Jeg har altid været bange for at sige eller gøre noget forkert. Men det er blevet værre, efter jeg opdagede nogle messengergrupper, hvor drengene i min klasse skriver de grimmeste ting om mig.
Jeg er bange for, at gøre noget forkert.
Jeg føler, at der konstant bliver gjordt grin med mig, hver eneste lille ting jeg gør, siger (eller ikke siger). Jeg har haft det sådan i lang tid, men det er blevet være efter, at jeg opdagede nogle messenger grupper, hvor drengene fra min klasse skriver de grimmeste ting om mig, der bliver bla. Gjordt grin med, at jeg ikke siger noget.
Der er også en dreng, som er gået så vidt, at han kontakkter mig privat, og de råber efter mig, når jeg går forbi.
Jeg er blevet så bange for, at gøre eller sige noget forkert. Opmærksomhed er blevet min værste frygt.
Jeg har altid været genert, og prøvet på at undgå konflikter, ved at ignorere dem.
Men jeg har opdaget, at jeg har fået et ry som den mest kedelige og uinteressante pige i klassen, der aldrig siger noget, og ikke kan have det sjovt.
Jeg er virkelig ked af det, og jeg ved ikke hvordan, jeg skal ændre det. For hvis jeg prøver at sige noget, bliver det ofte gentaget og gjordt grin med.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder godt nok ikke som om, drengene fra din klasse er særligt søde ved dig. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du gør ikke noget forkert
Når jeg læser dit brev, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det giver mega god mening, at du er så bange for at gøre noget forkert. For drengene i din klasse er mega stride mod dig. Og det lyder lidt som om, at lige meget hvad du gør eller siger, så skal de nok finde ud af at lave sjov med det. Det er virkeligt strengt, og det er ikke i orden. Så det er heller ikke dig, der skal gøre noget anderledes. For din hjerne har lært, at hvis du siger eller gør noget noget, som de andre opfatter som forkert, så gør de grin med dig. Så din hjerne forsøger at beskytte dig ved at være hyper opmærksom på, hvad du gør og siger. For så kan det være, du kan forhindre, at de andre er stride ved dig, tænker den. Men det er på ingen måder dig, der gør noget forkert.
Det er drengene i din klasse, der gør noget, som er langt over stregen. Det de gør kaldes for mobning. Og mobning er aldrig nogensinde okay, for mobning gør sindssygt ondt på den person, det går udover. Jeg forestiller mig, at det også gør rigtigt ondt på dig at vide, at drengene skriver grimme ting om dig på messenger og råber efter dig? Det er i hvert fald nogle mega svære ting at opleve, som jeg godt kan forstå, hvis du bliver ked af det over. Derfor er det også mega vigtigt, at du får snakket med din lærer om, hvordan drengene i din klasse opfører sig overfor dig. Så der kan blive sat en stopper for det. Og så dine lærere kan tage en snak både med drengene om, hvordan man opfører sig ordentligt overfor hinanden.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Og hvordan drengene i din klasse opfører sig? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. For det er super vigtigt, at du ikke går alene med de her ting. Det er de alt for tunge til. Det her er noget, du skal have hjælp fra de voksne til at gøre noget ved. Både lærerne ovre på din skole, som jeg har skrevet. Men også dine forældre. De kan nemlig hjælpe dig og støtte dig, mens det er svært. Og så kan de også hjælpe dig med at få snakket med dine lærere og din skole om, hvordan I kan få drengene til at opføre sig ordentligt overfor dig, hvis det er svært for dig at gøre det alene.
De kan også hjælpe i Headspace
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre. Eller hvis det er nemmere for dig at starte med at snakke med nogen, du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid en frivillig rådgiver klar til at snakke med dig. Og der er du altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge, der har det svært, og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får fortalt nogen, hvordan drengene i din klasse behandler dig. For det er ikke dig, der er noget galt med. Og du har overhovedet ikke fortjent at blive behandlet på den måde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper