Hej
Jeg er en pige på 13 år og jeg skal i 7 klasse efter sommerferien, jeg skal over på en udskolings skole hvor der bliver slået min skole og to andre skoler sammen, jeg er kommet i klasse med en pige, og tre drenge fra min gamle klasse. Vi mødte vores nye klasse torsdagen inden sommerferien, og jeg følte ikke rigtig at jeg snakkede med nogle fra min nye klasse jeg følte bare jeg stod sammen med pigen fra min gamle klasse og snakkede… og det er jeg lidt øv over nu fordi jeg havde sådan glædet mig til at møde de andre mennesker og finde ud af hvem de er. Jeg er rigtig bange for at miste de venner jeg har og at jeg slet ikke kommer til at få nogle nye, jeg er også ked af det over at miste min gamle klasse fordi vi lige havde fået et godt bånd og der var slet ikke nået drama. Men nu går jeg bare hele sommerferien og er bange for at jeg ikke får nogle venner og det… skal jeg stoppe med at være bekymrede? En af mine veninder siger at jeg skal lade være med at være bekymrede men at hun ved at jeg kommer til at få det svært i starten af skoleåret fordi jeg er meget en MEGET genert person, og jeg er bange for at jeg har social angst. HVAD SKAL JEG GØRE?

(13 år)
Hej 13 årig
Det er altid æv, når ens klasse skal deles, hvis man er glad for den klasse, man går i. Og det er helt naturligt at blive ked af det og bekymret over det. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er naturligt at være bekymret
Jeg kan sagtens forstå, at du går med en masse bekymringer om, hvad der skal ske på den anden side af sommerferien, når jeres skoler bliver slået sammen. For det kan være super skræmmende at skulle over i en ny klasse med en hel masse mennesker, som man slet ikke kender. Og det er helt naturligt, at det er det. For vi mennesker er nemlig udviklet til at bekymre os – især når der sker noget nyt omkring os.
Det er vi, fordi det er smart for os at kunne. For bekymringerne kan hjælpe os med at forudse de ting, som eventuelt kunne gå galt i vores nye klasse eksempelvis. Det kan være, at man er bekymret for, at man ikke får snakket nok med de andre i den nye klasse. Så kan bekymringerne hjælpe en med at huske at tage initiativ til at få snakket med de andre.
Men selvom bekymringerne kan være hjælpsomme. Så kan de nogle gange komme til at fylde så meget, at man bliver bange og nærmest helt lammet af dem. Og så er de ikke så hjælpsomme længere. Men heldigvis så er der nogle ting, man godt selv kan prøve af for at få bekymringerne til at fylde mindre og føles mindre skræmmende. Det kan du læse mere om i vores nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret
I får god tid til at lære hinanden at kende
Det giver god mening, at du er ærgerlig over, at du ikke fik snakket så meget med dem fra de andre skoler. For det kan være rigtigt spændende at skulle møde sine nye klassekammerater og lære dem at kende. Og så er det træls, når det ikke helt går, som man håber. Jeg tænker, at det er helt normalt, at du mest fik snakket med dem fra din egen klasse. Sådan tænker jeg også, at der er mange af de andre, der havde det. For det kan også være lidt utrygt at være i et rum fyldt med mennesker, man ikke kender ret godt. Og så er det helt naturligt, at man søger mod de mennesker, man kender. For det er dem, som man er mest tryg ved.
Samtidigt så er jeg sikker på, at du nok skal få god mulighed for at lære dine nye klassekammerater at kende, når I kommer tilbage efter sommerferien. For de fleste skoler plejer at være gode til at lave nogle aktiviteter, der kan hjælpe med at ryste klassen sammen, så man kan lære hinanden at kende på kryds og tværs. Så selvom det måske ikke lige gik, som du håbede til den dag, hvor I alle var samlet. Så behøver alt håb for, at du kan lære nogle af dine nye klassekammerater at kende slet ikke at være slukket endnu.
Snak med dine forældre
Det er super fedt, at du allerede har snakket med dine veninder om, at du er bekymret for skolestarten i din nye klasse. Det skal du endelig bare blive ved med, for det er vigtigt at dele sine bekymringer med nogen, så man ikke går med dem for sig selv. Hvis man gør det, så kan de nemlig komme til at bygge sig op og fylde endnu mere.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om det? Hvis ikke du har det, så kan du måske også prøve at gøre det. For tit så kan ens forældre se nogle lidt andre ting end ens veninder. Fordi de er ældre og lægger mærke til nogle lidt andre ting ved det, som man fortæller. Samtidigt kan det være rigtigt rart, at ens forældre ved, at man går og er bekymret for nogle ting. For så kan de nemlig hjælpe en og støtte en, mens det hele er lidt svært.
Tag fat i en lærer efter ferien
Hvis det kunne være rart for dig, så kan du også prøve at snakke med en lærer i din nye klasse, når du starter igen. Jeg tænker nemlig, at lærerne på den skole er vant til, at der er nogle elever, der synes det er lidt svært at skulle over i en ny klasse. Så måske dine lærere også har nogle råd til, hvad du kan gøre.
Brug ferien på ting du synes, er sjovt
Lige her på falderebet vil jeg lige give dig et sidste råd. Og det er, at du skal prøve at bruge din sommerferie på at lave ting, som du godt kan lide. For vores hjerne er ikke så god til at gøre to ting på en gang. Så hvis man bruger tid på ting, som man nyder at lave og har det sjovt med, så kan hjernen ikke bruge lige så meget energi på at bekymre sig.
En af de ting kunne for eksempel være at bruge tid sammen med de venner fra din gamle klasse, som du er bange for at miste. Det er helt naturligt, at man kan være bange for at glide fra sine venner fra sin gamle klasse, når man bliver delt i forskellige klasser. Men det kan sagtens lade sig gøre at blive ved med at være venner, selvom man ikke går i klasse sammen. Og måske kan I bruge sommerferien på at finde ud af, hvad I godt kan lide at lave sammen, når I ikke er i skole?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt i din nye klasse efter sommerferien!
De bedste hilsner fra en Mindhelper