Hej Mindhelper
Jeg har de seneste par år oplevet at min hukommelse er blevet meget dårlig på nogle punkter. Jeg har svært ved at huske navne på folk. Også folk jeg snakker med eller om rimelig ofte. Jeg glemmer steder jeg har været (især rejser), men også lokaler til studiet.
Jeg er det seneste halve år også begyndt at have problemer med at adskille drømme fra virkelighed. Det er meget små ting som, om jeg fortalte min ven at vores brødrister var i stykker, om jeg fik svaret på en mail, eller om jeg meldte afbud på en aftale. Det går mig rigtig meget på i min hverdag, og jeg ender nogle gange i underlige og akavede situationer, fordi folk ikke forstå, at jeg ikke kan huske hvem jeg lige har snakket med, eller hvor jeg har været.
Jeg lever et travlt liv med universitetsstudie og elitesport, samt andre forpligtelse og aktiviteter og er bekymret for at det kunne være stress relateret?
Jeg vil gerne træne min hukommelse til at blive bedre, men ved ikke hvordan jeg skal gøre.
Venlig hilsen

(23 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig irriterende situation. Det giver god mening, at du synes det er træls, ikke at kunne huske noget, især når det påvirker din hverdag.
Hvad kan påvirke ens hukommelse
Der er flere ting, som helt naturligt kan påvirke vores hukommelse.
Du nævner selv én af dem, nemlig stress. Det er helt naturligt at have perioder, hvor vi er mere stressede end andre. Det kan være vi har meget travlt, eller snart skal til en vigtig prøve.
Her giver det god mening, at vores stressniveau stiger i en periode, for at vores krop kan være klar til at præstere. Men hvis vi fortsætter på den måde i lang tid, så forbliver vi stressede over længere tid, og det kan godt påvirke os negativt.
For eksempel kan det påvirke vores hukommelse. Vi bliver dårligere til at huske ting, vi bliver dårligere til at tænke strategisk, vi får mindre overskud osv.
Så som du selv foreslår, så kan stress sagtens være en af årsagerne.
I vores artikel: Usund stress: Når kravene bliver for store, kan du læse meget mere om stress, og hvad tegnene kan være.
Søvn er alfa omega
En anden ting som også kan påvirke vores hukommelse, er søvn. Når vi har en mega travl hverdag, og vi skal nå rigtig mange ting, så er det ikke altid vi får sovet nok.
Men søvn er mega vigtigt for, at vi kan fungere ordentligt i vores hverdag. Hvis ikke vi sover nok, kan vi føle os mere udkørte og igen, kan det gøre at vi husker dårligere.
Hvad kan du gøre?
Dårlig hukommelse kan være et tegn på, at man skal sætte farten lidt ned. Forstået på den måde, at man skal overveje, om man har for mange bolde i luften, i forhold til, hvad man kan overskue.
Jeg tænker derfor det kunne give mening at overveje, om du kan gøre noget for at mindske stressen i dit liv?
Er der ting du kan skære fra, eller gøre mindre af, så du får mere tid til at slappe af og restituere?
En anden ting, du også kan prøve, er mindfulness.
Mindfulness er et rigtig godt værktøj, når man er stresset. Og faktisk viser forskning også, at mindfulness styrker vores hukommelse!
Når vi dyrker mindfulness, så øver vi os i at være i nuet og mærke vores krop. Det kan være en rigtig god øvelse, når man gerne vil sætte farten lidt ned.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser, ligger der seks guidede øvelser klar. Jeg kan også varmt anbefale dig vores mindfulness-forløb. Forløbet varer i 7 dage, det er helt gratis, og her får du konkrete teknikker til mere ro i hverdagen.
Tag et smut til lægen
Alle kan have perioder, hvor de er mere stressede end andre, og hvor deres hukommelse fungerer dårligere end den plejer. Men det lyder til, at din situation har stået på i noget tid.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig fin ide, hvis du tog et smut til lægen. Så kan lægen undersøge, at du er sund og rask, og at der ikke er noget fysisk galt.
Derudover ved læger også rigtig meget om kroppen, og det kan være din læge har nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Snak med nogen
Til sidst vil jeg også foreslå dig at få talt med nogen om, hvordan du har det. Det kan være mega frustrerende når ens hukommelse er presset, og det kan være rart ikke at gå med det alene.
Du kan for eksempel prøve at nævne det for nogle af dine venner. Selv hvis de ikke selv har prøvet det, så kan det stadig være rart for dem at vide, hvordan du går og har det. Og så ved de også, at hvis du glemmer en aftale i fremtiden, er det faktisk fordi du netop døjer med det for tiden.
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace taler hver dag med unge, som har brug for rådgivning. Headspaces frivillige er uddannede, og de er mega søde og imødekommende.
Headspace har afdelinger i hele Danmark i de større byer, og de tilbyder både rådgivning online og fysisk.
Det kan være helt vildt frustrerende, når ens hukommelse ikke fungerer optimalt. Og så er det vigtigt, man undersøger, hvad der kan være på spil. Tit kan stress og søvn påvirke den rigtig meget, så det er vigtigt at overveje, om man har lidt for mange ting på sin tallerken.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper