jeg skulle ud på toilettet, men inde jeg når at lukke døren smutter han med ind, og låser døren. Jeg bliver usikker og med det samme begynder han at voldtage mig…..jeg siger nej og prøver at kæmpe mig fri, men han er selvfølglig stærkere end mig. Jeg taber…
Jeg husker alt, det var forfærdeligt.
Efter han bliver færdig, kommer jeg endelig ud og løber grædende ud på vejen, jeg tager hurtigt hjem.
Jeg har ikke været mig selv siden, det føles som om hele mig er blevet ødelagt….
Hvad skal jeg gøre, tør ikke sige det til nogen.
Det er også for sent at melde.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Jeg er super glad for, at du har skrevet herind. For det er en rigtigt grim ting, du blev udsat for til din vens fødselsdag, og det skal du ikke gå alene med. Derfor er det så godt, at du har rakt ud efter hjælp ved at skrive herind.
Allerførst vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har rettet lidt i dit spørgsmål. Det har jeg kun gjort, fordi jeg gerne vil være helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig.
Du er ikke svag
Du skriver i dit brev, at du ikke vil kunne se nogen i øjnene, hvis du fortæller dem, hvor svag du var, da du blev voldtaget. Det er ikke unormalt, at man kan komme til at føle sig svag, når man er blevet voldtaget. Det er desværre en følelse som rigtigt mange, der er blevet voldtaget, kæmper med. Men jeg vil rigtigt gerne understrege, at du ikke er svag. Du kunne ikke have gjort noget anderledes. Du gjorde alt, hvad du overhovedet kunne for at give udtryk for, at det som din vens bror gjorde imod dig ikke var i orden. Og det er ikke dig, der har gjort noget forkert. Det er din vens bror, der har gjort noget, som han godt vidste, ikke var okay. For voldtægt er aldrig nogensinde i orden, og det ved din vens bror godt.
Er der nogen, du ville være tryg ved at snakke med?
Det kan være rigtigt svært at fortælle til andre, at man er blevet voldtaget. For det er en meget voldsom oplevelse at blive voldtaget. Derfor er det også utroligt sårbart at skulle fortælle andre om det. Så det giver rigtigt god mening, at du ikke tør fortælle nogen om det. Men det er rigtigt vigtigt, at du får snakket nogen alligevel. Også selvom det er svært. For du har det rigtigt skidt for tiden, og det er helt naturligt. For voldtægt er en svær oplevelse, som påvirker en rigtigt meget. Derfor er det heller ikke noget, som du skal klare alene.
Du kan forestille dig, at det er lidt ligesom at skulle bære en sportstaske, som er fyldt med mursten. Selvom du måske godt kan bære den selv i et stykke tid, så vil den blive for tung på et tidspunkt. Men hvis der kommer en og tager i den anden hank, så kan du pludseligt bære tasken igen, fordi den er blevet lidt lettere.
Derfor tænker jeg også på, om der er bare en voksen i nærheden af dig, som du ville være tryg ved at snakke med? Det kunne være en af dine forældre, det kunne være en lærer på din skole eller det kunne være en helt tredje person. For det betyder ikke så meget præcis, hvem det er. Det skal bare være en person, som plejer at være god til at lytte til dig og hjælpe dig. Og som du vil kunne snakke med, så du ikke skal være alene om at klare dig igennem det her. Hvis det er for svært for dig at få ordene over dine læber, så kan du skrive det i et brev, som du kan give til den person, du gerne vil snakke med. Så kan de læse brevet og snakke med dig om det bagefter. På den måde skal du ikke sige så meget selv.
De kan hjælpe hos Center for Voldtægtsofre
Når du skriver, at det også er for sent at anmelde voldtægten. Så tænker jeg på, om det er fordi, du gerne vil anmelde det? For hvis du gerne vil det, så skal du vide, at det ikke er for sent. Hvis man er under 18 år, når man er blevet udsat for voldtagt, som du er, så bliver sagen aldrig forældet. Det vil sige, at du altid vil kunne anmelde voldtægten, selv hvis du først gør det om 20 år. Du skal dog vide, at det er okay, hvis du ikke har lyst til at anmelde voldtægten. Det er ikke alle, der har lyst til det, eller føler sig klar til det, og det er også helt okay.
Men uanset om du har lyst til at anmelde voldtægten eller ej, så synes jeg du skal tage fat i Center for Voldtægtsofre. Derinde sidder der nemlig en masse dygtige mennesker klar til at hjælpe dig. De er uddannet til at snakke med mennesker, der er blevet udsat for voldtægt. Så de har snakket med rigtigt mange piger og kvinder, som har oplevet noget af det samme som dig. Derfor ved de også godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok gøre alt, hvad de overhovedet kan for, at det bliver en god oplevelse for dig at snakke med dem. Samtidigt så kan de også hjælpe dig med at anmelde voldtægten til politiet, hvis du gerne vil det.
De er også altid klar til at snakke hos Headspace
Du må også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med. Headspace er nemlig et sted, hvor man kan komme og tale med en frivillig rådgiver, hvis man er ung og har det svært. De frivillige rådgivere hos Headspace har snakket med en hel masse forskellige unge, der har haft det svært af mange forskellige grunde. Derfor skal de også nok gøre alt, hvad de overhovedet kan for, at du føler dig tryg ved at snakke med dem. Du kan være helt anonym hos Headspace. Så der er ikke nogen, der behøver at vide, hvem du er, hvis du har det bedst med det.
Jeg håber rigtigt meget, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig til at finde ud af, hvem du kan række ud til og fortælle om voldtægten. For du fortjener ikke at skulle gå med det alene. Det er der ingen, der gør.
De bedste hilsner fra en Mindhelper