Der er nogen i min klasse, der ikke behandler mig særligt godt, og jeg er ret træt af det. Jeg prøver at se glad ud, men det er svært, når de bliver ved med at mobbe.
Hej Mindhelper
Nogen fra min klasse jeg er ikke sød overfor mig jeg er rigtig træt af Det efterhånden bliver vildt sur og irriteret prøver at Se glad ud men Svært når de bliver ved med mobbe Tre drenge

(Dreng, below år)
Kære du
Det er rigtigt træls, når der er nogen, der ikke behandler en godt. Og det er ikke okay. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Mobning er ikke okay
Jeg er lidt usikker på, om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Men det lyder som om, der er nogle i din klasse, der ikke er særligt søde imod dig. Og at nogle af drengene faktisk mobber dig. Er det rigtigt forstået? Det lyder rigtigt hårdt. For det er aldrig særligt sjovt, når der er nogen, der behandler en på en måde, hvor man faktisk bliver rigtigt sur og irriteret. Så jeg kan godt forstå, du er træt af det. Hvis der er nogen, der mobber dig, så skal du vide, at mobning aldrig nogensinde er i orden. For mobning gør rigtigt ondt, når man er den, det går udover. Og mobning er aldrig nogensinde ens egen skyld lige meget, hvad man så ellers har gjort eller ikke har gjort.
Det er dem, der mobber, der gør noget, som ikke er i orden. Og det skal de have at vide. Men det kan være rigtigt svært at stoppe mobningen selv. Derfor er det mega vigtigt, at du fortæller en lærer, at der er nogen, der mobber dig. Jeg ved godt, det kan være mega svært at skulle fortælle det til en lærer. Men det er så vigtigt, at du gør det. For de drenge, der mobber dig, skal have at vide, at de gør noget, der ikke er i orden. Og som faktisk påvirker, hvordan du har det. Det kan din lærer hjælpe dig med at gøre.
Snak med dine forældre
Jeg forestiller mig, at det må være rigtigt svært, at der er nogen i din klasse, der ikke er særligt søde overfor dig. Derfor synes jeg også, at det ville være en rigtigt god idé, at du snakkede med dine forældre om det. Det hjælper nemlig at snakke med nogen om de ting, der er svære for en. For når man går med tingene for sig selv, så skal man også selv finde en løsning på de ting, man går og kæmper med. Men hvis man snakker med nogen om det, så kan de hjælpe en med at finde ud af, hvad man kan gøre. Og jeg gætter på, at dine forældre er dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig. Ligesom dine forældre også kan hjælpe dig med at fortælle dine lærere, at der er nogle drenge, der mobber dig, hvis det er svært for dig at gøre selv.
Du kan også tage fat i Børnetelefonen
Hvis du har brug for at snakke med nogen om, at de her drenge ikke er særligt søde mod dig. Og hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig altid nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der er svært for dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med børn og unge, der har det svært. Så de skal nok hjælpe dig så godt, de kan med at få sagt de ting, du gerne vil have sagt. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at der er nogen i din klasse, der ikke er særligt søde ved dig, så det kan blive stoppet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper