hej brevkassen er en pige på 14 år har virkeligt svært ved at koncentrere mig i timerne i skolen (altså jeg kan sidde og være fuldt koncentreret og så kan der komme en tanke eller en lyd eller hvad som helst der lige ku fange ens opmærksomhed) og så ryger koncentretionen fuldstændig og kommer ik rigtigt tilbage hvad skal jeg gøre for det bliver nemmere?

(14 år)
Hej med dig
Det er helt normalt i perioder at have svært ved at koncentrere sig i timerne eller skolen. Det er noget som de fleste oplever og det kan være rigtig irriterende.
Der kan være mange grunde til, at man har svært ved at koncentrere sig
Du skriver, at nogle gange kan du sidde i timerne og være fuldstændig koncentreret, og pludselig er der noget andet der fanger din opmærksomhed. Dit fokus ryger, og du har svært ved at finde koncentrationen frem igen.
Der kan være mange grunde til, at man pludselig mister opmærksomheden og har svært ved at finde den igen. Ofte så har vi nemmere ved at koncentrere os, hvis det vi fokuserer på, er noget vi interesserer os for.
Det kan fx være rigtig svært at holde koncentrationen hvis man sidder til en hammerkedelig matematiktime og gør alt hvad man kan for at følge med. Men lige meget hvad man gør, kan man bare ikke holde koncentrationen.
Det kan også være svært, hvis der er en masse ting som sker omkring en. Det kan være sidekammeraten, der sidder og ryster benet hele tiden, nogle bagerst i klassen som hvisker eller noget helt tredje.
Derfor synes jeg også det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at miste koncentrationen en gang imellem. Det er helt naturligt og noget som vi alle sammen gør fra tid til anden.
Det kan nemlig hurtigt blive en ond spiral, hvis du bliver ved med at dunke dig selv i hovedet over, at du ikke kan holde koncentrationen, og derfor måske overtænker det hver gang du skal gøre det.
Sådan styrker du din koncentrationsevne
Når jeg læser dit brev, har jeg på fornemmelsen, at det med at miste koncentrationen er noget, som har stået på længe for dig.
Heldigvis er der mange forskellige måder, du kan blive bedre til at holde koncentrationen. I vores artikel: Når koncentrationen svigter: 11 tips til at få lavet dine lektier, står der en masse gode råd til, hvordan man styrker sin koncentrationsevne.
En af rådene handler fx om hvor vigtigt det er for vores koncentrationsevne, at vi får sovet nok. For hvis vores hjerne ikke hviler om natten, så kan den have svært ved at følge med om dagen.
Selvom artiklen hedder noget med at lave sine lektier, står der en masse gode råd til hvordan man holder koncentrationen generelt. Så den kan du roligt læse, selvom det med lektierne måske ikke er et problem for dig.
Har du snakket med din lærer om det?
Du skriver, at det særligt er i timerne, at du har svært ved at holde koncentrationen. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har snakket med en af lærerne om, hvordan du har det med koncentrationen?
De fleste lærere har haft rigtig mange elever og du er helt sikkert ikke den første de har, som har svært ved at holde koncentrationen.
Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en god ide hvis du prøvede at snakke med en af dine lærere om det. De fleste lærere vil deres elever det bedste. Derfor vil de også ofte rigtig gerne hjælpe, hvis man kommer til dem og siger at man har svært ved noget.
Prøv at tage en snak med dine venner
Ofte når man har svært ved noget i skolen, er det en god ide at dele det med ens klassekammerater. De har jo de samme timer som dig og ved lige hvad du taler om, hvis du fortæller om hvor kedelige en af lærerne er.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du prøvede at snakke med nogle af dine venner i klassen om, hvor svært du har ved at koncentrere dig. Måske har de det på samme måde og har nogle gode råd til hvad du kan gøre.
Det kan være rigtig frustrerende, hvis først koncentrationen forsvinder og den bare ikke vil komme tilbage. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får det nemmere med koncentrationen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper