Hej.
Jeg hedder M. Jeg bliver rigtig hurtigt nervøs, når jeg skal fremlægge. Jeg ved ikke, hvad der sker for mig. Når jeg fremlægger så taler sygt hurtigt og jeg lægger ikke mærk til det. I dag skulle jeg fremlægge i dansk. I starten talte jeg sygt hurtigt og jeg lagde sket ikke mærk til det. Min veninde sagde det til mig. Jeg blev mega pinlig berørt. Hader det mega meget. Ved ikke, hvordan jeg skal kontrollere det. Håber i kan hjælpe :))

(Pige, 15 år)
Kære Pige på 15 år
Fremlæggelser er noget, der kan gøre de fleste lidt spændte. Men det er rigtigt træls at fremlægge, hvis det gør en rigtigt nervøs.
Allerførst vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det har jeg kun gjort for, at jeg er sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit spørgsmål.
Det er helt normalt
Du skriver, at du rigtigt hurtigt bliver nervøs, når du skal fremlægge. Det kan være rigtigt træls, hvis man bliver super nervøs lige inden, man skal op og fremlægge. Men det er faktisk også helt normalt. Det bliver langt de fleste – så det ville næsten være mere mærkeligt, hvis du ikke blev lidt nervøs. Nervøsiteten kommer, fordi din hjerne forbereder sig på, at du skal til at præstere. Så hjernen sørger lige for, at din evne til at reagerer bliver lidt hurtigere, sådan så du er totalt parat til at svare på de spørgsmål, dine lærere kunne finde på at stille dig.
Så hvis man er tilpas nervøs – ikke for meget og ikke for lidt – så hjælper nervøsiteten faktisk en med at præstere bedre. Men der er selvfølgeligt nogle, der bliver mere nervøse end andre. Og hvis man bliver for nervøs, når man skal fremlægge, kan det være rigtigt træls. For så kan nervøsiteten faktisk spænde ben for, at man kan klare sig godt, fordi man for eksempel glemmer alt, hvad man har lært i ren og skær nervøsitet.
Øv dig
Jeg kan godt forstå, hvorfor du blev pinligt berørt, da din veninde nævnte, at du snakkede hurtigt i starten af fremlæggelsen. For man kan godt komme til at føle, at man har gjort noget forkert, når andre kommenterer på noget, som man gør. Men det er faktisk helt normalt at komme til at snakke hurtigt, når man er nervøs. Og jeg tror, der er rigtigt mange, der kan nikke genkendende til det. Det sker, fordi alting bare lige kører i et gear højere, når man er nervøs. Så hvis man ikke tænker over det, så er det virkeligt nemt at komme til at snakke hurtigt.
Derfor tænker jeg også, at det faktisk er en rigtigt god start, at du er blevet opmærksom på, at du gør det. For når du er opmærksom på, at du snakker hurtigt, når du er nervøs, så er det også nemmere at prøve at gøre noget ved det. Du kan for eksempel prøve at øve dig i at holde en pause for hver sætning, du har sagt og så lige tage en dyb vejrtrækning, der går helt ned i maven. På den måde bliver du nemlig tvunget til at stoppe op og sænke tempoet, når du snakker.
Samtidigt så kan det faktisk også hjælpe rigtigt effektivt på nervøsitet, at man lige husker at trække vejret ordentligt ned i maven. Det sender nemlig signal til ens krop om, at den godt kan slappe af. Vi har også en artikel på Mindhelper, der handler om, hvad man kan gøre ved sin nervøsitet. Den er godt nok ikke rettet specifikt mod fremlæggelser, men måske er der nogle gode råd i den, som du kan bruge alligevel?
Snak med dine lærere
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine lærere om, at du bliver nervøs, når du skal fremlægge? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. For jeg tænker, at dine lærere rigtigt gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme til at slappe lidt mere af, når du skal fremlægge. Og måske har de også nogle gode tips og tricks til, hvordan du kan huske dig selv på at snakke lidt langsommere, når du fremlægger. Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det bliver nemmere for dig at komme igennem fremlæggelser i fremtiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper