Hej Mindhelper
Jeg har haft en depression, jeg skar i mig selv og havde selvmords tanker min bedste ven T. på det tidspunkt hjalp mig, han fik mig til at indse at selvmord ikke er noget man skal og jeg var mere værd end det, men cirka en måned efter jeg fik det godt begyndte han at være krænkende. Ham og hans kammerater begyndte at tage på min krop foran andre. Han skubbede mig nogle gange op af væggen i klassen og tog på mig men han viskede ting i øret på mig. Han pillede ved mig under bordet i timerne. Engang fik han nogle af sine kammerater til at holde døren til toilettet så mig og ham var der inde. Han pillede ved mig og kyssede på min krop. Han rørte mig mellem benene. Han har også tvunget mig til at smide trøjen foran ham og 3 andre drenge. Han tog på mine bryster og så gik jeg. Han kyssede mig til en fest før han blev fuld. En dag i skolen efter festen da han så mig på gangen gik han hen til mig og ville han en krammer ville afvise ham men han klemte mit håndled og hev mig tilbage. Han ga mig en krammer, smilte og gik videre. En uge efter ca. prøvede han at kysse mig midt på gangen. Men rev mig løs og gik. Synes det er virkelig ubehageligt men han reagere ik når jeg siger han skal stoppe eller lade mig være. Jeg har fortalt en ven om det og han siger jeg skal melde det fordi at det er strafbart at pille andre mellem benene hvis de siger stop og blive holdt imens. Men har læste en masse hjemmesider igennem og kan ikke finde ud af om der er strafbart og alligevel ville jeg ikke kunne få mig selv til at melde ham for føler jeg skylder ham noget efter han hjalp miG. Men han er blevet meget voldelig
Skylder jeg ham noget?
Er det strafbart?
Hvad ska jeg enlig gøre for kan ikke ignorere ham mere?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Jeg er simpelthen så glad for, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser og spørgsmål med os. For det du oplever er på ingen måder okay og det behøver du ikke finde dig i. Derfor er det også bare så godt, at du rækker ud efter hjælp. For nogle ting er bare alt for svære til, at man kan klare dem helt alene.
Det han gør er ulovligt
Det er sådan i Danmark, at det er ulovligt at udnytte, være voldelige overfor eller krænke andre. Det du beskriver for mig er seksuelle overgreb og jeg kan sagtens forstå, at du ikke kan holde det ud længere. Det må være rigtigt ubehageligt og hårdt og det er der ingen mennesker, som fortjener at opleve. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at han bliver stoppet hurtigst muligt, så du kan være i fred igen. Nu skriver du, at du var lidt i tvivl om, om det er strafbart. Og ja, det kan være strafbart, fordi det er meget forkert at udsætte andre mennesker for krænkelser. Derfor kan det også være en god idé, at melde det til politiet, hvis man bliver udsat for krænkelser og seksuelle overgreb. Og det er fuldstændigt okay, at melde ham – for du skylder ham ikke noget. Hvis du vil læse mere om dine rettigheder, så har Børnetelefonen skrevet det ned på en måde, som er nem at forstå. Det er ikke alle som har lyst til at melde det til politiet. Og det bestemmer man også selv om man vil. Men det er vigtigt, at du får det fortalt til nogle, så det kan blive stoppet. Jeg skriver lidt mere om, hvem der kan hjælpe dig lidt længere nede i brevet.
Du skylder ham ikke noget
Det er rigtigt ubehageligt at blive krænket, og det kan gøre en rigtigt ked af det og frustreret. Selvom han tidligere har hjulpet dig, så skylder du ham ikke noget. Bare fordi han var sød ved dig på et tidspunkt, så har han ikke ret til dig på nogen måder. Når man hjælper nogle, så er skal man gøre det, fordi man gerne vil være sød – ikke fordi, at man vil have noget fra personen, som man hjælper. Det er ikke din skyld, at ham og de andre drenge udnytter dig. Det er kun deres skyld og det er slet ikke okay, at de krænker dig. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du ikke bare prøver at ignorere ham, men at du får fortalt nogen om, hvad du oplever, så det kan blive stoppet lige med det samme. Jeg synes det er rigtigt flot, at du har sagt stop og bedt ham om at holde op. Det burde han have gjort og derfor er det netop seksuel krænkelse, når han gør det mod din vilje. Du har gjort dit allerbedste for at få ham stoppet, men det gjorde han ikke. Derfor er det rigtigt vigtigt, at der er nogle voksne, som tager over nu og sørger for, at det bliver stoppet.
Snak med dine forældre
Det er en rigtig god idé, at du fortæller dine forældre om, hvad der sker. Så kan de nemlig få det stoppet og hjælpe dig videre. Det kan være rigtigt svært at fortælle sine forældre, at man er blevet udsat for seksuelle overgreb, men de fleste forældre elsker deres børn super højt og vil rigtigt gerne hjælpe, når man er blevet udsat for krænkelser. Det er nemlig ens job som forældre, at passe på sine børn. Dine forældre kan også sørge for at skolen bliver kontaktet, så det bliver stoppet lige med det samme. De kan også ringe til politiet og sørge for, at der bliver styr på hele. Du kan læse vores artikel om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting, hvis du synes, det er hårdt, at skulle fortælle dem det. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan tage samtalen på en god måde. Ellers så kan du også altid vise dem det her brev, som du har sendt til mig. For der har du beskrevet de ting, som det er vigtigt, at de ved. Det vil også være en helt okay måde, at fortælle dem om det på.
Snak med en lærer eller anden voksen på skolen
Hvis du synes det er rarere at snakke med en voksen på skolen, så kan du også sagtens gøre det. Hvis man fortæller på ens skole, at nogle af de andre krænker en, så skal skolen reagere på det og få det stoppet. Det står der nemlig i loven. Måske har du en yndlingslærer, pædagog, rektor, som du er glad for. Så kan du fortælle ham/hende hvad der sker og så er jeg næsten helt sikker på, at de nok skal tage over og sørge for, at det bliver stoppet. Skolen kan også fortælle dine forældre om hvad der er sket for dig, hvis du synes det er det rareste.
Ring til politiet
Hvis du har lyst, så kan det kan være en god idé, at ringe til politiet på nummeret 114 og melde ham. For som jeg nævnte tidligere, så er det ulovligt at udsætte andre for krænkelser. Så kan det være en god idé, at politiet bliver gjort opmærksom på det. Hvis du har nogle sms’er, billeder eller andet, som viser at han er krænkende overfor dig, så er det vigtigt, at du gemmer det, så du vise det til politiet eller skolen som bevis, hvis det bliver nødvendigt. Det kan være rigtigt rart, at få sine forældre eller en anden voksen til at ringe til politiet for en, men man kan også sagtens ringe selv.
Kontakt Børnetelefonen
Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre eller måske har brug for hjælp til at snakke med dem, eller du måske bare har lyst til at snakke med nogen om, hvad der er sket, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der frivillige klar til at snakke med en og hjælpe med ens problemer. De er vant til at snakke med børn og unge om alt mellem himmel og jord. Og man må altid kontakte dem, uanset hvad ens problem er. De er super søde og rigtigt dygtige. Og de kan også hjælpe dig med at få snakket med dine forældre, hvis det er rart for dig. Man kan både skrive, chatte og ringe til Børnetelefonen. Det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem hvem du er. Hvis du har flere spørgsmål til, hvad du skal gøre, så kan de også være super gode at snakke med, fordi du lidt nemmere vil kunne uddybe og fortælle/spørge om mere gennem deres chat eller telefon. Her på brevkassen kan vi desværre ikke chatte sammen på samme måde. Men du må selvfølgelig altid sende os endnu et brevkassespørgsmål.
Det er rigtigt ubehageligt at blive udsat for seksuelle krænkelser. Og derfor er det rigtigt vigtigt, at få fortalt det til en voksen, så det kan blive stoppet. For du fortjener selvfølgelig at have det rigtigt godt og kunne gå i fred.
Jeg håber at mine råd har kunne hjælpe dig og så krydser jeg fingre for, at du får fortalt det til en voksen hurtigst muligt.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper