Når jeg skal fortælle noget langt til andre, føler jeg, at jeg udtaler ordene helt forkert. Folk siger ofte “hvad?”, og det gør mig endnu mere nervøs.
Hej Mindhelper
Ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre…
Føler at jeg har ret svært ved at tale, det har ikke noget at gøre med fremlæggelser eller når jeg skal møde nye mennesker, det er bare sådan når jeg taler til mine venner eller familie, især når jeg skal fortælle om noget langt, jeg føler at jeg ‘misser’ hvert ord og udtaler dem helt forkert. Og hver gang nogen siger ‘hvad’ til hvad jeg siger, bliver jeg endnu mere nervøs, og ofte undgår helt at sige noget. Der er dog også dage hvor jeg føler jeg taler helt normalt og er langt mere selvsikker, men det er mere og mere sjældent…
Især min bedsteveninde, som taler ekstremt klart og tydeligt, og siger hvad til hver eneste sætning jeg siger, gør mig rigtig usikker.
Har i nogle ideér til hvad man kan gøre???
Ved ik om det kunne have noget at gøre med at jeg ser virkelig mange serier på Netflix på engelsk udelukkende???

(Pige, 13 år)
Kære 13-årige pige
Det lyder ikke sjovt, at du føler, at du misser hvert ord eller udtaler dem helt forkert. Og specielt ikke, at det gør dig nervøs, når folk spørger “hvad?”.
Bliv klog på de gode dage
Jeg tænker på, hvor lang tid, at du mon har oplevet det her? Og hvornår oplever du mest at snuble over ordene og udtale dem forkert? Du siger, at der er dage, hvor du taler helt normalt. Så du oplever altså ikke det her hele tiden. Hvad kendetegner de dage, hvor du føler dig mere selvsikker og har de gode dage? Se om du ikke kan finde frem til det – skriv dem eventuelt ned på et stykke papir. På den måde kan du blive klar over, hvad det muligvis er, der gør de gode dage til gode.
Måske er der lidt nervøsitet indblandet?
Du skriver, at du har svært ved at tale. Men der har ikke noget at gøre med fremlæggelser eller at møde nye mennesker. Det er mere generelt. Jeg synes, at det lidt lyder som om, at der er noget nervøsitet koblet på. Netop fordi du skriver, at du andre dage føler dig mere selvsikker, og at du bliver mere nervøs, når folk siger “hvad?”. Prøv at kigge på vores artikel om tips til at tage lidt af nervøsiteten. Måske er der noget, der kan hjælpe dig.
Stop op og træk vejret
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det ikke er særlig fedt at misse hvert ord. En første ting du kan gøre er at se, om du ikke kan tage det rolig. Stoppe op, hvis det går for stærkt. Og så trække vejret heeeelt ned i maven. Det er okay at snuble over ordene. Det gør vi alle sammen. Hvad tænker du for eksempel, hvis folk vrøvler eller udtaler ord forkert? Ikke rigtig noget, vel? Det gør jeg i hvert fald ikke. Jo, måske lige: “Hun har meget på hjertet. Kan jeg mon gøre noget, så hun kan slappe lidt af og tage det roligt?”. Men så heller ikke mere end det.
Tag farten af og tal tydeligt
En anden ting jeg synes, du kan tænke på, er at tage farten helt af, når du skal snakke. Giv dig endelig god tid til at få formuleret dine sætninger. Og tal virkelig tydeligt. Jeg kommer til at tænke på, om du har fået at vide, at du mumler eller taler lavt? Og at det er derfor, at folk siger “hvad?” til dig? Hvis du har det, vil det helt sikkert hjælpe, hvis du øver dig i at snakke tydeligt og roligt. Prøv det.
Hvad med de engelske serier?
Du spørger, om dine problemer med at tale kan skyldes, at du ser en masse serier på engelsk. Hvad tænker du på i forhold til det? Er det, fordi du udtaler de danske ord med engelsk accent? Eller at du misser ordene, fordi du ikke kan finde ordene på dansk? Hvis det ikke har noget med det at gøre, tænker jeg ikke umiddelbart, at de engelske serier kan være synderen i dit tilfælde. Men det er godt at tænke over, hvad det muligvis kunne være, så man kan gøre noget ved det.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre. Held og lykke med det i hvert fald.
De bedste hilsner fra Mindhelper