Jeg bliver ret usikker, når mine veninder spørger, hvad jeg har fået i en test. Jeg er bange for, hvad de mon tænker, hvis mit resultat er lavere end deres.
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 14 år, og jeg har det nogen gange lidt svært i skolen. F.eks. når vi har haft test og jeg sidder sammen med mine veninder og de spørger om mit resultat fra testen, føler jeg mig tit usikker på hvad de mon vil tænke om mig, hvis mit resultat f.eks. er lavere end deres.
Jeg bliver ofte rigtig nervøs inden vi skal have svar på prøver, fordi jeg altså ved hvad jeg bliver spurgt om lige bagefter. Det synes jeg ikke er særlig rart, da jeg synes det lægger et rigtig stort pres på ens skuldre.
Jeg vil egentlig bare gerne høre jeres mening om det her, eller om I evt. har en ide til hvordan jeg kan slippe af med nervøsiteten omkring det.
På forhånd tak 🙂
Hilsen den usikre pige

(Pige, 14 år)
Kære usikre pige
Tak for dit brev. Det er en fin beskrivelse af dit problem, og noget som jeg tror rigtig, rigtig mange unge kan genkende. Følelsen af hele tiden at skulle leve op til veninder og venner, og mærke angsten for ikke at kunne følge med. Både i skolen og socialt. Det er stressende, og som du fortæller, også noget der kan gøre nervøsiteten før prøver endnu større.
I vennegrupper og skoleklasser kan stemningen være meget forskellig. I nogle grupper handler det hele tiden om at være den bedste, og konkurrere med hinanden. Andre grupper er mere omsorgsfulde; her spørges der mest for at vise en venligt ment interesse. Og måske fordi man er lidt nysgerrig.
Uanset hvilken af de to grupper dine veninder tilhører, skal du vide at ALLE mennesker tror at andre lægger mere mærke til dem, end de reelt gør. Det er lidt ligesom dem der rødmer eller stammer: man tror at alle i rummet kigger på én, og tænker “hvor kikset”. Men sådan er det langt fra. I virkeligheden er folk fyldt op af deres egne tanker og følelser, og har travlt med at bekymre sig om hvordan de selv ser ud i alle andres øjne.
Det kan nogen gange være rart at have i hovedet, når du bliver bekymret for at give dit testresultat til dine veninder. De vil høre hvad du siger, men 10 sekunder efter vil de være mere optagede af at kigge på den søde fyr der går forbi på gangen eller snakke om weekendens planer. Eller de vil selv være nervøse for at røbe deres eget testresultat.
Når du bliver overmandet af nervøsitet, kan det være rigtig godt at få styr på vejrtrækningen. Så falder der mere ro over kroppen, og du føler dig ikke længere så usikker. I denne artikel om eksamensnervøsitet er der link til en video med gode vejrtrækningsøvelser, du kan prøve. (De kan også bruges til andre ting end eksamen)
Det kan også være en god idé at prøve at snakke med dine veninder i skolen om hvordan du har det. Måske ved de slet ikke, at du ikke synes det er rart at blive spurgt? Hvis du ikke har lyst til det, kan du også prøve at fortælle det til dine forældre eller en anden god veninde. Det kan være at de har nogle erfaringer, som kan hjælpe dig.
Det kan lette helt enormt bare at fortælle om sine tanker til andre, og få at vide at det er helt normalt at have det sådan.
Held og lykke med det 🙂
Kærlig hilsen Mindhelper