Hej Mindhelper
jeg er en pige på 14 jeg oplever både fysisk og psykisk vold derhjemme det stået på i et halvt årstid den fysiske vold kan være at de kaster ting efter mig eller slår mig det er ikke noget der sker hverdag men det sker nogle gange om måneden og den psykiske vold kan være at de ikke vil tale med mig i flere dage eller hvis jeg siger fra at de bare griner jeg har fortalt det til mine nærmeste veninder dog var jeg lidt uheldig fordi den ene sagde det videre til andre.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder som om, at det har været rigtigt svært at bo hjemme hos dig det sidste halve år. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og fortalt det til os. For det er alt for svært til, at du skal gå med det alene.
Når forældre er voldelige
Det er sådan, at det faktisk er ulovligt at slå sine børn i Danmark. For det gør rigtigt ondt og kan give ar på sjælen, hvis ens forældre slår. Og det er rigtigt ubehageligt og uretfærdigt, hvis ens forældre ikke vil snakke med en eller griner af en. For ens forældre er dem som skal passe på en. Og som barn har man ret til at blive behandlet ordentligt og ikke gå rundt og være bange for, om der er nogle derhjemme som slår. Derfor er det også super sejt, at du har skrevet herind til os og fortalt os om det. For det er nemlig det første skridt i retning af, at volden bliver stoppet og du igen kan være tryg derhjemme.
Få hjælp fra en voksen
Det er også rigtigt fint, at du har fortalt det til din veninde. For det er super rart at have nogle, at fortælle de svære ting til. Selvom det er lidt træls, at hun fortalte det videre til den anden veninde, når du nu fortalte hende det i fortrolighed. Men din veninde har sikkert ment det kærligt, da hun fortalte det til jeres anden veninde. Jeg kunne forestille mig, at hun nok er bekymret for dig.
Men nu er det så super vigtigt, at du får det fortalt til en voksen, som kan hjælpe dig, så volden kan blive stoppet og du kan bo trygt derhjemme. For det er for stor en opgave for dig og dine veninder. Det er der en voksen, som skal tage over og sørge for, at det bliver stoppet. Du kan prøve at læse vores artikel til dem, som oplever vold i hjemmet. For desværre er der mange børn som oplever vold i hjemmet. Og man kan godt komme til at tro, at man måske selv er skyld i, at man bliver slået. Men det er aldrig din skyld. Det er dine forældres ansvar at behandle dig ordentligt og sørge for, at du kan være tryg og ikke blive udsat for psykisk eller fysisk vold. Det er heldigvis sådan, at der er hjælp at hente, hvis man oplever vold i hjemmet. Både til en selv og til ens forældre.
Tag fat i Bryd Tavsheden
Hvis du ikke lige kan komme på en, som du har lyst til at snakke med, så kan du også tage fat i Bryd Tavsheden. Bryd Tavsheden er en forening, som hjælper børn og unge, som oplever vold i familien. De er super søde og dygtige til at hjælpe og ved godt hvordan det føles, at vokse op i et hjem, som ikke føles trygt. Dem kan du både kontakte helt anonymt på både brevkasse, chat, telefon og få personlige samtaler hos. Dem kan jeg varmt anbefale.
Snak med en lærer
Hvis man fortæller på sin skole, at man bliver slået derhjemme, så siger loven, at skolen SKAL hjælpe. Det er sådan reglerne er i Danmark. Derfor kan det også være en rigtig god måde, at få hjælp på. Så kan du nemlig tage fat på din yndlingslærer, en sundhedsplejerske, rektor eller en helt anden voksen på skolen, som du er tryg ved. Så kan du fortælle dem om, hvad der foregår hjemme hos dig og sige, at du har brug for, at de hjælper dig. Jeg er næsten 100% sikker på, at de nok skal hjælpe så.
Snak med en voksen, du er tryg ved
Hvis det ikke duer med en voksen fra skolen, så er der måske en anden voksen, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne være et andet familiemedlem, en af dine venners forældre, en sportstræner eller helt anden person? Så kan du også tage fat i dem og snakke med dem om, hvad der sker derhjemme. Hvis du synes det er rarest at skrive det i et brev, i stedet for at sige det ansigt til ansigt, så er det også en rigtig fin måde, at gøre det på. Du kan eventuelt vise dem dit brevkassespørgsmål.
Kontakt din kommune
Det er sådan, at ens kommune kan hjælpe en, hvis man oplever vold derhjemme. Så kan kommunen sørge for at volden bliver stoppet og eventuelt hjælpe ens forældre med at blive bedre til at være forældre. Man kan også snakke med sin kommune anonymt, hvis man ikke er klar til, at de lige skal vide hvem man er. I kommunen sidder en masse professionelle, som kan tage over og hjælpe. Jeg ligger sådan en vejviser her, som du kan trykke på og vælge den kommune, du bor i. Så kommer der nemlig den information op, som du skal bruge for at komme i kontakt med din kommune. Den hedder tit Åben, anonym rådgivning eller noget der ligner.
Det er aldrig okay, hvis ens forældre slår eller er psykisk voldelige overfor en. Men heldigvis er der hjælp at hente derude. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen, så volden kan blive stoppet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper